Full version: Mystiskt äppelträd
FamilyFour
Hallå!

Jag har ett mystiskt äppelträd som jag skulle vilja ha hjälp med att få bukt med! Vi flyttade in i vårt hus för två år sedan och trodde då detta träd var någon form av prudnadsträd då det var klippt som en boll!! Till vår stora förvåning satt ett stort ljugrönt äpple med inslag av rött i toppen av kronan i höstas. Det var mycket sött och fast i köttet.

Det underliga med trädet är att det går sju stammar upp ur marken. Kan inte urskilja någon huvudstam av dessa och kronan liknar nu mer ett skatbo än ett välfriserat äppelträd.

Finns någon räddning för trädet? Kan jag beskära det själv? Hur ska jag tänka?

Har beskurit träd med en stam förut men ett träd med sju stammar...

Tacksam svar!
MVH
FamilyFour
Jan af Lisö
Jag skulle gissa att någon har sått ett antal äppelkärnor på samma plats och att dessa var vuxit upp. Men det är ändå lite konstigt att det har blivit ett gott äpple, för sannolikheten för sånt är mikroskopisk.

Själv skulle jag kanske låta bara den grövsta stammen få vara kvar och utvecklas till ett äppelträd.

Vänta gärna på Cillas svar, hon kan allt om äppelträd !!!
RibesRubusVitis
Jag som inget vet om äpplen undrar om det kunde vara rot- eller låga vattenskott från ett nersågat träd? (Var detta en gång ympat, kommer de från den gamla grundstammen.)

Är det däremot träd från äppelkärnor, blir det garanterat också sju olika sorter. Då är det inte säkert den grövsta stammen som ska vara kvar; du måste försöka komma ihåg vilken av de sju topparna som gav det söta äpplet.
Cilla
Hej,
Om jag är inne sällan nu så är det för att FORUMET BLIR SÅ LÅNGSAMT med den här nya listningen av inlägg...

Om ditt träd är kärnsådder eller stubbskott från ett tidigare frösått träd är svårt att avgöra utan att man kikar närmre på marken där stammarna kommer ifrån. Att det skulle vara stubbskott från grundstammen A2 tror jag inte med beskrivningen av frukten som kom. A2s äpplen är verkligen inte goda, och dessutom små.

Detta kan ha varit ett ätäppelträd som kapats och det vi ser nu är stubbskotten, eller så har det varit en prydnadsapel som haft frögrundstam, eller så är det ett knippe kärnor som satts i backen och som kanske kom från samma äpple och hade samma föräldrar. Därför har de olika träden i sådana fall så liknande växtsätt, och kanske blir frukterna mycket lika också.

Däremot kan både frösådder och stubbskott från frögrundstamsträd vara goda. Jag tycker inte att frukten på de frösådder bara i enstaka fall blir goda, men de blir sällan så goda som de sorter som vi redan har. I fruktodlingarna säger man att en på 6000 kärnsådder blir så bra att de kan bilda en bra sort. Själv tycker jag nog att 1 på 10 frösådder blir ätbara och hyfsat goda. Men inte så goda, med så bra lagringsegenskaper mm att de kan få bilda en sort som får stor spridning kanske!

Bilden säger inte så mycket men det ser inte ut att kunna bli bra om man bara sparar en stam. Jag ser heller inget på fotot som säger att man måste göra det, det ser ut att växa bra så här. Och om det inte tokbesärs eller på samma sätt formklipps som tidigare så kommer grenarna att bli så gamla att de bär fler frukter.

Själv skulle jag upphöra med alla beskärning i ett par säsonger för att se om det utvecklas mer frukt. Och sedan bara gallra lite lätt som med ett äppelträd som hade en stam.

KURT
Är äpplena goda, så är ju det bästa sättet att bevara det att föröka det genom att ta ympar från det och sätta på en ny grundstam, oavsett vad det är för sort.
Bassam
Tack för frågan
du kan vävta till frukten kommer, sedan kan du behålla grenen som har god äpplen.

H:Bassam
FamilyFour
Tack för alla svar!

Har varit ute och försökt gräva lite i marken men hittar nu ingen upenbar stubbe men kan vara en där under snön. Lutar nu åt att vänta ut trädet som Cilla föreslog. Kliar lite att gallra i det då det är många grenar som går kors och tvärs.
Cilla
Om det är gallring som ska bestå är det bättre att vänta till sensommaren med beskärningen. Vårvinterbeskärningar stimulerar tillväxt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon