Full version: Humos
lissa
Jag har letat i forumet men har inte hittat något alls om det.. Jag har just köpt den i flytande form, men har använt mask-humos ( daggmask humos) och den var väldigt bra, men det är ju svårt att få tag på den.
Nu undrar jag hur ni använder den, om ni använder den och när ni använder den...
Sussie F-Flower
CITAT (lissa @ 27-03-2009, 01:49) *
Jag har letat i forumet men har inte hittat något alls om det.. Jag har just köpt den i flytande form, men har använt mask-humos ( daggmask humos) och den var väldigt bra, men det är ju svårt att få tag på den.
Nu undrar jag hur ni använder den, om ni använder den och när ni använder den...

Jag har aldrig hört talas om detta. Vad är det för nåt? Vad ska det bli för effekt..?
Chamomille
Ja, vad är det? confused.gif
CillaM
Lissa menar nog maskhumus, slutprodukten när maskarna i en kompost gjort sitt. Tydligen väldigt näringsrik, maskhumus
KURT
Men vad är den flytande då? Bara trädgårdskompost utspädd i vatten?
CillaM
Skulle kunna tänka mig att det är koncentratet som samlats upp och sedan spätts ut i vatten
lissa
Jag vet inte vad den kan vara utspädd med, men den är verkligen mörkbrun. Som jag kanske skrev har jag använt maskhumusen för flera år sedan, men i brist på den tog jag den flytande... Den fasta var verkligen kanonbra, och den flytande har jag bara använt 1 gång, så inga resultat ännu..En bra sak är att jag inte behöver vara rädd att min hund ska äta jorden där jag har den typen av gödsel ( hon kommer nämligen in med munnen full av jord ibland..och om jag har haft benmjöl i blir hon som tokig)
Jag tyckte väl att det var konstigt att jag inte hitttade något om humusen varken här eller på dom svenska webbarna, men om man inte använder sig av den i Sverige så är det ju normalt..för på spanska ser man massor med sidor.
Imorgon ska jag leta fram flaskan som står gömd någonstans på terrassen och sen skriver jag in exakt vad den består av..om ni är intresserade av att veta det så klart..
lissa
Ingen har visat intresse av vad det består av, men eftersom jag sa att jag skulle skriva, så gör jag det. Detta är vad som står på etiketten...Märket är ASOCOA, vet inte om ni har det, men det är en väldigt stor firma med trädgårdshjälpmedel typ gödsel, bekämpning av ohyra etc..
------------------------------------------------------------------------------------------------
Används vid alla sorters ecologiska odlingar..
Kan blandas ut med vilken annan sorts gödsling, både flytande och annat, för även om husmusen är viktig så måste ju växterna ha vanlig gödsel också..om ni använder den vanliga gödseln samtidigt blit ju effekten större samtidigt som vi tillför marken dom organiska ämnena som den behöver.
Det är nödvändigt för marken och växternas liv och hälsa att den har organiska ämnen som ger den möjlighet att tillvarataga alla macro och mikro element dom behöver...

!00% organiskt material som kommer från det organiska materialen från naturens organiska rester som tillför marken husmusen som den behöver..
Kan användas till alla växter, trädgården öht, kaktus, grönsaker, medicinalväxter, aromatiska etc etc -----------------------------------------------------------------------

Organiskt material 89% (s.m.s.) : organiskt material 30%, Totalt Ext. humico6%, acidos humicos 2%, acidos fulvicos 4%,N Nitrogeno 2%, P2O5 Fosforo 2%,K2OPotasio 2%, SO3 Azufre 1,2, CaO Calcio0,3% ,MgO Magnesio 0,7% ,Cu Cobre o,oo2%, FE Hierro 0,200%, Mn Magnesio 0,002% ,Zn Zinc 0,002% ,densidad 2%
Hoppas att ni förstår vad det innehåller, för jag är inte bra på sånt, men det märkte ni väl genom min fråga laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon