Full version: Jordgubbar!
magdalena81
Hej!
Jag har från och med i år tagit över en kolonilott, där finns det en mängd jordgubbar.
Det jag ser är att de fortfarande finns gamla löv på dem och att de har förökat sig i massor.
Jag förstår att jag måste gräva upp dem och flytta isär dem (just nu ser det ut som en enorm jordgubbsplanta).
Hur ska jag lättast gå till väga när jag kipper ner dem? Ska jag bara ta en planta i taget och bara klippa av allting helt eller kan jag skada den? Jag vet att det brukar finnas massor med jordgubbar på plantorna men som sagt jag vill ej skada dem. Hur kan jag annars smidigats bli av med de gamla bladen?

Tackasam för svar, känns som detta kommer ta en evighet om jag ska klippa bort ett löv i taget.
Marla5
Hej
Jag brukar lämna kvar bladen över vintern och när jag rensar första gången tar jag bort de bladen som har torkat. Om det är väldigt mycket plantor, som en matta, skulle nog jag ha försökt att först ta bort de minsta och de äldsta (de har en lång hård bit över marken innan bladrosetten kommer). Efter ca: 5 år börjar nämligen plantorna ge mindre och då är det dags att förnya genom att ta de nya jordgubbsplantorna som kommer på hösten och sätta dem istället. Har även läst att det inte är bra att ha plantorna på samma ställe när man har tänkt att förnya dem pga sjukdomar så om du ändå har tänkt att gräva upp dem kanske du skulle flytta dem och göra ett nytt land om du har möjlighet. lycka till !!
magdalena81
Tack för svaret!
Ska flytta dem och rensa de gamla och de små plantorna!
Längtar sååå efter att få komma igång nu, Men det är fortfarande lite för kallt för det här.
Marla5
Hej igen
Jag gjorde ett nytt land i höstas och hoppas att de tagit sig bra så att de ger lite skörd i år fast det är första året, har några gamla kvar med. Köpte några nya sorters plantor som kommer i maj med posten, kan knappt vänta, en skulle ge extra stora jordgubbar och en var remonterande så de skulle komma mer eller mindre hela sommaren. Om du får någon sort som du tycker är speciellt goda kanske vi kan byta plantor till hösten. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon