Izindra
Hej allihop!

Jag kunde inte hitta ett eget gräsmatte-forum så jag hoppas att detta ämne hör hemma här!

Jag blev med min trädgård i augusti förra året och här fanns MYCKET att göra. Trädgården är misskött sedan flera år och nu har vi kommit till kapitlet - gräsmattan!

Gräsmattan består av grästuvor och lera däremellan. Ingen mossa.

Jag har fått rådet att gödsla nu (jag bor i Malmö - zon1?) vänta en vecka och sen toppdressa och så nya gräsfrön samtidigt. Detta rådet gillade inte säljaren i en av butikerna där jag skulle köpa gödsel.

Hur hade ni gått tillväga? Vilket gödsel ska användas? Vilket gräsfrö ska användas?

Målet är att få en gräsmatta som barnen kan leka på i sommar som är tät och fin.

Tack på förhand från en nybliven medlem smile.gif

//Izindra
Bassam

Tack för frågan
Du behöver sätta 10 cm sand trycka dem sedan Lägg bara på ca 5 cm matjord. Växa väldräning

man kan så gräs november/december - april. Säkrast mellan maj - oktober/november. En sådd gång i maj och en gång i september

gödsla gräs Ge gräs många gödsel gångar under våren

****Rent generellt kan man säga att gräsmattan behöver gödslas en tre-fyra gånger per säsong,
Gödslar man i gräsmattan bör man använda väl pelleterad hönsgödsel.

Det kan ibland räcka bra med gräsklippet
Obs : man kan köpa olika sorter fröna blanda dem och plantera .

H:Bassam
kasam
Hej Izindra - kul att du hittat hit. Välkommen!!!

Intressant tråd du startat!

Jag bor också i Malmö och fick senast igår rådet att det här är OK att så om sisådär en vecka. Skulle det slå till o bli kallt, så vilar bara fröna/avstannar växten o så kommer det igång sedan. Ja, så enligt den trädgårdshandeln så är det ingen fara med att så rätt snart.

Jag ska bara laga min lilla gräsmatta, så han menade att det räckte med att räfsa/luckra upp, ta bort ogräs, mossa etc och sedan så. Blir det torrt... vattna, annars egentligen inte göra mycket mer. De sa ingenting om att gödsla, så nu blir jag ju lite osäker.... Ska jag det? (Brukar lämna gräsklippet...)
Bassam
Tack för frågan

Man ska inte bli slarviga från början,om du gör bra jobb och lite pengar mera från början , på den här sätt ska du får fint grässmatta.

H:Bassam
Izindra
Man blir ju onekligen lite förvirrad när man får så många olika svar av "samma" experter.

Men jag utgår ifrån att om jag frågar så många som möjligt och ser vilka svar jag får, så ser jag om nån är lika och går efter det wink.gif Eller så får jag väl gå på känsla!
HelenJ
CITAT (Izindra @ 28-03-2009, 19:31) *
Man blir ju onekligen lite förvirrad när man får så många olika svar av "samma" experter.

Men jag utgår ifrån att om jag frågar så många som möjligt och ser vilka svar jag får, så ser jag om nån är lika och går efter det wink.gif Eller så får jag väl gå på känsla!

Så vitt jag förstår har du fått rätt råd från början. Se mer här.
Det är ingen fara med att så för tidigt - fröna gror inte förrän det blivit ca 5 grader varmt, men de fryser inte sönder utan ligger bara och väntar tills det är dags. Däremot bör du inte bearbeta jorden förrän den reder sig, dvs den får varken vara frusen eller klafsig.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon