Full version: glucomed
Boxer
Finns det någon som vet om man får lov att krossa Glucomed (Glukosamin).

Tabletterna är stora och svåra att svälja. Har letat i Fass men kan inte hitta något om detta.
mojan
Den tycks ha brytskåra så du kan i alla fall dela dem så kanske det går lättare att ta.

Detta står i FASS (för allmänheten):
6. ÖVRIGA UPPLYSNINGAR
Läkemedlets utseende och förpackningsstorlekar
Glucomed är en vit till svagt beige, oval tablett märkt "G" och med brytskåra. Brytskåran är inte till för att dela tabletten i lika stora doser utan bara för att underlätta nedsväljning.

Boxer
Aj aj! Då får pappa aldrig i sig dom. sad.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Boxer @ 25-03-2009, 18:42) *
Finns det någon som vet om man får lov att krossa Glucomed (Glukosamin).

Tabletterna är stora och svåra att svälja. Har letat i Fass men kan inte hitta något om detta.

Hej-hej!
Jag har också tittat i FASS och precis som du säger så står det inte. Det står inte att man inte får krossa dom heller.
Om jag minns rätt så måste det stå om dom INTE får krossas eller delas.
Glucosamin finns ju även som pulverform så därför borde det vara ok att krossa dom, tycker jag. (du behöver ju inte mortla såå himla intensivt ... naughty.gif laugh.gif )
mojan
Fråga Apoteket!
Alba
Du kan ringa 0771- 450 450....Apoteket. De har bla. info om läkemedel på detta tel.nr.

Boxer
tack för tips! Jag ringer i morgon. smiley_small_hug.gif
Meriona
På mina Artrox (också glykosamin) står det bara att de bör sväljas med vätska, och precis som du själv säger så kan man krossa dem om man vill så länge det INTE står att de ska sväljas hela. Krossa på du.
Lady Hamilton
CITAT (mojan @ 25-03-2009, 19:08) *
.... Brytskåran är inte till för att dela tabletten i lika stora doser utan bara för att underlätta nedsväljning....

Detta står nog för att de är svåra att bryta i 2 lika stora delar (alltså om man skall ta ½ så stor dos som tabletten) och i det fallet är det bättre att få recept på tabletter i rätt dos. Där jag jobbar brukar vi krossa Glucomed till de som ej klarar av att svälja dem hela eller tugga sönder dem
Netha
Du kan absolut krossa tabletten ...
det är bara kapslar man inte (oftast) får bryta (krossa)
KURT
CITAT (Netha @ 25-03-2009, 23:09) *
Du kan absolut krossa tabletten ...
det är bara kapslar man inte (oftast) får bryta (krossa)

Det finns nog också tabletter som skall brytas ned långsamt i magen och frigöra den aktiva substansen. Men i detta fall kan jag inte se något problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon