Full version: Nu blommar det!
Ina
Så här ser det ut när en Lithops blommar!! laugh.gif

Fialotta
Åhhh...va söt den var!!!
Grattis rolleyes.gif
Hannele
Wow, Ina!
Det är väl inte den vi tittade på i Trädgårdsföreningen i lördags?
Lyckost! rolleyes.gif
Jag som köpte bara potatis...
ariana
Det var en liten raring

rolleyes.gif ohmy.gif wub.gif
Nina S
Den var ju jättefräck, vart får man tag på sånna??

//Nina
Adri-Anne
Är det sånna små sötnosar som man kallar för "Levande stenar?" biggrin.gif
Gossen Ruda
Väldigt tjusig blomma. Beträffande namnet så heter sten lithos på grekiska. Med reservation för stavningen. Svar på frågan Adri-Anne? rolleyes.gif
yla
ÅÅHHIna va fin den blev smile.gif vad glad du måste vara
hoppas att den står läänge smile.gif

man blir ju sugen på att skaffa några levande stenar det kommer att bli uppskrivet på min önskelista smile.gif smile.gif helt klart
Ina
CITAT (Hannele @ 29-09-2003, 19:55)
Wow, Ina!
Det är väl inte den vi tittade på i Trädgårdsföreningen i lördags?
Lyckost! rolleyes.gif
Jag som köpte bara potatis...

Jodå, Hannele, vi tittade på sådana hos Ingrid! Fast den som blommar hos mej har jag haft ganska länge.

"Levande sten" är populärnamnet på den - det stämmer. Jag köpte den för ganska länge sedan på Blomsterlandet, Lockryd. Dom finns då och då på de flesta blomsteraffärer, men brukar inte ingå i det allra vanligaste sortimentet.

... och för att svara på dom ännu icke ställda frågorna... wink.gif laugh.gif
Jag har den stående i söderfönster i oglaserad lerkruka med vanlig kaktusjord. Jag vattnar mycket sällan, på sommaren kanske med 2 - 3 veckors mellanrum och på vintern ca. 1 gång i månaden, men när den får vatten får den dessto mer! Ni ser krukkanten på bilden? Jag häller på vatten med svag gödseldos så att ytspänningen gör att vattnet buktar upp över krukkanten. (Det händer att den får en skvätt extra någon enstaka gång.) På vintern är det bara vatten som gäller och kanske inte fullt så mycket.
yla
CITAT (Ina @ 30-09-2003, 18:23)
Jag häller på vatten med svag gödseldos så att ytspänningen gör att vattnet buktar upp över krukkanten. .

följdfråga hur hög kruka har du o e de hål i botten på den wub.gif smile.gif
Ina
Hål i botten? Japp!
Höjden? Krukan är låg och vid. Diametern upptill är 10 cm och diametern i botten är 6 cm och höjden är också 6 cm. Sen har jag lagt fina stenar på jorden så att den lilla suckulenten skall kunna gömma sej... laugh.gif

...men har krukhöjden nåt' att göra med vattningen? huh.gif
yla
mjae jo kanske du snackade ju om ytspänningen o så o jag tänkte då på hur det rann igenom krukan o ner på fatet o sen vidare neröver golvet
thi hi laugh.gif rolleyes.gif o du fortsatte tills ytspänningen va lite över kanten laugh.gif de va därför jag undrade
tänkte att det var ett lågt fat utan hål i botten o din levande sten fick sej ett ordentligt bad vid varje vattning wub.gif
Alpiner i Halmstad
Jag har rullat ut några stenar till i vårt album: Krukväxter.
Vi har ett 2m långt fönster i söderläge på vårt torp. Stenar och klumpar klarar sig själva under flera veckor. Temperaturen följer under sommaren vädret ut, under vintern står termostaten på 10 grader.
Vi vattnar ungefär som Ina. Däremot tror vi att denna typ av växter trivs med djupa smala krukor. Vi får ofta blommor 2 gånger under året. Plantorna är mest aktiva då natten längd är omkring 12 timmar.
M.v.h. Bernt
Betty
CITAT (oldwolfie @ 30-09-2003, 23:44)
mjae jo kanske du snackade ju om ytspänningen o så o jag tänkte då på hur det rann igenom krukan o ner på fatet o sen vidare neröver golvet
thi hi  :lol:  :rolleyes: o du fortsatte tills ytspänningen va lite över kanten  :lol:  de va därför jag undrade
tänkte att det var ett lågt fat utan hål i botten o din levande sten fick sej ett ordentligt bad vid varje vattning wub.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Vad mycket kul som far genom ditt huvud! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Alltid lika roligt att läsa dina inlägg!!!
Ina
CITAT (oldwolfie @ 30-09-2003, 23:44)
thi hi  :lol:  :rolleyes: o du fortsatte tills ytspänningen va lite över kanten  :lol:  de va därför jag undrade

*fniss*

När jag vattnar har ju jorden hunnit bli rejält torr så då lägger sej vattnet som en "flytande ädelsten" ovanpå jorden och dekorationsstenarna - det är vackert! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon