Full version: Hallon och blåbär
Julia03
Hej!

Tänkte plantera några blåbärsbuskar och eventuellt hallon.
Eftersom jag har liten trädgård kan jag inte ha några blåbär som breder ut
sig. Tips om sort någon? Har ngn gång köpt am sort men de smakar inget.

Eventuellt skulle jag också plantera en hösthallonbuske - om det går med
bara en ?! Någon som vet? Sort? Gärna som påminner om vildhallon om det
finns.

Tack på förhand.

Eva
smiley_small_hug.gif
KURT
Man skall helst ha minst två blåbärsbuskar för att få bättre pollinering, de tar ganska lång tid på sig att ge frukt, och de ger inte så mycket, jag förstår egentligen inte idén med blåbärsbuskar!

En nackdel med hösthallon är att de bara garanterar dem till zon II, men i skyddade lägaen kan de nog gå längre norrut. Annars har de ju många fördelar jämfört med vanliga hallon. Men smakmässigt, är det nog svårt att hitta något som liknar vildhallon, man föräldrar ju tyvärr främst efter storleken på bären.

Läs gärna boken "Trädgårdens bär" av Leif Blomqvist, så kan du få lite fler alternativ att välja bland

http://odla.nu/arkiv/rec/978-952-92-1610-9.shtml

Jan Lindgren
Hej!
Blåbärssorten Duke behöver ingen pollinerare. Den är självfertil. Tycker du att de storfruktiga blåbären har för lite syra så prova Putte.
Den är lite syrligare eftersom den har V. angustifolia i stamtavlan. Bären är mindre än Dukes så Putte är ointressant ur ett kommersiellt perspektiv. Amerikanska blåbär är mycket bra om man har småbarn eftersom bären inte färgar av sig som svenska blåbär gör.
MVH
Jan Lindgren
Skruttis
Instämmer med Jan Lindgren.
Har själv en blåbärsbuske Putte och den är det "kraftigare" smak på än de amerikanska bären. Putte ger visserligen mycket bär för att vara så liten planta men när det gäller mängd så är de amerikanska buskarna överlägsna hos mig. Bären är större och buskarna högre. Har tyvärr inte kvar namnet på de amerikanska blåbärsbuskarna.

Jag motsäger Kurt helt och hållet. Ingen av blåbären har tagit lång tid på sig och samtliga ger väldigt bra avkastning. Kommer aldrig att bry mig om att plocka bären i skogen igen.
Alldeles för lite bär och för mycket arbete, jämförelsevis.
Marla5
Hej
Jag har hösthallon som klarar sig till zon 4 och jag bor i zon 5 och de har klarat sig bra där, kommer dock inte ihåg vad de hette, men jag köpte dem på granngården om jag inte missminner mig. De smakar tyvärr inte som vilhallon, men tillräckligt bra för att vara odlingsvärda tycker jag. Jag satte 2 blåbärsbuskar i höstas, så jag har inte hunnit se vad de går för än, men det låter ju bra att de kan ge mycket bär iallafall, efter hur många år börjar produktionen öka?
KURT
CITAT (Skruttis @ 27-03-2009, 10:51) *
Instämmer med Jan Lindgren.
Har själv en blåbärsbuske Putte och den är det "kraftigare" smak på än de amerikanska bären. Putte ger visserligen mycket bär för att vara så liten planta men när det gäller mängd så är de amerikanska buskarna överlägsna hos mig. Bären är större och buskarna högre. Har tyvärr inte kvar namnet på de amerikanska blåbärsbuskarna.

Jag motsäger Kurt helt och hållet. Ingen av blåbären har tagit lång tid på sig och samtliga ger väldigt bra avkastning. Kommer aldrig att bry mig om att plocka bären i skogen igen.
Alldeles för lite bär och för mycket arbete, jämförelsevis.

Hur många liter plockar du per timme? Skall man få ihop 50 liter (3-4 h i skogen), så bör man väl ändå ha några buskar?
Jan Lindgren
Hej!
Underbart att ha bra blåbärsställen. Ett bra år kan jag plocka en liter i timmen här.
Amerikanska blåbär smakar annorlunda än europeiska. Båda är bra på sitt vis. Jag vill gärna ha tillgång till båda sorterna.
MVH
Jan Lindgren
Julia03
Hej!
Tack för alla synpunkter. Ja det är ju så att alla inte har möjlighet att
åka ut i skogen och plocka. Det är ju så härligt. Så det är ett alternativ
att ha några plantor i trädgården. Hallon? Nja, det finns ju självplock på hallon.
thanks.gif
Julia03
Hej!
Planterade 2 st Putte i förra veckan! Köpte också 2 allåkerbär trots
alla varningar om att de sprider sig! Får väl se om de tar sig först!
Hallon? Nej - jag avvaktar.
Hälsningar
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon