FlitigaLisa
Har sått gul körsbärstomat "Ildi" för 10 dagar sedan som inte kommer upp. Andra sorter jag sådde samtidigt har alla kommit upp. Ska jag vänta längre eller kan det vara fel på fröna?
g.gif
Bassam
Tack för frågan

De behöver mellan 2 till 3 veckor.

H:Bassam
Eva 33c
Jag sådde 13 sorter i år. 12 grodde inom en vecka och den sista tog 11 dagar på sig. Så någon dag till kan de väl få innan du ger upp... Just Ildi har jag inte sått. Men jag tycker att det snarare är ålder på fröna än sort som skiljer groddtid åt när det gäller tomater. Fröna till min sena" uppkomling" (whippersnapper) har några år på nacken.
FlitigaLisa
CITAT (Eva 33c @ 26-03-2009, 14:45) *
Jag sådde 13 sorter i år. 12 grodde inom en vecka och den sista tog 11 dagar på sig. Så någon dag till kan de väl få innan du ger upp... Just Ildi har jag inte sått. Men jag tycker att det snarare är ålder på fröna än sort som skiljer groddtid åt när det gäller tomater. Fröna till min sena" uppkomling" (whippersnapper) har några år på nacken.

Ok. Hur vet man om fröna är gamla? Jag har ju köpt dom i år från Impecta... borde väl inte vara så gamla tycker man. De andra tomaterna som kom upp så snabbt är från andra fröfirmor, kan det vara Impecta som har gamla/dåliga fröer?
Eva 33c
Jag vet att mina frön var gamla eftersom jag köpte dem för flera år sedan : )
Jag tror inte Impecta säljer gammalt frö. Av mina 12 sorter som grodde fort kom 2 från Impecta, även de har något år på nacken men Whippersnapper var årets äldsta påse.
Naturligtvis kan det vara fel på fröerna, från alla firmor händer det att det dyker upp fröer som inte gror. Har du frön kvar så kan du göra en omsådd. Kanske hamnade just de här fröerna lite djupt eller nåt. Vissa tomatfröer är ju mindre än andra och de kan vara känsligare för att komma för djupt. Jag har ofta lyckats få fröer att gro när jag sått om. Utan att jag någonsin varit riktigt säker på varför det misslyckades första gången.
En gång sådde jag en halva påse clematis (varmgroende) Efter 2 månader stack det upp två groddar. Jag sådde resten av fröerna och då groddde alla på 10 dagar.... Så frösådd kan vara lite gåtfullt.
Men hör av dig till Impecta om de inte grott på 14 dagar. Kanske var det en dålig leverans.
Skruttis
Sådde Ildi förra året och det tog 8 dagar för dem att titta upp.
Sungold däremot tog 10 dagar på sig.
Tror inte det är någon som helst fara än. Jag är också inne på Eva33c:s linje att dina frön kanske har hamnat lite djupare och därför tar tid på sig.
Lycka till!
Cathis
Jag har också sått Ildi i år, fröerna är köpta på Impecta. Satte dom för 11 dagar sen men inget har grott där heller. Satte samtidgt 5 andra tomatfröer 3 från Impecta och alla andra har grott hur fort som helst. Plantorna kom upp på 6 - 8 dagar. Kanske är Ildi som inte är så bra kvalitet på i år g.gif
therese.kvist
Mina paprikor kom inte heller upp, då satte jag dom ovanpå lysrörsrampen och då vart det fart med lite undervärme!!!
FlitigaLisa
CITAT (Cathis @ 26-03-2009, 20:27) *
Jag har också sått Ildi i år, fröerna är köpta på Impecta. Satte dom för 11 dagar sen men inget har grott där heller. Satte samtidgt 5 andra tomatfröer 3 från Impecta och alla andra har grott hur fort som helst. Plantorna kom upp på 6 - 8 dagar. Kanske är Ildi som inte är så bra kvalitet på i år g.gif

I morse såg jag att en Ildi kommit upp!!! Då har den tagit 12 dagar på sig. Kanske är den lite senare än andra tomater då. Hoppas nu att resten kikar upp nu i dagarna..
kompiskram.gif
Cathis
CITAT (FlitigaLisa @ 27-03-2009, 09:59) *
I morse såg jag att en Ildi kommit upp!!! Då har den tagit 12 dagar på sig. Kanske är den lite senare än andra tomater då. Hoppas nu att resten kikar upp nu i dagarna..
kompiskram.gif

Och nu har jag fått upp två stycken, verkar vara lite sega i starten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon