sjöbäcken
25-03-2009, 11:18
Hej! Jag har en blomma som ska heta porslinsblomma (?). Den är ca 15 år gammal och har växt i tre långa grenar. En gren var jag tvungen att klippa av för att få plats med den i fönstret, så på bilden har den två... Mitt problem är att den börjar få så långa grenar att den är svår att placera. Där jag klippte av den tredje grenen har inget nytt växt ut. Annars hade jag tänkt att klippa ner den lite, men det vågar jag inte nu... Jag skulle gärna vilja "börja om" med en ny mindre växt som ändå härstammar från denna för den blommar så vackert och ofta (bild på blommorna finns i mitt album). Hur ska jag göra? Nypa av ett blad och sätta i vatten tills det rotar sig, eller direkt i jord? Eller hur gör man för att föröka denna typ av växt? Tacksam för all hjälp! Även övriga tips om skötsel av poslinblomma tas tacksamt emot...
stennie
25-03-2009, 11:25
Vad jag kan se är det en Hoya multiflora...man tar sticklingar, alltså klipp av toppen ca 7-10 cm, ta bort dom nedersta bladen, sätt dom i så/sticklingsjord, fukta lätt och trä en plastpåse över....
sjöbäcken
25-03-2009, 11:32
Tack för det Stennie! Kanske vet du säkert om du ser bilden på blommorna? Jag kunde tyvärr inte få storleken att passa i mitt album, så det ligger en bild som ett nytt inlägg... Ska ta hjälp av sambon i kväll att rätta till det...
Pia mitt i Skåne
25-03-2009, 21:08
Man ser blommorna på din första bild, det är en multiflora...
Min har tyvärr dött i vinter =(( så om du får någon stickling över kan man kanske få köpa den...
Lycka till med hoyan. Din "gamla" multiflora kommer att få nya grenar och bli tätare om du klipper av topparna på den, klipp inte ända nere utan en bit upp på grenen.
Jag snodde upp min på en båge när den blev lite högre och dessutom lite gles nertill. Nu växer den bättre även på bredden. Men den är lite styv så det är inte helt lätt att få fast den, så en rätt stor båge rekomenderas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.