Full version: Köpa Malus Liset!
tvilling77
Jag undrar lite var man kan köpa detta fina träd på nätet...OM det går! Jag funderar lite att ha detta träd på framsidan av huset, hur är dess rötter, det hamnar i såna fall ca 3 meter från huset.
Jag bor på norrlandskusten så zonen är 5 här enligt kartan, funkar det?

Tacksam för tip så jag vill ha nåt prydnadsträd på framsidan som inte får bli FÖR stort! har tittat på malus royal beauty oxå och det är ju läckert!

Tacksam för tips!
Cilla
Zon fem ska Liset klara uppger de som säljer den.
Den blir ca 4 meter hög och bredare, så det är snarare för att slippa hugga i dess krona som du bör ställa den lite längre ifrån huset. Rötterna är att betrakta som ganska snälla, men vad dessa kan åstadkomma beror ju förstås på vilken mark man erbjuder åt andra håll än åt huset, och hur känslig grunden är för att rötter söker fukt och syre intill den.

Det är mycket tråkigt att behöva förminska en vacker apel för att den är felplacerad!

Det är inte säkert att du måste beställa via nätet, sorten är inte så ovanlig så den kanske kan tas in om du ber din lokala plantbutik?

Jag är mer eller mindre tokig i de här olika bäraplarna. Har satt ett otal i min egen trädgård som står på långsam tillväxt lite här och där och kikar ut mellan gran och syrén...

Om man väljer mellan de rödbladiga så tycker jag att M Royal Beauty (som jag har) har nästan frånstötande glans på bladen, de ser lite onaturliga ut. Men det värsta är att bladen får utspring och är stora när blommen kommer, så att den skyls och överröstas av bladfärgen. Mycket bättre tycker jag då om M Profusion, som har lite mindre och mattare blad som kommer efter blommen och låter den vara helt dominerande.

Här är en bra artikel som ger bra översikt över de olika aplarna:
http://odla.nu/artiklar/baraplar.shtml
tvilling77
Tack Cilla för ditt svar! Men jag är nästan rädd att profusion ska bli för stort? Blir det 4 meter även i zon 5-6? Annars är det väldigt vackert!!!
Har du något tips på något annat vackert prydnadsträd, som kan vara som ett "smycke" på framsidan av huset utan att det blir för stort? Jag gillar konceptet med "hängande krona" som Malus R beauty!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon