Full version: Lidelrosor
ewis
Jag har oxå fyndat klätterrosor från Lidl. Queen of England och Chrysler Imperial. Nu undrar jag hur jag ska förvara dem innan jag kan plantera ut dem. Drömmer om en spalje med rosa rosor. Ska jag låta dem vara kvar i förpackningen och ha dem i kallgarage eller plantera om dem i krukor inne?

Tack för svar av alla kunniga trädgårdsintresserade!
Kajsa
Rosorna på Lidl är okända klenisar, man vet inget om deras härdighet, så vänta med att sätta ut dom i trädgården. Plantera dom i större krukor och håll dom svalt, när det blir plusgrader får du sakta vänja dom ute och ev. bära krukorna ut och in. Köp gärna vinterväv och kasta över första tiden, särskilt frostnätter. Räkna med att dom får gröna skott som är ömtåliga för kyla/blåst.
Sussie F-Flower
Jag köpte EN ros i mitten på mars, på Lidl ifjol. En vacker orange...
Det stod zon 9 på förpackningen och jag tänkte: WOW!!! Vilken härdig!! En riktig "alp-ros"!!! laugh.gif

Den planterade jag på direkten (jag tog bort jutesäcken och bredde ut rötterna så gott det gick) i en ca 6-7 liters kruka och hade den i ett fönster i mitt vardagsrum.

Den växte så fint. När vädret tillät så fick den vara ute på dagarna.
I början på juni fick den komma ut på heltid, då var den ca en meter hög och 50-60 cm som vidast.
Tyvärr så blev inte färgen vad jag hade hoppats... Den fick bara några blommor och dessa blev vinröda.... crying.gif

Ang härdigheten så fick jag höra av någon på odla (har för mig att det var av Christer i Falköping) att det inte var svenska zoner... slap.gif Shit!!! Inte tänkte jag på det då...
Därför har den fått tillbringat vintern i min matkällare och nu har den massor med 50 cm höga skott. Ska snart ta fram den och klippa och plantera om den.
Alexander-VG-zon3
mina som jag köpt planterade jag i krukor som jag tog ut vid plusgrader och in vid ev vårfrost. mina klarade att ställas ut direkt utan skydd även i blås och dåligt väder.

sedan till vintern så låt dom stå ute i ett par frostnätter(vilket dom tål) sedan när dom tappar löven och invintrat så ta in dom och placera dom svalt helst inte över +5c. sedan till våren så ställer du ut dom vid plusgrader och in vid hård frost. enklast är väl att du har dom i krukor om du inte vet hur härdiga dom är.

mina som jag har köpt på Netto och Lidl som jag har planterat ut har åtminstone klarat vintrarna i zon 1-2 skåne utan skador och utan vinterskydd.
Kajsa
Chrysler Imperial, rosen finns med i Botanica/Rosor. Om det nu är den rosen, vad många skriver kan det bli överaskningar med Lidl rosor ?
C. Imperial är en mörkröd rabattros, en Tehybrid från USA 1952 / zon 3, ska dofta.

Så kan man göra som Sussie F- Flower gjorde ha dom inne i krukor på vintern om man är fundersam !
flaxss bor ju i en snäll zon och kan chansa lite. Eller struntar man i om dom fryser bort dom är ändå så billiga.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa @ 24-03-2009, 23:51) *
Chrysler Imperial, rosen finns med i Botanica/Rosor. Om det nu är den rosen, vad många skriver kan det bli överaskningar med Lidl rosor ?
C. Imperial är en mörkröd rabattros, en Tehybrid från USA 1952 / zon 3, ska dofta.

Så kan man göra som Sussie F- Flower gjorde ha dom inne i krukor på vintern om man är fundersam !
flaxss bor ju i en snäll zon och kan chansa lite. Eller struntar man i om dom fryser bort dom är ändå så billiga.

jag skrev ju att det var bättre att ha dom i krukor som man tar in inför vintern om man inte vet.

jag testade då dom var billiga och gjorde inget om dom dog vintern. dock har ingen av rosorna jag köpt bilvit den rosen på bild. så därför är det svårt att kolla upp härdighet då man inte vet sålätt vad man har.

ewis
CITAT (Kajsa @ 24-03-2009, 22:51) *
Rosorna på Lidl är okända klenisar, man vet inget om deras härdighet, så vänta med att sätta ut dom i trädgården. Plantera dom i större krukor och håll dom svalt, när det blir plusgrader får du sakta vänja dom ute och ev. bära krukorna ut och in. Köp gärna vinterväv och kasta över första tiden, särskilt frostnätter. Räkna med att dom får gröna skott som är ömtåliga för kyla/blåst.

Tack för svaret, då vet jag. Bor i Köping, är det zon 3?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon