Full version: Vinranka
FlitigaLisa
Har flyttat till hus där det sedan tidigare finns ett växthus. I växthuset finns en vinranka som ser "heldöd" ut, och då jag har ingen som helst erfarenhet av vinrankor så undrar jag om den ska se ut så - och att den lever och kommer igång till våren. Eller är den död?
Hur ska en levande vinranka se ut så här års? I uppland ska jag tillägga..
olawelin
Mina ser än så länge döda ut, står i ett växthus i skåne, så det är nog ingen fara.
//Ola
FlitigaLisa
Ok, tack!
Min är väldigt lång och ranglig, ska jag korta av den nåt eller låta den vara?
Lady Hamilton
Det finns knappast någonting som kan se så dött ut som just vinrankor. De brukar vara lite sena att komma i gång på våren men de kommer att börja växa. Risken om man börjar klippa i en vilande vinranka är att den kan "blöda ihjäl". Därför bör man inte klippa mellan Januari fram tills den börjat skjuta rejält med nya skott. Så mitt råd är att avvakta och se hur den utvecklas längre fram. Om du vill kan du titta i mitt album så får du se hur min vinranka ser ut i olika stadier

Albumet heter Zilga
FlitigaLisa
Åh tack! Då vet jag att den ska se ut så där!
Var nära att riva bort skräpet smile.gif
blomkronan
Hej
Som dom andra säger den ser död ut länge... min börjar knoppa sig i juni!!! jätte sent tycker jag men sen växer det som sjutton.... bekäring ska göras i nov-dec. Det du klipper bort kan du göra sticklingar av smile.gif
När man klipper in en vinranka ska man lämna två nodar, där du klipper kommer det växa ut en ny ranka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon