|
Full version: Ett mysterium
Gunilla T
25-03-2009, 09:04
Jag har köpt talgbollar hela vintern, modell större, och hänger ut till fåglarna. Hänger upp dem i träd och buskar med en grov metalltråd.
- På morgonen finns endast metalltråden kvar - av talgbollen och nätet runt den finns inte ett spår....tjuven kommer alltid på natten. Händer varje natt..
Bollarna är ganska stor och tunga så jag tvivlar på att varken nötskrikan eller skatan kan vara skyldig.
Men vem är det?
blomkronan
25-03-2009, 09:11
Kan det vara rådjur???? ser du några spår på marken?
Huggorm
25-03-2009, 09:15
Det är ju nästan värt att sitta uppe och vakta för
Aqvakul
25-03-2009, 09:20
Spännande....
Chamomille
25-03-2009, 09:21
På natten? Mysko  Jag vet att skatorna tar våra bollar, fast inte på natten. Nattugglor?
Här tar ekorren våra talgbollar, han rycker och sliter tills dom lossnar ur trädet. Vi sätter iofs inte upp dom med metalltråd utan trär bara fast dom på grenar. Dom bollarna han inte får loss sliter han sönder nätet undertill så bollen trillar ur. Undrar om han inte får diarre av att äta så fet mat...?
Gossen Ruda
25-03-2009, 09:39
Ekorren är mest ett dagdjur så den kan nog uteslutas. Räv kanske, dom kan hoppa relativt högt. Häng bollarna minst 2 meter upp eller kanske högre.
Gunilla T
25-03-2009, 09:40
Har inte sett spår av rådjur just där, däremot kommer haren varje natt och äter upp äppelresterna som fåglarna lämnat men haren kan det ju inte vara ifall den inte börjat klättra?
Rävspår finns också häromkring men räven klättrar väl inte...?
Skator och nötskrikor kan ju hacka sönder nätet och ta bollen när den inte är så stor längre men i dethär fallet är både nätet och bollen borta, metalltåden har jag använt just för att ingen skall kunna hacka av tråden.
Hmmm...
Gossen Ruda
25-03-2009, 09:44
Räven är dålig på trädklättring men bra på hopp. Hur högt har bollarna hängt?
Gunilla T
25-03-2009, 10:03
CITAT (Gossen Ruda @ 25-03-2009, 09:44)  Räven är dålig på trädklättring men bra på hopp. Hur högt har bollarna hängt? Ja, gissningsvis 1,5 m upp men det borde inte vara så lätt att hoppa med alla kvistar och grenar som sticker ut. Men nu har jag gjort som du föreslog..har varit och hängt upp två bollar på olika ställen mer än 2 m upp...bollarna väger 0,5 kilo så det är inte vem som helst som orkar bära bort dom...om de äts på platsen borde det gröna plastnätet vara kvar vilket det inte är...såvida inte tjuven gillar gröna plastnät förstås..
CITAT (Gossen Ruda @ 25-03-2009, 09:39)  Ekorren är mest ett dagdjur så den kan nog uteslutas. Räv kanske, dom kan hoppa relativt högt. Häng bollarna minst 2 meter upp eller kanske högre. Jo vi ser bara ekorren här tidigt, sådär runt halvsju. Men jag vet ju inte när Gunilla går upp på morron, det kan ju räknas som natt för henne.  Grannen kanske...?
Om man fäster talgbollen i två snören, så kan man utesluta alla fåglar, de kan bara dra upp talgbollen om den hänger i ett snöre: http://www.vt.se/mera/artikel.aspx?articleid=4709297
Lars-Olof Arvids
25-03-2009, 10:09
Mård kanske kan vara ett alternativ? Jag vet inte om den äter talgbollar, men den klättrar bra.
Olle
Gunilla T
25-03-2009, 10:10
CITAT (KURT @ 25-03-2009, 10:05)  Om man fäster talgbollen i två snören, så kan man utesluta alla fåglar, de kan bara dra upp talgbollen om den hänger i ett snöre: http://www.vt.se/mera/artikel.aspx?articleid=4709297Ja, det var också en anledning till att jag började använda metalltrådar så att inte skatorna kan lyfta upp bollen...
Fågelvägen
25-03-2009, 10:35
En katt vi hade för länge sedan klättrade ut på en lönngren, fiskade med tassen, fick tag i en talgboll och åt upp den. Det hela var mycket mödosamt och tog lång tid. Vi var för häpna för att ingripa och nyfikna på hur det skulle sluta. Jo, kattens mage såg ut som en tennisboll en tid och matlusten var, hm, nedsatt? Men en STOR talgboll skulle den nog inte ha klarat. STOR KATT, lodjur då? Eller uggla?
Myosotis
25-03-2009, 11:43
Uggla är nog uteslutet. Katt? Räv? Kan du inte sätta upp bara en enda talgboll ganska lågt och nära fönstret så kan du försöka se tjuven. Det finns billiga enkla rörelsedetektorer som säger dingdong. Funkar med batteri och kan ställas var som helst.
Gunilla T
25-03-2009, 12:18
Oj, så många förslag..tack, tack.. Uggla är uteslutet säger Myosotis och hare kan det inte vara...bollarna är nu så högt uppe så räven inte skall nå dem. Katt vet jag inte..våra egna katter bryr sig inte och dom är inne på nätterna men det skulle vara någon kringströvande katt i så fall..har inte sett någon häromkring iaf. Grannen skulle det ju kunna vara ...  men de bor ju långt härifrån så sannolikhten är inte särskilt stor så det som återstår är väl rådjur, mård, lodjur...tror inte på ekorre heller för den skulle säkert gnagt sönder nätet.. Vem det än är så borde den vara rejält överviktig vid dethär laget efter alla fettbomber i vinter.. Vi har ju några rörelsedetektorer som vi inhandlade för att försöka skrämma bort grävlingen..misslyckades förstås...som om vi drog en lång sladd skulle kunna placeras nära en boll men då krävs det förstås att jag orkar vara vaken.. men nyfiken är jag, visst är ni det också???
Myosotis
25-03-2009, 12:36
Ja, jag blev också nyfiken. Du får berätta om du får reda på vem det är. Min tanke var ju att rörelsedetektorn skulle väcka dig, går inte det att fixa? Jag satte en sån i en grå-flugsnappar-holk en sommar för att bevaka infarten som jag inte kan se från mitt sovrum, var nervös för inbrottstjuvar. Men när de röda vinbären mognade fick jag ta bort den, för trastarna flög ju där tidigt på morgonen fram och tillbaka och åt vinbär, dingdong, dingdong, dingdongdingdong... det gick inte att sova!
Enligt Niklas Aronsson, som skrivit boken "mata fåglar", är det oftast mindre än 20% fett i de flesta talgbollar, de fyller ut med spannmål för att den skall vara lättare att hantera i rumstemperatur i affären.
Lars-Olof Arvids
25-03-2009, 13:21
När jag funderar vidare tycks det vara ganska mycket som talar för mård. Man kan nog säga att den är det största av våra däggdjur som ofta klättrar i träd. Den är till stor del nattaktiv och relativt vanlig, även om man sällan ser den. Även om den är en skicklig jägare, snyltar den ibland på de större rovdjurens byten. (Ugglor jagar bara levande byte och går på rörelser.) Mården lägger även upp förråd av bl a fågelägg, så varför inte även av andra runda saker? Men säker kan man förstås inte vara för det. Lodjur t ex klättrar ju också bra. Har du snö så att du kan se några spår? Det skulle underlätta en hel del.
Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 25-03-2009, 14:21)  När jag funderar vidare tycks det vara ganska mycket som talar för mård. Man kan nog säga att den är det största av våra däggdjur som ofta klättrar i träd. Den är till stor del nattaktiv och relativt vanlig, även om man sällan ser den. Även om den är en skicklig jägare, snyltar den ibland på de större rovdjurens byten. (Ugglor jagar bara levande byte och går på rörelser.) Mården lägger även upp förråd av bl a fågelägg, så varför inte även av andra runda saker? Men säker kan man förstås inte vara för det. Lodjur t ex klättrar ju också bra. Har du snö så att du kan se några spår? Det skulle underlätta en hel del.
Olle Mården är dessutom i allra högsta grad en allätare, som äter det mesta, naturfotograferna använder honung för att locka fram den. http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/37375#mms://straumod.nrk.no/disk02/Ut_i_naturen/2004-04-27/Ut_i_Naturen_27_04_04_900_WM_20040427_193002.wmv
Gunilla T
25-03-2009, 14:36
Hmmm...mård, kanske inte alls så fel...kom att tänka på att i vinter har vi inte haft en enda ekorre här, den har inte en chans om det finns mård i närheten. Skall man passa på den måste man väl sitta inomhus pga av vittringen eller..?
Våra rörelsedetektorer är sådana som bara lyser när någon kommer nära, det kanske skrämmer bort de flesta djur innan man hinner uppfatta något?
Gossen Ruda
25-03-2009, 15:05
Djuren brukar sällan reagera på ljus, inte ens när man lyser direkt på dom.
Gunilla T
26-03-2009, 17:02
Kan meddela att bollarna fanns kvar i morse - lydde Rudas råd och flyttade upp dem. Om det är en tillfällighet återstår att se..
I går morse ca kl.5 sågs två lodjur alldeles här i närheten men tror knappast att de är skyldiga...
Spännande... Kanske var en räv?
Meriona
27-03-2009, 08:56
Mittinaturen har haft en tittarfilm om ett mårddjur som snodde talgbollar och även talgstycken som var fästade med spik. Men jag är inte säker på om det var just mård eller nåt annat mårddjur, det var ett par år sen och minnet sviker. Så era gissningar är nog ganska så bra!
Gunilla T
27-03-2009, 09:28
- Surt sa räven om ..hmmmm...talgbollar... de hänger ff kvar.
Vågar man börja tro att det är Mickel som tjuvar fågelmaten? I så fall måste han ta dem i munnen och traska iväg med dem eftersom inga rester finns kvar.
Samlar räven förråd?
Jag frågade lite om rävar här på forumet för ett par veckor sedan, och fick då klart för mig att de kan ha ungar så här års, även om det är lite ovanligt tidigt. Kanske samlar den till dem? (har ingen aning - ren spekulation)
Myosotis
27-03-2009, 13:13
CITAT (Gunilla T @ 27-03-2009, 09:28)  Samlar räven förråd? Ja, de gräver ner överskott.
Gunilla T
31-03-2009, 11:10
Jaha..nu har den mystiske tjuven varit framme i natt igen..bara tråden kvar i trädet..räven är utesluten nu.
Den kan aldrig ha hoppat över 2m upp i trädet.
Kanske är det mården ändå.
Monarda
31-03-2009, 12:35
Jag har heller inte trott att rävar kan klättra men en händelse igår kväll har fått mig att omvärdera.
Det började med att jag noterade att katten spanade genom kattluckan på något i trädgården. När jag försiktigt öppnade persiennen fick jag se en räv som snokade omrking på platsen där jag matar fåglar, ca 5 meter från huset. Jag drog upp hela persiennen och lyfte upp katten och tänkte att nu sticker han väl. Gjorde han inte utan tittade bara på oss och fortsatte att nosa runt. Från första parkett fick vi då se hur han närmar sig vår stora syren som består av ett antal kraftiga stammar och där jag hängt upp flera stora bitar av talg. Han klämmer sig in bland stammarna och klättrar mot den nedersta talgbiten som satt fastsurrad med ett snöre och sliter loss den. Väl nerer på marken tar han den med sig och försvinner utom synhåll. Efter en stund är han tillbaka igen men har tydligen gett upp tanken på att klättra och hittar ett annat ställe där talgen sitter lägre. Han reser sig på bakbenen och drar loss bitar av talgen men nöjer sig efter en stund och går nu förbi fönstret bara ett par meter från oss där vi står och gapar både katten och jag. Ger oss en sista blick och drar iväg.
Nu är ju syrenen ganska klättervänlig, stammarna växer ganska tätt och inte rakt upp utan lutar en del. Men i alla fall!
Monarda
31-03-2009, 17:13
Här kommer en bild på ovannämnda syren. Vid det röda strecket satt talgstycket och det är över huvudet på mig som är 162 cm. Så visst kan rävar klättra.
Listig som en räv
Gunilla T
06-04-2009, 16:59
CITAT (Monarda @ 31-03-2009, 18:13)  Här kommer en bild på ovannämnda syren. Vid det röda strecket satt talgstycket och det är över huvudet på mig som är 162 cm. Så visst kan rävar klättra.  Ojdå..detdär ser nästan ut som hemma hos mig..kan det vara Mickel då? Hur som helst - nu är det finito med fettbollarna för i år..lär väl aldrig få veta vem den skyldige är
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|