Full version: Okänd sådd 2
Unni
Jag har sådd något jag inte vet vad det är. (Ettiketten på krukan är gammal, den stämmer inte).
Frörna fanns i baljen som man kan se hänger på kanten av krukan. Någon som vet vad det är?

[attachment=32405:2009_03_22_6_kompr.jpg]

/Unni
Alexander-VG-zon3
det är en ärtväxt

gissar på någon dessa
Caesalpinia pulcherrima
Albizzia julibrissin
Delonix regia

det svåra är att bladen är VÄLDIGT. och det som avgör är om man ser vuxna plantor eller att den blommar.
Tosan
Hur ser fröställningarna på Polemonium (blågull) ut? Bladen får mig att tänka på dem. Fast de kanske inte ens finns i spanien...?
Helen i Piteå Zon 5
Jag gissar på någon Mimosa
stennie
Jag gissar på Robinia pseudoacacia. tummenupp.gif
Boxer
Min första tanke också!

CITAT (stennie @ 26-03-2009, 11:10) *
Jag gissar på Robinia pseudoacacia. tummenupp.gif

Min första tanke också!
Huggorm
Nja, jag är inte så säker på robinia. Jag har själv två stycken i ungefär samma storlek som denna på fönsterblecket, och dom ser lite annorlunda ut. Alla bladen, både hjärtblad och karaktärsblad är rundare och inte så avlånga. Så jag tror nog ändå det är någon annan ärtväxt
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 25-03-2009, 22:44) *
Caesalpinia pulcherrima
Albizzia julibrissin
Delonix regia

varför jag gissar på dessa tre är att jag har sått alla 3 och dom liknar denna sådd väldigt mycket. dock har jag själv ''tappat bort'' namnen. så jag vet att jag har dom men jag vet knappt vilken. så hade jag inte tappat bort namnen på mina hade jag vetat mer säkert.
stennie
Delonix regia kan vi nog utesluta den har en frökapsel som är ca 20 cm lång!

Tror då mer på Caesalpinia pulcherrima!
Peztis
Tror inte på blågull, sådde sådana förra året och känner inte igen dem. De är väl inte heller en baljväxt?

Men jag kan definitivt ha fel...
Alexander-VG-zon3
CITAT (stennie @ 26-03-2009, 16:39) *
Delonix regia kan vi nog utesluta den har en frökapsel som är ca 20 cm lång!

Tror då mer på Caesalpinia pulcherrima!

se där jag hade missat frökapslen.

ja då är det bara Caesalpinia pulcherrima det kan vara av mina förslag eller någon annan ärtväxt, då mina andra två förslag får längre frökapslar än den på bild.
Unni
Tack alla.
När den har växt till sig lite kanske man bättre kan se vad det är, men jag lägger Caesalpinia pulcherrima på minnet.

/Unni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon