EKLO
Jag hittade en oanvänd fågelholk i en bod på landet (södra bohuslän). Är det för sent att sätta upp den nu? De fåglar som framför allt flockas runt huset är blåmes, talgoxe, en och annan rödhake och tofsmes... Det brukar finnas bofinkar, gulfinkar och sädesärlor längre fram också.
Sne4
Sätt du upp den, kanske flyttar det in någon liten fågel - det skadar ju inte i alla fall. Men oj vad före ni måste vara i Bohuslän?
Här i östegötland så var det -8 i morse och nog 2dm tjäle kvar åtminstone i backen.
Chamomille
O nej! Det är inte för sent. Sätt upp den du.

Vi satte ju upp en i maj och ändå kom det blåmesar dit och pluppade ungar. smile.gif
Lars-Olof Arvids
Instämmer, det går väldigt bra att sätta upp fågelholkar nu.

Vi är inte så före i södra Bohuslän som det verkar. Av fåglarna Eklo nämner (om man gissar att "gulfink" är gulsparv) är det bara sädesärlan som inte har funnits hela vintern. Den kommer först i april. Här har det varit -6 grader flera mornar i rad, även om det är fint på dagarna.

Olle
EKLO
Hoppsan, gulfinken ja, det var en spännande nyhet - men tyvärr, jovisst det var gulsparven jag menade förstås - och varken den eller bofinken eller sädesärlan har synts till här än, så det är för mesarna och oxarna jag tänkte fra allt.

Fint - bara att leta spik och lämpligt träd...
KURT
CITAT (EKLO @ 26-03-2009, 15:13) *
Hoppsan, gulfinken ja, det var en spännande nyhet - men tyvärr, jovisst det var gulsparven jag menade förstås - och varken den eller bofinken eller sädesärlan har synts till här än, så det är för mesarna och oxarna jag tänkte fra allt.

Fint - bara att leta spik och lämpligt träd...

Och kan man undvika, så bör man inte spika upp dem, eftersom det kan skada sågen när trädet fälls, tvärslå, hänga den i band/rep/ståltråd, spika med aluminiumspik är alternativ. Om man ändå spikar upp den så bör man göra det i en speciell fästbräda

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d...olkar.1086.html
Huggorm
Svartvita flugsnapparen kommer väll inte förrän i början på maj så än har du gott om tid!
EKLO
CITAT (KURT @ 26-03-2009, 14:45) *
Och kan man undvika, så bör man inte spika upp dem, eftersom det kan skada sågen när trädet fälls, tvärslå, hänga den i band/rep/ståltråd, spika med aluminiumspik är alternativ. Om man ändå spikar upp den så bör man göra det i en speciell fästbräda

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d...olkar.1086.html

Tack - en så bra sida! Det finns litteratur om allt, och så finns ju odla - man bockar,
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 26-03-2009, 16:57) *
Svartvita flugsnapparen kommer väll inte förrän i början på maj så än har du gott om tid!

Precis. det är bra att hänga upp några holkar i maj också, det gillar sv flugsnapparen och låter förhoppningsvis mesarna vara ifred! Andra holkfåglar som kommer sen är göktytan och tornseglaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon