Full version: Dagens ros
Kajsa
När nu svennis visade en flott Tehybrid igår tar vi en till idag. Chicago Peace är en mutant av Peace, rosen kom från USA, Chicago 1962. Denna ros har varit mer långlivad hos mig än Peace, jag har två ex men i mycket skyddat läge, en klen zon 4 ros. En ros man stannar upp vid när den blommar.

Ingen blomma är den andra lik, alla blir olika

Här flyter färgerna ihop, doftar en del

Och här en höstbild, en flott ge bort ros ! Den här rosen kan man lika väl ha två ex. i en kruka så man kan se dom vackra blommorna på nära håll, eller för dom som bor i en kallare zon, vinterförvara svalt.
Erika i Sandviken
Håller med den här rosen bara måste man ha (och många flera)

[attachment=32429:Chicago_Peace_08.JPG]

[attachment=32430:ChicagoPeace.jpg]
Ezereht
Den är jättefin. Är den mer eller mindre härdig än Kordes Aloha tycker du Kajsa? Lite dom där fina färgerna i båda.
tvilling77
Väldigt vacker!! Vilken zon klarar den?
Kajsa
Snygga bilder Erika, klart du har den ! Du som älskar flotta rosor !

Det är en zon 4 ros, men lite klen, har den ena mot en södervägg och den andra nästan lika skyddat. Peace däremot har jag haft otur med här, många har frusit bort genom åren.

Kordes Aloha är nog bara en zon 3 ros men osäkert då den är så ny Ezereht, jag snurrar in den i väv, den är nog på gränsen här men åren får utvisa ?
Erika i Sandviken
Japp jag älskar flotta rosor,önskar jag hade 1000kvm trädgård till.Fattar inte hur du får plats med alla dina Kajsa, jag hade ju ingen kunskap alls från början så jag har ju liksom inte byggt upp min trädgård rätt från början (tror jag).
Det är ofta jag önskar att jag hade någon "proffsig" att ta hjälp av just i planeringsfrågor...
Kajsa
Vill också ha dubbelt så stort, men så ibland tänker jag på hur dyrt det skulle bli. Vad gör det om vi har lite rörigt här och där i trädgården, blandar hej vilt, inga parker vi har. Vi har kul utmed resan det är det viktigaste.
Thé
Du har så rätt Kajsa, det skulle bli jättedyrt! Gäller att se det positiva... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon