sjöbäcken
Har två "buskar" som ska vara lagerhägg på min tomt. De är enl. uppgift ca 4 år gamla och flyttade en gång för 2 år sedan. De är väldigt täta och fina och rimlig storlek på, men förra sommaren gick någon ohyra hårt åt bladen. Jag tror det var tvestjärtar som knaprade på natten, ser ut som tågkonduktörens gamla tång har varit framme. Bladen sitter kvar men är fula. Nu har de mycket nya knoppar och tillväxten ser god ut. Men ska jag nypa av de blad som blev ätna på förra året? De är fula där de sitter, på i övrigt fina buskar. Undrar bara om jag skadar buskarna om jag gör så? Andra tips? Bra skydd inför sommarens nätter?
Nauti
Tvestjärtar äter väl småkryp, inte blad?

Det är ingen fara att plocka bort fula blad om den har kommit i gång och börjat växa. Det är nog bara bra och då får de nya friska bladen mer ljus på sig.
Hannele
Många skadedjur återkommer i cykler varannat år, inte säkert att det kommer några denna sommar. Tillväxten kan bli ganska kraftig, så avvakta till midsommar, kanske det skadade inte stýns längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon