Full version: Nytt potatisland
Annkina
Vi har för ett par veckor sedan flyttat in vårt nyköpta hus och tänkte bla görva upp ett potatisland. Men hur gör man bäst?

Min far säger att det bara går att mäta ut och sen köra ett par varv med jordfräsen. Men måste man inte ta bort gräset först? Och vad ska man gödsla och förbättra jorden med?

Bra potatissorter tar vi också gärna tips om. smile.gif
KURT
Just när det gäller potatis, så har det inte så stor betydelse, man kan nästan bara lägga potatisarna direkt på gräsmattan! Men det bästa är om man kan vända om grästuvorna så att gräset hamnar neråt en bit ner i jorden. Normalt behöver man inte gödsla för att odla potatis, om det inte är väldigt mager mark.
Annkina
CITAT (KURT @ 26-03-2009, 13:19) *
Just när det gäller potatis, så har det inte så stor betydelse, man kan nästan bara lägga potatisarna direkt på gräsmattan! Men det bästa är om man kan vända om grästuvorna så att gräset hamnar neråt en bit ner i jorden. Normalt behöver man inte gödsla för att odla potatis, om det inte är väldigt mager mark.

Men va bra!

Det låter ju enkelt och bra.
EKLO
Liten varning bara: När man gräver bort gräs och odlar potatis (eller morötter och kanske även andra rotfrukter och rötter) råder en ganska stor risk för s. k. knäpparlarver. De har tidigare livnärt sig på gräsrötter, under några år livnär de sig istället delvis på de gräsrötter man grävt upp och lagt i landet och kompletterar sitt kosthåll med t ex potatisen man odlar på samma ställe (det brukar ta 3-4 år innan de är helt och hållet borta, förmodligen pga av att det är ung så lång tid det tar för alla gräsrötterna att multa bort helt - men jag vet inte riktigt. För mig har det tagit den tiden i alla fall).

Pga knäpparlarverna är det allra bäst att satsa på tidig potatis de första åren, för då har ju inte larverna så lång tid på sig att ställa till. Efter den tidiga potatisen kan du t ex så sallader eller spenat eller nåt annat som hinner bli klart före hösten.
GrönaEllinor
Jag odlade tre sorter förra året, en tidig sort som jag tror kallades "princess" (dock inte säker)

Sedan kör jag på en mjölig och en fast sort, Bintje (mjölig) och Asterix (fast) är mina favvisar. King Edward är ju vanlig men tycker inte den är så god som Bintje.

Obs! Släng inte potatisarna som är "för små" de är supergoda att göra i ugnen! Marinera dem i olja med salt, peppar och örtkryddor. Ett tips är att överösa potatisen med viltkrydda, en superbra blanding, behövs inget annat! Sedan om man som jag inte är rädd för smör (alltså RIKTIGT smör) så kan man skiva över lite för att få den där underbara smaken.
Cockaby
Sättpotatisen som blev över förra året efter att jag fyllt mitt uppgrävda potatisland slängde jag helt enkelt ut på en gräsplätt bredvid (framtida potatisland men orkade inte gräva mer) och slängde på lite överbliven jod från annan grävning över. Skörden från dem hade nog blivit större om jag faktiskt hade vattnat när det var för torrt i marken men plantorna som sådana klarade sig riktigt bra och luckrade upp jorden undertill bra. Det var en fröjd att gräva upp marken ordentligt där sen jämfört med den första halvan jag hade grävt upp ordentligt innan jag satt potatis. Så jag kan definitivt rekommendera metoden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon