Full version: Vad nu då?
apan
Mina "hemmagjorda" växter dör för mig. Först hade jag en avokado som hade vuxit glatt i två år, rätt vad det var började bladen bli bruna och föll av, sen drabbades stammen uppifrån och ner att ändra färg. Jag klippte bort det sjuka men det var lönlöst.
Sen planterade jag en ny kärna och efter något år drabbades den av samma symptom och dog.
Nu verkar det ha drabbat min sharonfruktsväxt som jag är så förtjust i.
Vad kan det vara för problem?
Köpeväxterna har jag sällan haft problem med och jag behandlar dem väl ungefär på samma sätt.

Är det någon som har något förslag på vad det är för sjukdom och hur jag kan rädda sharonen.

/apan
stennie
Hmm svårt att säga ,men hur stor kruka hade dom..Avokadon tycker inte om för små krukor!
Bassam

Tack för frågan

jag tycker att du ger dem mycket vatten , så du kan se på rötter om de fick mögel eller inte.

Obs: man har ibland jord med dåligt Välderena .

H:Bassam
pejori
CITAT (Bassam @ 28-03-2009, 02:49) *
Tack för frågan

jag tycker att du ger dem mycket vatten , så du kan se på rötter om de fick mögel eller inte.

Obs: man har ibland jord med dåligt Välderena .

H:Bassam

tror också på övervattning.
avocado kräver inte så blött om fötterna utan vill torka till lite.
lissa
Mina 2 advokado försök slutade precis som dina...och mina var inte övervattnade, tvärt om, jag trodde att den hade torkat pga för lite vatten..men det behöver ju inte vara samma anlednigar till att dom har dött..Hoppas att du klarar sharonfrukten som just har börjat bli brun....
apan
CITAT
Hoppas att du klarar sharonfrukten som just har börjat bli brun....

Tack för ditt stöd. smile.gif

Hmm intressant. När man kollar på rötterna så är det lite luddigt runt vissa rötter. Fast jag kan inte avgöra om det är mögel eller om det ska vara så. Jag trodde att jag lät det torka mellan vattningarna men det kanske är så att när den blir lite brun så vattnar man ännu mer för man tror att den är torr...
Sharonen har inte för liten kruka tror jag inte för den jag mycket plats kvar men den vill säkert ha ny jord.
Jag provar att låta den torka och sen planterar jag om den och håller tummarna.

Tusen tack för era förslag.

/apan
pejori
CITAT (apan @ 29-03-2009, 12:59) *
Tack för ditt stöd. smile.gif

Hmm intressant. När man kollar på rötterna så är det lite luddigt runt vissa rötter. Fast jag kan inte avgöra om det är mögel eller om det ska vara så. Jag trodde att jag lät det torka mellan vattningarna men det kanske är så att när den blir lite brun så vattnar man ännu mer för man tror att den är torr...
Sharonen har inte för liten kruka tror jag inte för den jag mycket plats kvar men den vill säkert ha ny jord.
Jag provar att låta den torka och sen planterar jag om den och håller tummarna.

Tusen tack för era förslag.

/apan

Ett tips... tummenupp.gif
Känn på hålet i botten istället om blomman är torr. naughty.gif
Det händer att ytan känns torr och man vattnar, när den egentligen är lagom fuktig nere i. crying.gif
apan
CITAT
Ett tips...
Känn på hålet i botten istället om blomman är torr.
Det händer att ytan känns torr och man vattnar, när den egentligen är lagom fuktig nere i.

Smart! tummenupp.gif
janajulia
jag har en avokadoplanta på ett drygt halvår som börjat göra detsamma. Det ser ut som om bladen torkar längst ut, och vissa, som fortfarande är helt gröna, har trillat av. Min ca 5-åriga avokadoplanta, som är väldigt stor och alltid har känts stabil, har plötsligt fått lite av det samma. Är väldigt rädd att de inte ska klara sig... Är det alltså mest övervattning som kan vara ett rpoblem? Hur vill de helst ha det under den mörka vintern månntro?

/jana
pejori
CITAT (janajulia @ 28-11-2009, 18:35) *
jag har en avokadoplanta på ett drygt halvår som börjat göra detsamma. Det ser ut som om bladen torkar längst ut, och vissa, som fortfarande är helt gröna, har trillat av. Min ca 5-åriga avokadoplanta, som är väldigt stor och alltid har känts stabil, har plötsligt fått lite av det samma. Är väldigt rädd att de inte ska klara sig... Är det alltså mest övervattning som kan vara ett rpoblem? Hur vill de helst ha det under den mörka vintern månntro?

/jana

Kan vara en kombination av, övervattning och för torr luft... tummenupp.gif

(nu när vi värmer våra bostäder, behövs en handdusch emellanåt)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon