Full version: Matteproblem!
Pia L
Min svägerska har fått ett tillfälligt hjärnsläpp och har kört fast i en mattefråga, jag har gett henne ett svar som hon inte tror är rätt, men det finns säkert någon på odla som är mer klartänkt då kanske.
Frågan är : I en skola är 40% av flickorna å 40 % av pojkarna blåögda..Hur många% av eleverna är blåögda??
Tacksam för alla svar och gärna en förklaring till hur ni räknat ut det.
Aqvakul
skulle kunna vara en kuggfråga, men jag ser ingen hake - 40 %
Pia L
Tack, jag ville inte tala om här vad jag själv svarat för jag började tro att jag var helt körd, men det var det svar jag gav också och det ska tydligen inte stämma.
Det enda dom fått veta är att dom ska tänka 100%
4:an
oavsett hur många elever där är så är det 40 % ...räkna på lite olika elevantal så skall du se!

kan förresten rekommendera sidan webmatte.se bra sida att träna upp mattekunskaper!
Sussie F-Flower
Jag tänker så här.... 40% killar + 40% tjejer =80%

De övriga 20%:en (blandat tjejer och killar) är väl melerade, gröna, gråa och brunögda.

Det finns ju inget "antal barn", bara procentuellt.

dunno.gif

Edit: Vet du svaret?
mojan
Absolut 40 %.
Om inte "blåögda" betyder godtrogen. flirting.gif
Sussie F-Flower
Det här kommer att få mig sömnlös inatt.... crazy.gif wacko.gif
Snälla Pia, du kan väl berätta om du vet...?
Pia L
Du kan sova lugnt Sussie, jag är ganska säker på att mitt och andras svar är det rätta, alltså 40% av skolans elever är blåögda.
Svägerskan måste ha pluggat för mycket och varit inställd på att svaret inte kunde vara så lätt och därför vänt ut och in på sitt huvud....att hon sen inte kunde vända det tillrätta själv giggle.gif gjorde nog att svaret 405 inte fanns där inne.
Tack alla för snabba svar, vill man veta något så är det på odla man ska ställa frågan wub.gif
Chamomille
40% är 40%.
Nauti
Ja, det är ju 40%. Det kan ju inte vara 80% blåögda och 120% övriga tongue.gif

Om 40/100 killar är blåögda och 40/100 tjejer är blåögda så är 80/200 blåögda sammanlagt. 80/200=40/100=40%.
Piccante
Jag testade och räknade lite. Antal flickor och pojkar är okänt. Antag att det är samma antal pojkar och flickor då måste det ju bli 40%?

Om det är olika antal säg 40% av 10 flickor (4st) är blåögda och 40% av 20 pojkar(8st) är blåögda då är 12/30 är blåögda = 40%

Kan det va så att det alltid blir 40% oavsett antal pojkar/ flickor när båda grupperna utgör lika många procent?
Chamomille
CITAT (Markus_H @ 25-03-2009, 22:41) *
Jag testade och räknade lite. Antal flickor och pojkar är okänt. Antag att det är samma antal pojkar och flickor då måste det ju bli 40%?

Om det är olika antal säg 40% av 10 flickor (4st) är blåögda och 40% av 20 pojkar(8st) är blåögda då är 12/30 är blåögda = 40%

Kan det va så att det alltid blir 40% oavsett antal pojkar/ flickor när båda grupperna utgör lika många procent?

Såklart smile.gif 40 är 40...
Eva-Helene
CITAT (Markus_H @ 25-03-2009, 22:41) *

Japp, precis så är det.
Sussie F-Flower
slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif

laugh.gif Tack och God Natt! blush.gif
Chamomille
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-03-2009, 22:56) *
slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif slap.gif

laugh.gif Tack och God Natt! blush.gif

Godnatt smile.gif
KURT
Problemet är ju att man väl inte nödvändigtvis kan förutsätta att alla pojkar och flickor i skolan är elever?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon