Bee
Vi har planer på att bygga ut vår altan. Det innebär bla att alla växterna i rabatterna framför behöver flyttas/tas bort.

I ena hörnet står en stor Forsythia som jag de senaste åren klippt så att den ser ut som ett litet träd. Den får tyvärr stryka flagg och nu undrar jag hur vi gör detta bäst.

Kan man bara såga av den jäms fotknölarna och hoppas på det bästa? Det kommer att ligga plankor övanför det som blir kvar. Jag har för mig att jag hört talas om någon slags skruv med RoundUp man kan skruva in i resterna så att det inte kommer upp något nytt.

Eller måste vi gräva? Den har stått där sen tidigt 80-tal och stammarna är 7-8 cm tjocka. Rötterna är både grova och låånga. Det såg vi när vi grävde ny rabatt en meter ifrån förrförra året.

Edit: stavfel
Huggorm
Man brukar ha markduk under altaner för att inte gräset skall växa upp genom golvspringorna. Jag vet inte hur benägen forsythia är att skicka rotskott eller stubbskott, men med markduk över så får den nog stryka flagg rätt snabbt
Bee
Markduk? Det var ett bra tips! Jag tror inte sånt fanns när den nuvarande altanen byggdes en gång i tiden smile.gif Låter mer miljövänligt än "RoundUp-skruvar".
Hannele
Varför inte göra ett litet hål för bygget, det gör ju Timell och andra i tv, ser trevligt ut med ett miniträd mitt i.
Cilla
Häftigaste och mest trivsamma altanerna rukar vara de som inte är stelt fyrkantiga eller som har vackra rundade hål där befintlig växtlighet kan växa upp. Det är ingen tillfällighet att kronprinsessan Victorias nya slott kommer ha inbyggda gamla tallar på sina altaner!

Mycket lätt att utföra med en gammal, vacker forsythia. Såga vackert, runt hål i altanen (större om altanplanken kommer att ligga utan glipa för nedfallande regn) och låt befintlig växtlighet komma upp. Bra sätt att slippa ha all altanväxtlighet i kruka eller allt vindskydd med staket och vindtyg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon