Full version: Favoritlökar?
Noah
Hej!

Undrar bara vilka lökar ni gillar mest ? wub.gif
Vilka lökar ni har bäst odlingserfarenhet av? biggrin.gif laugh.gif
Vilka lökar har ni dålig odlingserfarenhet av? mad.gif mad.gif

Själ är jag oerhört förtjust i galanthus och allium i olika former.

Ha det bäst biggrin.gif wub.gif

Noah
Micke
Jag är galen i gul krokus - och kungsängslilja. Har bara goda erfarenheter av dem - än så länge.

Micke
Kajsa
Tulpaner är hopplösa, blommar bara tjusigt en gång och vildtulpanerna
är inte så vackra. Har ett ställe på framsidan av huset där vill jag ha
nya tulpaner i starka färger varje år, sedan gräver jag upp dom, tyvärr.
Favoriter är Kejsarkronorna, kommer på samma ställe efter 20 år.
Olika Allium Kirgislök, och Allium gigantheum, riktigt stor. Underbar!
Har satt många olika Allium i år, dom är nog mina favoriter.
På ett skuggigt ställe har jag den rutiga Kungsängsliljan och
det har blivit många fler av den genom åren, och då blir man glad.
Tommy
Jag vet vilka lökar jag gillar bäst!! wub.gif

Men när det gäller såna man planterar så vet jag inte riktigt... har planterat lökar för första gången i år... narcisser, gul krokus och allium. Snödropparna är ju tidiga så de gillar jag nog mest för att våren är nära.
Adri-Anne
Vit krolliljor, spindelliljor, freesior och pingstliljor (Actaea), krinium, snölocka, liljekonvaljer, montbretia, kungsliljor, porslinshyasint, Tarda- tulipanen. wub.gif wub.gif
Sylvia
CITAT (Kajsa @ 29-09-2003, 18:54)
Tulpaner är hopplösa, blommar bara tjusigt en gång och vildtulpanerna är inte så vackra.

Pröva med Apeldoorn! Jag har Apeldoorn som fanns här när vi köpte huset för 15 år sedan. Eftersom jag inte är så förtjust i rött så i början försökte jag gräva upp dom. Men lökarna måste vara halvvägs i Kina, jag hittade dom inte, men varje år kommer det upp ett hav av gula och röda jättetulpaner. Nu tycker jag att det kan vara ganska trevligt med en sådan färgprakt efter den färglösa vintern, och den varar ju bara 2-3 veckor..
Annars är jag galantofil, d v s galen i Galanthus! wub.gif
Kajsa
Sylvia
Har skrivit upp Apeldoorn, gillar stoora tulpaner. Ska leta i höst.
Tack för tipset! rolleyes.gif
Sylvia
CITAT (Kajsa @ 29-09-2003, 19:19)
Sylvia
Har skrivit upp Apeldoorn, gillar stoora tulpaner. Ska leta i höst.
Tack för tipset! rolleyes.gif

Var så god! Apeldoorn brukar man sälja som kilovara, köp några kilo och plantera för massverkan!
Hannele
Som Sylvia säger, är Apeldoorn säkert ett kort, om man inte vill plantera varje år.
Påsknarcisser kommer också igen - gillas inte av rådjur.

Vanlig sättlök är billiga, blommar ungefär som allium.

Sylvia
CITAT (Hannele @ 29-09-2003, 19:21)
Vanlig sättlök är billiga, blommar ungefär som allium.

Vanliga sättlök ÄR också Allium... tongue.gif
Dock är blommorna vita.
Hannele
Jag köpte en påse sättlök, Allium cepa, med ca 30-40 lökar för 10 kr.
Passar perfekt i min vita blomrabatt! wub.gif
kerstin z5-6
Allium tillhör mina favoriter med, särskilt Globemaster och Honungslök necaroscordum , Eremusrus fast de blommar på sommaren , tulpaner ,särskilt Pricess Irene , camassia -med sina hyacintkolvar i blått, krokus för att de är så tiidiga o söta -
De finns mycket att välja på
smile.gif smile.gif smile.gif
Betty
Tulpaner, alla möjliga sorters tulpaner! Pärlhyacinter, allium, krokus - lökar är fantastiskt! wub.gif
Tittade i mitt tulpanalbum innan jag skrev detta inlägg... Ohhh vad jag längtar till vårens skira grönska! rolleyes.gif
Hur sjutton ska man orka med den långa, kalla och mörka vintern??? ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
rosettei
rolleyes.gif
Jag tycker om liljelökar, tigerliljan med sina prickar.

Kejsarkronan tycker jag om har några oranga. Tänkte köpa en gul, men tyckte att 65 kr per lök var mycket men det kanske det inte är?
I år har jag planterat löken fritillaria, en mörk säger man klocklilja bredvid kejsarkronorna och hoppas att de båda växterna kommer till sin rätt.

Tulpanlökarna försvinner i jorden,
utom några stora gula tulpaner 4 st som kommer upp på samma plats varje år.

I år har jag köpt tulpanlökar av Tarda, få se hur det blir med dom.

Ska prova Hanneles tips till våren; sättlöketipset.
cissi i onsala
Har en oprövad favorit: höst krokus, skall blomma i november.
Fick just lökarna från Botanica, hoppas mycke på dessa, men tyvärr antar jag att de ej hinner blomma i år.

I år skall det också bli snödroppar, har inte lyckats med dessa så bra tidigare.Alliumen, de stora är läckra, har planterat dessa i år.

Föredrar sådant som ej rådjuren gillar, så narcisser, pärlhyacinter har jag gott om. Spanska klockhyacinter och morgonstjärnor gillar jag också.

Räknas iris? eller är det en knöl? Iris är annars en favorit, finns så många vackra irisar, stora som små och sena och tidiga.
Annki
Ett hav av påskliljor i maj, när man vårgräver är aldrig fel! Jag brukar ha några hundra blommor samtidigt. Maffigt!! Satte dem för över tio år sedan och de bara ynglar av sig.

Men bäst av alla lökar är amaryllis! Och nu är det dags att hitta julens vackraste! Efter första årets julblomning, blir de härliga vårblommare på balkongen eller i kruka i trädgården beroende på var man bor.
Ewa L
Jag älskar Snödroppar och Vintergäck för att de kommer tidigt.
Scilla för sin massverkan.
Allium för sin ståtlighet. Kejsarkrona likaså (dock tycker jag inte om att de "skräpar" så länge.)
Mina hav av doftande narcisser. (Ej förtjust i Tulpaner!)
Spanska klockhyacinter är nog favoriten nummer ett trots allt. wub.gif
Kristina i Skåne
Mina favoriter är helt klart kungsängsliljan och pärlhyacinter.
Pia mitt i Skåne
Av de lökar man har ute gillar jag olika Frittilaria och Allium bäst.
Inne i fönstret är just nu min crinumkruka med 3 blommande lökar i häftigast. wub.gif
Pia
Almdalen
Jag gillar påskliljor i massor även andra narcisser. Allium av alla de slag men också Hyacinter, Krokus, Scilla, Pärlhyacinter och Vårlök. Nu börjar det bli svårt för jag tycker ju om Vintergäck och Snödroppar också. Tulpaner får man inte glömma även om Rådjuren gillar dem, måste man utmana ödet!!
unsure.gif
Lena i Torslanda
Den vanliga vårlöken är en favorit även hos mig. Det beror nog framför allt på att den kommer i sådana mängder i den mer oorganiserade delan av trädgården. Doftande narcisser är också underbara. Vårstjärna ´Pink Giant´är en ny favorit som gärna för breda ut sig hur mycket den vill. Tulpanerna hinner jag aldrig se röken av för rådjuren hinner alltid först hur jag än försöker med blodmjöl, kaffesump etc. mad.gif
cissi i onsala
Ett litet rådjurstips. De har kan ibland vara på mina krokus just innan de slagit ut.

I år tog jag de där grön blomsterstöden som mina pioner lutar mot och lånade dem, satte dem i ett kors lite ovanför krokusen(som växer i en cirkel), det hjälpte, de kom inte åt verken över eller under och själv såg jag mer av blommorna än man gör om man sätter hönsnät runt och över.

Går ju inte med flera hundra, men de allra käraste kanske man kan rädda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon