Emma-Lisa
Hej alla trädgårdsproffs!

Jag heter Emma och går Industridesign utbildningen på Lunds Tekniska Högskola och har just börjat med ett nytt projekt som handlar om att förbättra skottkärran.
Därför vänder jag mig nu till er eftersom det är ni som kan detta mycket bättre än mig.
Jag hade varit väldigt tacksam över lite förslag på vad som skulle kunna förbättras på de befintliga skottkärrorna och andra värdefulla tips för mig att tänka på.

Jag kan ge lite förslag på lite uppgifter som hade varit intressant för mig att veta:
- Vad fraktar du mest i skottkärran
- Hur fyller du kärran (lutande/med spade osv)
- Hur tömmer du kärran (tippar du den framåt/sida/bakåt osv)
- Var kör du kärran (gräs/grus/sand/skog osv)
- Känns den ergonomisk eller skulle den kunna förbättras på något sätt
- Vilken ålder är du

Jag hade varit väldigt tacksam för svar och om jag får bra respons kanske ni kan få en bättre skottkärra om några år.

Tack på förhand!

MVH//Emma

Sussie F-Flower
Hej Emma!

Välkommen hit till Odla!
Vilket roligt projekt du har tagit på dig... tummenupp.gif Det är verkligen dags att utveckla skottkärran!
Den har väl sett nästan likadan ut i 4-500 år... giggle.gif Bra initiativ!

Jag älskar dom där stooora skottkärrorna som har 2 hjul, men ibland blir dom fulla i ett nafs.
Jag har SÅÅÅ många gånger haft en idé OCH önskemål om att göra skottkärrorna större.
Ibland är dom ju bara alldeles för små...
Men att göra en jättestor skottkärra skulle ju betyda att den blev alldeles för klumpig när man ska köra "lite" saker.

Sååå... -jag har så många gånger tänkt, att man skulle kunna bygga två st "sidokärror", en på varje sida om skottkärran, med var sitt hjul. Hjulen måste ha någon form av kullager eller något, så att den BREDA skottkärran blir lätt och enkel att manövrera. D.v.s att hjulen inte ska vara genomgående lika i sin axel... Vet inte om jag använder rätt termar nu confused.gif men du förstår säkert vad jag menar. Om man svänger åt vänster t.e.x. så ska ju högra hjulet gå runt mer, än det vänstra.
De sk, "sidokärrorna" ska finnas som Xtra tillbehör (för dom som vill ha) till en redan "singelförsäljande" (kan man säga så..?) skottkärra.

Att dom ska tillverkas i aluminium gör att den totala kärran blir lätt. Kanske blir den stötkänslig, vad finns det annars för material som inte är så tungt? Skulle glasfiber funka? Spectrafiber? Nu menar jag bara själva lastutrymmet, stommen/schassit måste naturligtvis vara av annan kvalitet.

(får man provision om damen tänker ta patent på det här...? naughty.gif )

Edit: Förlåt, glömde... det här blev ju inga vidare svar på dina frågor...
Ska fundera på dessa också, så återkommer jag...
kicki.p
Underbart att en kvinna vill ändra på ett så maskulint redskap som skottkärror!!! Då kanske andra perspektiv kan komma fram.
Jag har mest behov av skottkärran vid transport från båt/ brygga till husen, med vattendunkar, jord, gödsel och annat tungt. Men också till att flytta stenar, jord och kompost. Min favorit är kärror med två hjul, de går att dra med en hand, och välter inte. Men.... hjulen kan gärna sitta lite närmre varann då det kan vara svårt där det ligger stora stenar att komma förbi.
Hur jag fyller kärran beror ju på vad som ska i. Är det jättestenar måste de bändas i med kärran liggande på sidan. Samma sak gäller vid tömning.
Där jag kör kärran är det sandigt och stenigt, och väldigt mycket grova rötter från tall och gran.
Många kärror har alldeles för korta skänklar, vilket gör att jag som är kort får axlarna under öronen och blåmärken på benen.
En mer plan botten är också ett önskemål, samt ett lätt nät som kan sättas ovanpå för att få mer plats till löv, ris och grenar.
Min verkliga ålder är 55, men fysiskt runt 30.
MVH
kicki.p
Mitt sommarhus på ön

[

Emma-Lisa
Tack så väldigt mycket för alla tips och ideer som jag inte ens tänkt på. Det är väldigt värdefullt för mig att få veta vad just ni tycker då det är för er jag vill att den ska bli bättre.
Idén med tillsats delar för mer lastutrymme tycker jag var väldigt intressant, så även det nät eller någon typ av textil som kan täcka kärran då den fylls med t.ex. löv.
Jag har lite funderingar på att göra en skottkärra där en av sidorna (förmodligen den främsta) går att fälla ner så att den blir lättare att tömma, skulle det vara en bra idé?
Jag har även funderat på någon typ av vadderad rem eller liknande som kan sitta mellan handtagen så att man kan använda även höften när man ska skjuta på skottkärran vilket fördelar kraften och gör att armarna inte får ta all stryk, hade det kunna hjälpa tror ni?
MVH//Emma
kicki.p
Har gått och funderat lite.....
Om man tittar på barnvagnar, så ser tillverkarna till att det går att ändra inställningar så att en lång och en kort förälder kan samsas om samma vagn genom att ändra höjden på handtaget, och det går att ändra barnets position i höjd, och även tippa insatsen i olika lägen.
Nåt att fundera över....Kanske teleskopskänklar kan vara en idé??? Själva krysskonstruktionen från en barnvagn kanske kan vara bra, då kan man koppla loss delen närmast den som kör vid tippning framåt, så sker tippningen nästan på egen hand.

MVH
kicki.p
Tosan
Ställbara skänklar hade inte varit dumt....
Vi har en gammal, utnött skottkärra som är kanonbra, med rätt placerade och lagom långa skänklar. Det är viktigt att man kan få jämvikt, att man kan hålla skänklarna utan att behöva lyfta upp dem, och att den går lätt att tippa.

Köpte en ny för ett par år sen som vi trodde var en likadan, men som är totalt värdelös, och den gamla modellen verkar inte finnas längre.

Den nya har alldeles för korta och för höga skänklar, som gör att jag måste hålla upp den för att den inte ska fastna på varje grässtrå. Sedan om jag ens lyckas tippa upp den, så når jag inte handtagen när den står på högkant.

Så enligt mig har den (nästan) perfekta skottkärran redan gjorts, men glömt bort. Det som hade gjort den perfekt vore isf ställbara skänklar. Svårigheten är väl att få dem att hålla. Jag hör nämligen till de som kör väldigt tunga skottkärrlass, bara jag får jämvikt. Och det är kanske det som knäckte den gamla whistling.gif
Jag kör jord, grus, krukor, stenar i alla storlekar skräp.... Allt!
pollenper
Den där bygeln att skjuta på med lät intressant, för ibland går det trögt.
Och ibland skulle jag vilja ha en planare botten att transportera krukor med, eller sånt som inte ska falla.
Originalet är mycket bra attflytta grus med, men allting annat som ska flyttas är mycket vingligare.
För att inte tala om att flytta en rishög, helt hopplöst.
smuleborg
CITAT (Tosan @ 30-03-2009, 00:00) *
Ställbara skänklar hade inte varit dumt....
Vi har en gammal, utnött skottkärra som är kanonbra, med rätt placerade och lagom långa skänklar. Det är viktigt att man kan få jämvikt, att man kan hålla skänklarna utan att behöva lyfta upp dem, och att den går lätt att tippa.

Köpte en ny för ett par år sen som vi trodde var en likadan, men som är totalt värdelös, och den gamla modellen verkar inte finnas längre.

Den nya har alldeles för korta och för höga skänklar, som gör att jag måste hålla upp den för att den inte ska fastna på varje grässtrå. Sedan om jag ens lyckas tippa upp den, så når jag inte handtagen när den står på högkant.

Så enligt mig har den (nästan) perfekta skottkärran redan gjorts, men glömt bort. Det som hade gjort den perfekt vore isf ställbara skänklar. Svårigheten är väl att få dem att hålla. Jag hör nämligen till de som kör väldigt tunga skottkärrlass, bara jag får jämvikt. Och det är kanske det som knäckte den gamla whistling.gif
Jag kör jord, grus, krukor, stenar i alla storlekar skräp.... Allt!

Vår trotjänare är kanonbra (hängde med torpköpet). Också vi kompletterade med en ny för ett par år sedan, vi "slåss" om den gamla. Håller med om tredje stycket. Vi kör mycket och tungt.
katrin
Lite svar från mig:

- Vad fraktar du mest i skottkärran
Jag kör mest tunga lass, jord, grus etc. Tänkte senast häromdagen på att jag skulle vilja ha möjlighet att skjuta på med höften, så ja absolut en sån lösning!
Ibland mycket kvistar från häck-klippning, etc. Ett lastnät vore kanon, SÅ irriterande när man lastat kärran lite för full och allt tippar!

- Hur fyller du kärran (lutande/med spade osv)
Oftast med spade eller grep. Skulle apropå det önska mig någon slags fäste att lägga spaden/krattan i när man är på väg tillbaka med sista lasset och kärran full, och en spade balanserande på toppen, som trillar ner när man kör...
Kanske skulle kunna vara två krokar på ovansidan av skänklarna, längst ner mot flaket, så att man lägger spaden på skänklarna men det finns nåt som håller den lite på plats. Alt på sidan, längs med skottkärran. Blir ju inte lika brett när man kör.

- Hur tömmer du kärran (tippar du den framåt/sida/bakåt osv)
Jord/grus tippar jag framåt. Din idé om att kunna fälla framsidan är bra tycker jag.
Är det kvistar och ris lyfter jag nog upp det.

- Var kör du kärran (gräs/grus/sand/skog osv)
Mest på gräs (villaträdgård)

- Känns den ergonomisk eller skulle den kunna förbättras på något sätt.
Skönare handtag och som sagt möjlighet att putta på med höften. Ställbara skänklar (är kort kvinna) vore kanske inte fel.

- Vilken ålder är du? 34

Det viktigaste är att den ändå är enkel att använda, inte massa ställbara grejor som tjorvar fast och rapplar, då är jag hellre utan...
ingrids
Jag har en enhjulig skottkärra eftersom jag har en liten trädgård och behöver en nättare variant med liten svängradie. Jag lastar sand, jord och grus i den och det blir tungt. När jag tippar är det svårt att tippa den framåt utan att välta i sidorna, överhuvudtaget är den obalanserad fram eftersom det är för mycket vikt långt fram på sidorna. Kanske en skottkärra som är triangelformad, d.v.s. en spets eller snip fram vore något för mig. Den blir stabil att köra och ännu enklare och nättare att svänga. Visst kommer den att bli mindre kubikmässigt, men förhoppningsvis mer välbalanserad.
kollonikompis
Jag hjälper mina föräldrar ibland och dom har en gammal kärra... Grön med ETT hjul.

Jag minns att jag kört klippt gräs. Då har jag lagt krattan ovanpå gräset, för att det ska ligga kvar. För att optimera den processen skulle man dels vilja ha något typ av stöd som hjälper att hålla fast krattan medan man kör. Det är svårt att koncentrera sig på körningen och händerna mäktar inte med att både greppa kärran OCH krattan. Kan vara en spade också.

Så... lite olika varianter. Man kan tänka sig något typ av enkel häng-ränna där man kan vila spaden/krattan mot. Så den kan ligga där medan man kör kärran. Så man kan koncentrera sig på själva körningen...

Det kan ju vara att man ska flytta jord/sand från ett ställe till ett annat och man behöver spade på båda ställena och givetvis tar man med sig spaden.

Sen tänkte jag på löven och ris med mera. Det finns säkert någon typ av sarg att köpa att sätta på kanten av vissa skottkärror? Men skulle man inte kunna tänka sig en "Kärra Delux" med inbyggd sarg att fälla upp efter behov?

Jag tänker, det kanske inte behövs en HEL sarg, utan räcker med lite stöd. Det är oftast ingen direkt tyngd av rang på just själva sargen, så den kanske kan vara av tunn plåt eller stark plast eller kolfiber?

Sargen behöver inte heller vara heltäckande runt om så att säga. För man kör ju inte sand eller jord med sargen! Bara löv, gräs ris med mera. Lätta saker och sargen ser till att lasten ligger stilla.

Vissa kopieringsmaskiner har en sniffig liten lucka för handmatade ark som man kan fälla ut för att få plats med större ark. Typ en sån variant, fast starkare och för skottkärran då!

Kanske man inte behöver sarg på alla fyra sidorna? Kanske det räcker med sidorna och framåt? Det beror på designen...

Detta var ett helt igenom ogenomtänkt förslag, men kanske nåt...??? "Pimp my skottkärra" Kanske svart med eldflammor, lättmetallfälg (-ar), kromade lister, tärningar och julgran?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon