|
Christer mailade nyligen och meddelade att alla rosor är slut utom La Belle Sultane (Violacea)men beställa en ros är inte lönt och blir onödigt dyrt.Mailade att jag avvaktar till hösten med min beställning.Ska kollar om jag får tag i den någon annanstans.
Ezereht
24-03-2009, 20:44
awww
Och vad ska man sälja till sommarens kunder ? Jag lovar skriva när mina kommer. renate, kolla Cedergrens hemsida, dom har den säkert. Har skickat efter där på våren.
Jag antar att det är de barrotade som är slut. Krukade tror jag inte att de skickar.
Sommarens kunder kan väl köper krukodlad hos Koggens har jag förstått.Kollade hos Cedergrens och Flora Linnea,de hade rosorna men de blir ja betydligt dyrare.Cedergren tar 135:-kr/ros och Flora Linnea 139:-kr/ros mor Koggens pris på 89:-/ros plus frkt så klart.Jag ska kollar i plantskolan i Halmstad vad de har för rosor annars väntar jag till hösten dvs lägger in en höstbeställning hos Koggens.Fick mail av Christer idag.
stanwell
26-03-2009, 12:12
Nej, det blir inga rosor från Koggens. Jag har hört en del om Koggens som gör att jag avstår att beställa därifrån, men jag vill inte sprida dynga här på forumet. Prisnivån är så låg att det känns orealistiskt att det skall fungera i längden säger jag bara. Eftersom jag är skåning och bor nära Helsingborg har jag bra koll på Cedergrens och Flora Linnea och jag vet att det verkligen inte är en branch där man täljer guld - särskilt om man har så stort sortiment. Kolla med Cedergrens eller Flora Linnea och håll tummarna att det överhuvudtaget finns några svenska leverantörer av kvalitetsrosor kvar även om några år, för det är jag inte säker på.
AnnammA
26-03-2009, 17:21
Ta en tur på Österlen efter midsommar, och åk till "Raskarums Plantskola" vid S:t Olof. Krukade bra exemplar till bra pris.(Förra året c:a 85 kr.)
CITAT (AnnammA @ 26-03-2009, 17:21)  Ta en tur på Österlen efter midsommar, och åk till "Raskarums Plantskola" vid S:t Olof. Krukade bra exemplar till bra pris.(Förra året c:a 85 kr.) Ja Anna det tror jag ja gör,det var länge jag var på Österlen,får föreslår en utflykt till Österlen med sonen och familj.Annars blir det Cedergren eller Flora Linnea.
CITAT (stanwell @ 26-03-2009, 12:12)  Nej, det blir inga rosor från Koggens. Jag har hört en del om Koggens som gör att jag avstår att beställa därifrån, men jag vill inte sprida dynga här på forumet. Prisnivån är så låg att det känns orealistiskt att det skall fungera i längden säger jag bara. Eftersom jag är skåning och bor nära Helsingborg har jag bra koll på Cedergrens och Flora Linnea och jag vet att det verkligen inte är en branch där man täljer guld - särskilt om man har så stort sortiment. Kolla med Cedergrens eller Flora Linnea och håll tummarna att det överhuvudtaget finns några svenska leverantörer av kvalitetsrosor kvar även om några år, för det är jag inte säker på. Rosorna jag fick från Koggens var oändligt mycket finare än de jag fick när jag beställde från Flora Linnea. Vi får väl hoppas att priserna höjs om de ligger på en ohållbar nivå, så att vi värnar om rosodlingen här i Sverige.
Christer ägaren av Koggens har svarat på AOT/Rosforum om ni vill läsa svaret. Renates tråd om Koggens rosor ! Där framgår att Koggens, Flora Linnea och Cedergren tar sina rosor från samma odlingsfält utanför Helsingborg.
Tack Kajsa, för hänvisningen! Det var en intressant tråd att läsa och jag kan bara dra slutsatsen att rosorna jag beställde från Flora Linnea var klenare eftersom det var "resterna" som fanns kvar i kyl (vårbeställning), medan rosorna från Koggens var de allra finaste eftersom jag fick dem nyuppgrävda i november. Så det verkar vara viktigast när på året man beställer. Jag kommer att fortsätta försöka höstplantera, men ibland kanske man bara måste göra vissa undantag... Undrar när jag ska ta mig för att bli medlem på AoT, de har ju många roliga trådar, men det blir liksom aldrig av...
CITAT (Thé @ 27-03-2009, 12:56)  Tack Kajsa, för hänvisningen! Det var en intressant tråd att läsa och jag kan bara dra slutsatsen att rosorna jag beställde från Flora Linnea var klenare eftersom det var "resterna" som fanns kvar i kyl (vårbeställning), medan rosorna från Koggens var de allra finaste eftersom jag fick dem nyuppgrävda i november. Så det verkar vara viktigast när på året man beställer. Jag kommer att fortsätta försöka höstplantera, men ibland kanske man bara måste göra vissa undantag... Undrar när jag ska ta mig för att bli medlem på AoT, de har ju många roliga trådar, men det blir liksom aldrig av... Det är bara att reggar sig där,du är så välkommen.Jag är inte så mycket på odal längre pga segheten.Nu mitt på dagen går det men på kvällen tar det mer en en minut mellan klicken och det akseptera jag inte.Blir det inte bättre snart tackar jag för mig här.
Och varför är det så seeeegt ibland här ni som förstår er på datorer ?
Det här med höstbeställning är lite sämre har jag märkt hos mig i zon 3 - 4 Austinrosor beställer jag inga på hösten, dom behöver sommaren på sig först och dom är dyrast av alla. Tuffa rugosa, pimpineller, alba rosor och andra zon 5 rosor spelar mindre roll om dom sätts på hösten men rabattrosor är bättre på våren om man inte bor i zon 1 - 2. Så det beror på var man bor i detta avlånga land. Från Rosenposten i Danmark får man alltid stora rosor oavsett höst eller vår leverans, men just i år med den svaga kronan blev dom mycket dyra, därav lusten att prova en svensk firma.
CITAT (Kajsa @ 27-03-2009, 16:18)  Och varför är det så seeeegt ibland här ni som förstår er på datorer ?
Det här med höstbeställning är lite sämre har jag märkt hos mig i zon 3 - 4 Austinrosor beställer jag inga på hösten, dom behöver sommaren på sig först och dom är dyrast av alla. Tuffa rugosa, pimpineller, alba rosor och andra zon 5 rosor spelar mindre roll om dom sätts på hösten men rabattrosor är bättre på våren om man inte bor i zon 1 - 2. Så det beror på var man bor i detta avlånga land. Från Rosenposten i Danmark får man alltid stora rosor oavsett höst eller vår leverans, men just i år med den svaga kronan blev dom mycket dyra, därav lusten att prova en svensk firma. Det är av samma anledning jag undvek Rosenposten i år.Som jag förstodd Christer på Koggens beställer man senast i nov för vårleverans.Har inte sett något om höstleveran,kanske har jag läst lite slarvigt(inget ovanligt) Varför det är så segt just på odla har jag ingen aning om,det har inget att göra med webbläsaren som en del påstår,för det är bara Odla som är så segt,inget annat forum jag besöker. Som ni ser kan jag inte riktigt slitar mig ifrån Odla men det är bara rosforumet jag öppnar,de andra struntar jag i när det är segt.
Jaha ja. Håller också på och beställa från Koggens, men bad att få fundera på vilka alt rosor jag skulle välja istället för de som var slut. Tyvärr har jag jobbat dygnet runt den senaste veckan, och inte hunnit fundera vidare. Det jag beställer nu är bara kompletteringar för sånt som jag inte fick tag på i höstas. Precis som Renate säger, om man inte får ihop ett någorlunda antal så är det inte lönt pga frakten. Då måste det vänta, även om det finns förtretliga hål i en el annan rabatt. Appropå Rosenposten, så vill jag inte gå med på att de har stora ex. Kanske för att det var bottenskrapet i samband med vårbeställning? Här i skåne och med tung lerjord så är det höstplantering som gäller. Vårplantering bör undvikas så långt det bara går. Men, som sagt, det är ju annorlunda i kallare klimat, samt även i lättare jordar. Idag kändes det som att våren äntligen är på G. /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|