tepa
Hej

Det är snö på marken och minusgrader på nätterna. Bor på Åland. Här är våren JÄTTESEN och det harmar mig, för jag ska ha vintersemester om en vecka. Skulle vilja röja bort visset, klippa bort dött och städa i trädgården, men är det för tidigt ? Den mesta snön kanske hinner fara på en vecka, en och en halv. Ska bli flera plusgrader på dagarna nästa vecka. Borde jag vänta till slutet av april ? Kan växterna förfrysa om jag röjer nu ? Behöver råd...

Hälsn Tepa
ängsvädd
Jag tycker det är för tidigt. Skulle tro att växterna kan frysa och insekter som exvis pollinerande fjärilar o humlor kanske fryser ihjäl eller dör om man börjar röja nu.

Jag väntar iaf smile.gif
anne-li i olofstorp
Ska också ha semester om en vecka!
Då får f-n i mig snön vara borta!!!!!
Jaja, annars har jag att göra inne, men men helst vill jag ju vara ute!
Idag slängde jag ut höneskit på snön ovanpå gräsmattorna .... -fear-.gif
Håll er borta!!!! blink.gif
Det drar nog ner i marken när det smälter -snart hoppas jag......
Anne-Li
CillaM
Med 12 grader i luften så satte till slut Cilla igång med att klippa ner visset ris i rabatterna. Men jag låter faktiskt mitt ligga kvar i i rabatterna ett tag till, delvis för att skydda krokus och annat som är begärligt för rådjuren och delvis för att skydda mot köldknäpparna. Men när allt sedan är borttaget får växterna klara sig.
Aqvakul
CITAT (CillaM @ 31-03-2009, 19:00) *
Med 12 grader i luften så satte till slut Cilla igång med att klippa ner visset ris i rabatterna. Men jag låter faktiskt mitt ligga kvar i i rabatterna ett tag till, delvis för att skydda krokus och annat som är begärligt för rådjuren och delvis för att skydda mot köldknäpparna. Men när allt sedan är borttaget får växterna klara sig.

Jag härjade runt ungefär som du i mina rabatter på "landet" nu i helgen. Brukar precis som du låta riset ligga kvar tills våren kommer på allvar.
Alba
Städa i trädgården....låter som ljuv musik.
Här syns inte skymten av trädgård än......massor av snö ca 1 m.
emmsing75
Hade tänkt lägga in en liknande fråga så jag har inget svar men det kliar verkligen i fingrarna för att få börja röja bort allt ris och löv, inte minst för att de stackars lökväxter som börjat komma upp ska komma till sin rätt och synas lite bättre. Även om de flesta verkar tycka att det är för tidigt kommer jag nog ialla fall att börja med lite punktinsatser i trädgården imorgon om det blir så fint väder som de har "spått".
tepa
Hej

Första dagen av min vintersemester har gått. Jag har INTE gjort något alls i trädgården, men jag SKA ! Vi har plus grader på nätterna och 12 grader i skuggan på dagarna. Mina Tulpan/Krokus/Påsklilje land ska jag nog städa lite, där finns inget ris kvar, men lite ogräs har kommit upp. Sen har jag land jag ska så Vallmo i, dessa ska rensas, finns lite ogräs. Finns ju ingenting där som kan dö. Så ska jag plantera om Blåregnet och ta bort lite Vildrosor ur en rabatt. Rosorna har aldrig blommat, det är nog för skuggigt. Funderar på en rabatt med skuggväxter där istället. En jordhög har jag på gården, ska fylla upp på vissa ställen med mera jord ur denna hög. Innepåskliljorna i kruka ska planteras ute, likaså det som är kvar av Hyacinterna från i julas. Och gissa vad jag då har gjort idag i det fina soliga vårvädret ? Jo, jag har tvättat fönster !! Tänkte att jag kan väl börja, men det blev färdigt i alla fall. Tog ju nästan hela dan...

Hälsn Tepa
gnon49
Riset får ligga kvar ännu en månad, men idag grävde jag ut för en liten damm och kände att flåset inte var på topp. Men det kommer. Har även grävt lite nya land i vårsolen.
Huggorm
Det gäller att göra så mycket man kan när vädret tillåter. Jag har hunnit snickra en hel stuga den här våren, utvändigt är den nästan klar. I början fick man följa smhi slaviskt och täcka över med presenningar när det spåddes snö men nu är det ju underbart vårväder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon