Full version: Blå Kongo
rbn
Hej alla.
Läste om Blå Kongo och blev naturligtvis väldigt förtjust i denna sort. Skulle så himla gärna vilja prova den. Men jag hittar den ingenstans. Är det någon som har den och skulle kunna sälja lite eller om ni vet var den går att beställa så skulle jag bli väldigt glad om ni kunde tipsa mig!!

//rbn
Knytt
Tror ev jag såg den hos nordiska genbanken smile.gif
Motti
En del Torgknallar som brukar sälja sättpotatis på våren brukar ha den,även en del större affärer tex ICA men det beror ju på om man vill sätta garanterat giftfri potatis då kanske inte ICAs är den bästa !Blå Kongo är en jättegod potatis och jag vet att barn brukar tycka det är häfftigt med blått potatismos flirting.gif snygg till fisk också .
Rigoletto
Hej!

Jag har fått det här tipset:

http://www.erlesene-kartoffeln.de/

Blå Congo heter Blauer Schwede. Lite roligt! Finns också andra blå potatisar.

Jag vet inte om jag vågar beställa. Vad kan fraktkostnaden bli...

Med vänlig hälsning Ann
rbn
Tack för snabba svar. Har mailat den tyska sidan för info om frakt. Men jag ser gärna idéer på svenska sidor eller butiker, det skulle kännas mycket tryggare!

//rbn
Margith
Jag är nästan 100% säker att Blå Kongo fanns hos Granngården förra året.
De hade ett sortiment av små påsar (kanske 10-15 i varje) av lite olika sorter. Weibulls kanske??
Jag letade Sparrispotatis, som naturligtvis var slut crying.gif men Blå Kongo vill jag minnas att det fanns.
rbn
Granngården alltså. gud va bra, det ska jag kolla.
Fick även svar av den tsyak sidan:

-----------------------
Hallo,

die Lieferung nach Schweden kostet je angefangene 30 kg 16.80 €
2 kg Blauer Schwede (bio) kosten 9 Euro (4.50/kg) und 5 kg kosten 20 Euro.

Wir bitten bei Interesse um eine Bestellung sowie um spesenfreie Vorabüberweisung auf unser Konto bei der
Sparkasse Landsberg-Dießen
Konto-Nr. 82 37 810 BLZ 700 520 60
IBAN: DE 20 700 520 60 000823 7810
Swift/BIC: BYLADEM1LLD
-------------------------

Så kortfattat för er som inte kan tyska wink.gif
Förbetalning in på banken är det som gäller, och det kostar 9€ för 2kg och 20€ för 5kg

//rbn
Wilmer
Blå kongo har weibulls, finns i småpåsar. De finns även i storsäck. Här i trakten har Blomsterhallen haft dem, samt andra handelsträdgårdar. Så finns de och köpa i mataffären då och då under delikatess potatis hyllorna. Det borde inte bli svårt för dig att hitta.

CITAT (Margith @ 24-03-2009, 15:47) *
Jag är nästan 100% säker att Blå Kongo fanns hos Granngården förra året.
De hade ett sortiment av små påsar (kanske 10-15 i varje) av lite olika sorter. Weibulls kanske??
Jag letade Sparrispotatis, som naturligtvis var slut crying.gif men Blå Kongo vill jag minnas att det fanns.

Ajdå, det köpte jag på Nisses växter i Uddevalla förra helgen! Mums... (Sparris).

CITAT (rbn @ 25-03-2009, 08:59) *
Granngården alltså. gud va bra, det ska jag kolla.
Fick även svar av den tsyak sidan:

-----------------------
Hallo,

die Lieferung nach Schweden kostet je angefangene 30 kg 16.80 €
2 kg Blauer Schwede (bio) kosten 9 Euro (4.50/kg) und 5 kg kosten 20 Euro.

Wir bitten bei Interesse um eine Bestellung sowie um spesenfreie Vorabüberweisung auf unser Konto bei der
Sparkasse Landsberg-Dießen
Konto-Nr. 82 37 810 BLZ 700 520 60
IBAN: DE 20 700 520 60 000823 7810
Swift/BIC: BYLADEM1LLD
-------------------------

Så kortfattat för er som inte kan tyska wink.gif
Förbetalning in på banken är det som gäller, och det kostar 9€ för 2kg och 20€ för 5kg

//rbn

Kolla då här hemm först, priset är ojämförbart billigare fear.gif
Rigoletto
Hej!

Jag undrar om ni har hittat Weibulls Blå Congo i år? Jag har tidigare mailat med dem och de sade att deras leverantör inte har Blå Congo i år, men att de hoppas att den återkommer nästa år?

Med vänlig hälsning Ann
Wilmer
g.gif Jag kollade inte så noga efter dem... Jag har massor av egna blå att sätta kvar i år. Köpte sparris i småpack. (Weibulls). Fick för mig att jag kollade på blå kongo i säck, men de är inte weibulls. Ajdå, kanske brist på dem i år?
Rigoletto
Hej!

Har precis varit på trädgårdsmässan. Tänkte att nu ska jag väl få tag i Blå Congo. Men nej. Larsviken hade en egen monter, med många roliga sorter, men ingen Congo. De tycker att BC är ojämn (ibland blir det bra skörd, ibland inte, och det är svårt att säga varför) så de har valt att satsa på en annan blå potatis, Blå Sallad. Men den hade sålt slut redan första dagen, så klart!

Pratade med en firma som sålde Stubbetorps (de har ingen blå potatis i år) och där sade de samma sak. Den är ojämn, och de trodde inte att något större företag odlar Blå Congo.

Med vänlig hälsning Ann

Wilmer
Där ser man! Tur jag har egna då sweatingbullets.gif .
rbn
Å nej, ja vi va också på trädgårdsmässan och hittade inga jag heller. Verkar ju riktigt svårt att få tag å dessa. Frågan är om man kanske ska köpa från tyskland i alla fall... Men det är ju så dyrt sad.gif

//rbn
Rigoletto
Hej rbn!

Du kan alltid beställa från Nordiska Genbanken. Men du måste lägga beställningen på lådan idag!

Så här står det på beställningsformuläret (www.nordgen.se):

Distribution av potatis från NordGen

Potatisen förvaras in vitro (som sticklingar på glasrör) vid Svenskt Potatisutsäde AB i Umeå, Sverige. De är virusrensade och helt friska. Varje år tas det fram knölar av ett urval av NordGen-sorterna. Detta material ingår i det nordiska forskningsprojektet. NordGen distribuerar också kostnadsfritt ett begränsat antal friska knölar till intresserade friluftsmuseer, hembygdsföreningar och till privatpersoner. Det är endast sorter, som står på årets lista över tillgängliga sorter för distribution, som kan beställas. För att få potatis till kommande växtsäsong gäller följande:

• beställning skall ske före den 1 april till NordGen.
• en portion består av 3-5 knölar.
• vid materialbrist prioriteras beställningar av vetenskaplig art.
• potatisen levereras under april/maj.
• max fem sorter per beställning.
• ange gärna ett par alternativa önskemål.
rbn
Tack Rigoletto,
visste inte att det gick att beställa där!!

Beställning är lagd så nu hoppas jeg verkligen det löser sig smile.gif

//rbn
Wilmer
Jag har ringt runt här i området, verkar vara svårt att få tag på blå kongo i år!!
Rigoletto
Hej!

Nu har jag hittat blå potatis i Stockholm! Weibulls på Sveavägen har Larsvikens Blå Sallad (deras ersättare för Blå Congo) kvar. De hade också Larsvikens röda potatis kvar. 59 kr för Larsvikens prova på-påse med fem potatisar.

Med vänlig hälsning Ann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon