Peztis
Jag har en hopplöst vildvuxen syrenhäck på tomten, en del måste definitivt bort för att få plats med växthuset som snart ska monteras upp.

Medveten om att jag missar blomning på den (är ok, har fler syrener i trädgården) men vad kommer häcken som sådan att gilla en rensning nu under mars/april?

Jag måste ta in på både bredd och höjd, det bör väl även gallras. Ska man göra allt på en gång eller göra en del nu, dvs ta bort på den sida där växthuset skall stå, och resten efter blomningen?
HelenJ
Syrener är ett tåligt släkte. Man kan föryngringsbeskära dem genom att kapa ner dem helt (gäller ej ympade sorter förstås).

Enligt Klaus Vollbrecht ska beskärning göras under vårvintern, så just nu är en väldigt bra tid. Du kan ta allt på en gång om du vill.
Gallra gärna en hel del - ta bort ca 1/3 av de äldsta skotten ända nere vid marken. Det får den att snabbt skjuta nya friska skott.
CillaM
CITAT (Peztis @ 26-03-2009, 18:14) *
Jag har en hopplöst vildvuxen syrenhäck på tomten, en del måste definitivt bort för att få plats med växthuset som snart ska monteras upp.

Medveten om att jag missar blomning på den (är ok, har fler syrener i trädgården) men vad kommer häcken som sådan att gilla en rensning nu under mars/april?

Jag måste ta in på både bredd och höjd, det bör väl även gallras. Ska man göra allt på en gång eller göra en del nu, dvs ta bort på den sida där växthuset skall stå, och resten efter blomningen?

Håller med HelenJ helt men en sak glömde hon och det är att syrener är experter på att komma tillbaka, med full kraft. Om du ska ha växthuset där syren idag växer så tycker jag du ska ta och gräva bort så mycket som möjligt av dess rötter och en bra bit från växthuset också. Jag har nog aldrig varit med om en växt som är så himla tålig som just syren, förutom körsbär, som också får hej vilt med rotskott.
Peztis
CillaM:

Jo, tanken har slagit mig också... Vill ju inte ha ett syrenbuskage inne i växthuset, direkt!!!
Men det ska läggas markväv under hela "installationen" så det mesta borde väl stoppas.
Ciczi
Hört talas om blommande asfalt? biggrin.gif

Nej men skämt åsido.

Jag har själv syren i en rabatt (tagit över en gammal trädgård) och väldiga problem med rotskott. Om jag gör en rejäl rensning (dvs gräver upp rotskotten) så måste jag göra det två år senare nästa gång. .

Syrener är svåra att ha ihjäl. Gräv bort rotskotten. Det tar på krafterna men det är värt det...

//Ciczi
Peztis
Ciczi: så du tror att en markväv inte stoppar syrenens rotskott...?

Suck! Meningen är ju att jag ska kunna njuta av grönskan i växthuset men inte sitta i en syrenberså därinne!!!
Aqvakul
Markväv biter inte på rotskott från Syren!
Jag föreslår att du helt gräver bort syrenerna vid och kring där växthuset ska stå. Det som du vill spara föreslår jag att du gallrar ut enligt Helenes modell, så får du inte så mycket rotskott som vid en total föryngringsbeskärning. Helst borde du också gräva ner något kraftigt vertikalt skydd (typ plattor) mellan häcken och växthuset.
smuleborg
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2009, 19:03) *
Markväv biter inte på rotskott från Syren!
Jag föreslår att du helt gräver bort syrenerna vid och kring där växthuset ska stå. Det som du vill spara föreslår jag att du gallrar ut enligt Helenes modell, så får du inte så mycket rotskott som vid en total föryngringsbeskärning. Helst borde du också gräva ner något kraftigt vertikalt skydd (typ plattor) mellan häcken och växthuset.

Håller med. Syrén kan bli till ett otyg. Ordentlig rotspärr. Sommaren 2007, grävde jag bort syrén till förbannelse (vi har tagit över igenvuxen torparträdgård). Det borde finnas varningstrianglar för vissa växter...
Aqvakul
CITAT (smuleborg @ 31-03-2009, 21:30) *
Håller med. Syrén kan bli till ett otyg. Ordentlig rotspärr. Sommaren 2007, grävde jag bort syrén till förbannelse (vi har tagit över igenvuxen torparträdgård). Det borde finnas varningstrianglar för vissa växter...

Fast jag som nästan bara har sand vid mitt fritidshus är glad för att det finns så livskraftiga och förnöjsamma växter som Syringa vulgaris... tummenupp.gif
Ciczi
CITAT (smuleborg @ 31-03-2009, 21:30) *
Det borde finnas varningstrianglar för vissa växter...

Ja det stämmer verkligen när det gäller syrener.

Ciczi
Sne4
Besäkr inte som HelenJ föreslår. Kapar du ner lövträd under vintern finns mycket växtkraft i rötterna. DVS de får lätt att växa upp igen. Exakt så har jag gjort med föryngring av min syrenhäck - just i syfte att få upp den snabbt igen... Den drog nog upp 1m på en säsong efter det+rejält med vedaska.(om jag inte hade klippt ner den en gång).

Sly fälls bäst under sommaren om man inte vill ha mycket rotskott. Om du inte av ideologiska skäl har hämningar mot roundup så pensla på det på rotstumparna/använd ecoplugg så spar du mycket jobb.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon