Min otroligt rikblommande, nyinköpta azalea vissnade ned totalt när jag var borta ett par dagar. Så gott som alla blommor och även en hel del blad har ramlat av. Går den att rädda?
CITAT (Nina H @ 26-03-2009, 09:29)

Min otroligt rikblommande, nyinköpta azalea vissnade ned totalt när jag var borta ett par dagar. Så gott som alla blommor och även en hel del blad har ramlat av. Går den att rädda?
Hann den torka helt?
De får aldrig torka, de vissnar direkt, men om de inte torkar för hårt går det att vattna igång dem igen, fast de kan tappa en del blad. I såna fall kan den blomma igen nästa år.
Efter vattning var det tre-fyra blommor som tog sig, antar att den inte är helt död då. Skall jag behandla den då som om den bara vore utblommad?
Tack för fråga
du skrev att den vaknar efter vattning, det betyder att den lever, du ska skötsel som vanlig.
H:Bassam
En azalea får aldrig torka ut. Den är dessutom besvärlig med vattningen eftersom det varken funkar att vattna uppifrån eller från fatet. Massan av rötter är så kompakt att vattnet inte lyckas komma dit. Enda säkra sättet att vattna den är att sänka ner hela krukan i vatten och låta den stå tills det slutar bubbla. Detta måste troligen göras flera gånger i veckan.
Trots att jag vet detta lyckades jag missa en vattning så min azalea tappade nästan alla blommor och blad. Då klippte jag till en bit kapillärmatta och la i ytterkrukan. Jag ser till att det alltid står vatten där (inte för mycket), och nu har det börjat komma nya blad igen.
Kanske värt att prova för de som är lika tankspridda som jag? (Kapillärmatta = underbevattningsmatta)
Jag borde med andra ord skaffa en större ytterkruka till min azalea. Tar en tur ut till förrådet! Jag har inte gett upp den än.
Mitt stående tips för Azalea är självvattnande kruka. Det är nästan enda sättet att hålla tillräckligt jämn och hög fukt.
Azur
Jag tycker inte att det ska funka framöver.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.