Hej
Jag hoppas verkligen att mitt Blåregn, planterat ifjol somras, lever. Utan att veta bättre planterade jag mitt på gårdsplan, helt oskyddad från nordliga vindar. Den borde väl ha stått mot en husvägg lite mer skyddat ? Har täckt den ordentligt med en stor lövhög, men vill ändå omplantera den, har sett ut en skyddad plats, mot husvägg, i sydläge. Tror ni den kan ha dött i vinter, eller finns det hopp ? Kanske någon har Blåregn mitt på gräsmatta, utan att den har tagit skada. Vet inte riktigt hur känslig den är. Vad tror ni ? Ska jag isåfall omplantera när frostrisken är över, eller går det bra redan i maj ? Kan ju alltid täcka vid frost.
Hälsn Tepa
Jag har ett blåregn som nu är två år gammalt...det växer upp i en rönn som står i en gräsmatta ett par meter från en häck. Den står ganska oskyddad men har överlevt två vintrar nu och växte fint i fjol och satte de första blomklasarna i fjol. Bor i Skåne. Lycka till!!
Hej !
Tack, Fyran. Du bor nog lite mera söderut än jag, men visst låter det hoppfullt. Det var ju snabbt marscherat, att den satt blomklasar redan. Men hade du täckt den med löv eller något annat ?
Hälsn Tepa
ja, det var ju inte så många klasar och inte så långa...fyra stycken ca 9 cm långa, men dock! Jag skrafsade över en lövhög ca 20 cm hög och det har funkat....har blåst bort ibland och då har jag fått skrafs över igen!!!
Alexander-VG-zon3
25-03-2009, 14:18
Mitt blåregn står VÄLDIGT blåsigt den får både väst och nordvindar. och den står FLERA meter ifrån något skyddande, alltså den står mitt på gräsmattan. den har klarat vintrar ner till -18c -20c utan skydd i det läget. skåne zon 1-2. den har aldrig frusit i topparna dock har den spruckit i ympen ( om det är dålig kvalité på plantan eller om det är blåsten vet jag inte). men min lever och har gjort flera vintrar och växer bra och blommar.
MEN i ett varmt och skyddat läge klarar den sig om vinter skulle bli ovanligt kall eller om man bor i en kall zon som den knappt klarar. plus i ett varmt och soligt och skyddat läge växer, blommar den bättre och blir större.
här där jag bor (zon 3-4) har dom vid ett företag flera stora blåregn närmast intill söder väggarna (får inget vinterskydd). hade dom stått fritt och oskyddat här så hade dom nog inte varit så stora.
SÅ jag skulle tro att ditt lever, men jag vet inte säkert. och du kan plantera om den sen efter den värsta frosten är förbi och sedan plantera den mer skyddat och varmt och soligt.
Tack igen Flaxss. Nu är jag nästan säker på att den klarat sig. Men omplantera, det SKA jag....
Hälsn Tepa
Myosotis
30-03-2009, 13:02
Mitt blåregn står vid en hamlad ask mitt ute på gräsmattan, Skåne zon 3. Det har överlevt i många år men det har aldrig blommat.
Aqvakul
30-03-2009, 14:13
Jag tror säkert att den har klarat sig, men rekommenderar starkt att du snarast flyttar den till ett mer skyddat läge.
Hej Aquakul
Snarast ? Nu i helgen eller nästa vecka kanske ? Marken har tinat, vi har 5-10 plusgrader nu och snön har nästan smält. Men finns det risk för att den dör om det blir frost ? Jag kan ju täcka med ett gammalt avlagt täcke.
Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
01-04-2009, 17:44
plantera om det efter den värsta frosten är förbi. det är inte ultra bråttom att du planterar om det då den säkert överlevt så hår långt men det bör göras efter värsta frosten men innan det blir +20c på dagen alltså någon gång i april kan nog bli lagom.
Nu har jag omplanterat. Grävde först hålet där vid uthusväggen i sydläge, där den ska vara. Gick hur bra som helst, fick en djup grop, fin mylla. Sedan skulle jag gräva upp Blåregnet. Fick spaden en bra bit ner i jorden, och bände upp växten med så mycket mylla med som möjligt. Men denna mylla var stelfrusen !!! Vad skulle jag göra ? Jag satte ner alltihop i nya hålet vid sydväggen. Täckte med mera mylla och styroxplattor med stenar på. Jag hoppas jag inte har gjort något dumt nu. Tror nog det har liv, en kvist var nämligen rödaktig. Ville inte börja skrapa på den stackars pinnarna, utan jag hoppas på det bästa. Lite orolig, dock, när det inte var riktigt tinat. Vad tror ni nu händer ? Gör det något ?
Hälsn Tepa
Aqvakul
08-04-2009, 22:05
Det kommer säker att gå bra!
TACK, Aquakul. Roligt att höra.
Varma hälsn.
Tepa
Hej
Som synes lyckades det att omplantera Blåregnet ! Nu ska det nog inte flyttas mer, säkert bra läge där vid förrådsväggens södra gavel.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.