svanqvistj
Hej!

Skall sätta en avskärmning mellan två "rum" i trädgården. Vill sätta 3 st smultronschersminer, men flera i familjen är allergiska och jag vill inte sätta starkt doftande buskar eftersom de kan försämra allergin. Milt doftande buskar går dock bra. Detta är förstås en högst subjektiv fråga, men vad är er uppfattning om smultronschersminens doft? Är den exempelvis mildare än den vanliga schersminen eller jämfört med syren?

Det jag vill ha är en avskärmning med buskar som ligger på ca 1,5 m i höjd och som är "romantiska" i sin karaktär. Jag har sökt och funderat länge på det här och känner att jag "låst" mig lite. Kanske har ni bra förslag på alternativa buskar som inte doftar så starkt. Vi bor i zon 3.

Jeanette
Azur
Jag vet inte om jag skulle säga den är stark, den är inte alls i samma division som Porslinsblomma eller ens Hyacint, men den är definitivt mycket påtaglig. Jag tycker den luktar väldigt gott, men jag kan gott tänka mig att personer som har problem med starka dofter också kan ha problem med en Smultronschersmin.
Heda
Den är mycket mildare och mjukare i doften än Doftschersminen, som ju kan bli nästan kväljande. Tycker att grannens Doftschersmin är för stark, särskiljt varma kvällar medan min Smultronschersmin bara doftar underbart!! Friskare doft! Men visst doftar den!

//Heda
embees
Inte för stark och påträngande, bara underbar! Kan varmt rekommenderas.
Cilla
Det finns många arter schersmin. Jag kan långt ifrån skilja dem alla men ganska många har svagare doft än smultronschersminen. Kolla mer på dessa Philadelphus nedan. Kanske är det bra att försöka med tre olika arter dessutom, så att du kan ta bort en om den visar sig vara alltför starkdoftande eller orsakar allergier. Då har du iallafall inte förlorat alla tre.
!
Brokschersmin (P. Purpureo-maculatus-gruppen)
Burfordschersmin (P. Burfordensis-Gruppen)
Doftschersmin (P. coronarius)
Gordonschersmin (P. lewisii)
Hybridschersmin (P. ×polyanthus)
Hängschersmin (P. incanus var. laxus)
Kameliaschersmin (P. ×virginalis)
Kinesisk doftschersmin (P. delavayi)
Kungsschersmin (P. pubescens)
Magdalenaschersmin (P. subcanus)
Norrlandsschersmin (P. lewisii 'Waterton')
Purpurschersmin (P. purpurascens)
Småbladig schersmin (P. microphyllus)
Småblommig schersmin (P. Lemoinei-gruppen)
Storblommig schersmin (P. incanus var. grandiflorus)
Tunnbladig schersmin (P. tenuifolius)
Wilsonschersmin (P. purpurascens)
Aqvakul
Smultronschermin har en mild behaglig doft, tycker jag. Men framförallt har den ett ovanligt elegant växtsätt och väldigt gracila blommor. En buske som jag varmt rekommenderar.
robertgoulet
Smultronschersmin doftar verkligen underbart, och jag tycker inte att doften är påträngande på något negativt sätt. Om den är allergogen kan jag dock inte svara på. Men doften är fantastisk, även om du också får räkna med att en hel del insekter (främst bin och humlor) är förtjusta i blommorna de med. Om det uppfattas som negativt eller positivt beror säkert på vem man frågar... whistling.gif
Chamomille
Doftar underbart och inte speciellt stark tycker jag då smile.gif

Edit: Jag skulle kunna bo i min buske, för den doftar så fantastiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon