Full version: Bonsai
Scout
Jag har fått en liten fyrkantig "bonsaikruka" med tillhörande fyrkantigt fat. Därför vore det ju kul att göra en bonsai att ha i den.

Ska man ta en liten planta/stickling och odla upp till en fin bonsai? Eller ska man ta en äldre planta och beskära/forma till en bonsai?

Vilka växter lämpar sig för att göra bonsaier av? Vill ha sorter som inte kräver sval vintervila eller fäller löven på vintern.
chr
Fikus fäller inte löven och kräver inte vintervila.

pebblelake
Snabbaste sättet att få nåt att se ut som en bonsai är nog att gå ut på en myr eller ett berg och hitta en tall som har bra förutsättningar (potensai).Tänk på att grovleken på stammen har stor betydelse för uppfattningen om en hög ålder.Flytta den (med markägarens tillstånd)till en plats där den kan återhämta sig ett år innan den sätts i bonsaikrukan.
Inomhus bonsai är svårare att börja med.
Lycka till!
Myosotis
Har ingen egen erfarenhet men har alltid velat testa, särskilt sedan jag hittade denna bild på nätet:

[attachment=32482:Betula_p...a_Bonsai.jpg] wub.gif
Scout
Chr: Fikus låter lovande, tänkte du på benjaminfikus eller finns det fikusar med naturligt små blad.

Finns det fler växter som lämpar sig väl?

Nu är ju min lilla kruka inte så särdeles stor. Så det blir nog en liten bonsai ~15cm hög kanske. Om man skaffar en tall eller liknande med tjockleken som på myosotis bild (väldigt snygg faktiskt, måste jag hålla med om) så lär den ju vara enormt stor. Tallar mår väl dessutom inte så bra inomhus på vintern. Hur löser man det.

Min benjaminfikus är ju meterhög men har ändå mindre än 1 cm tjock stam. Så det här med att skaffa en växt med grov stam blir en utmaning. Risken är att det ser rätt konstigt ut om man har en tjock hög växt och kalhugger den hårt till 15 cm höjd. Eller ska man ta en liten ung växt och skola in den till bonsai tidigt? Fast då tar det ju jättemånga år innan det ser bra ut.

Red Top
Hibiskus går bra. hade det själv i många år, men sen glömde jag att vattna och då ville den inte vara med längre.
Scout
Igår gjordes ett besök på biblioteket. Hittade tre böcker om bonsai.
Det är ju en hel vetenskap visade det sig. Jag trodde att det skulle vara ganska enkelt.

Vilda svenska växter som tall och en blir nog svårt eftersom den ska bo inne året runt. Förslaget med fikus verkar dock lovande, en massa vanliga krukväxter fungerar tydligen utmärkt. Gäller bara att hitta ett exemplar med lagom tjock stam och relativt små blad(eftersom det ska bli en liten bonsai). Ska kolla på blomaffären.

Sen ska man tydligen bara börja tukta den och forma om den med metalltråd.

Är det fler här på forumet som håller på med sånt här eller vill börja? Vore lite kul att utbyta ideer och erfarenheter.
Bassam

Tack för frågan

Det är lätt att göra Bonsai träd genom beskärning av träd rötter de första tre åren.

H:Bassam
blomkronan
Man kan göra bonsai av Fuchsior smile.gif
djur7
Jag har provat någon gång men aldrig lyckats har provat med benjaminfikus, myrten. Jag har lindat upp dem med tråd men sedan glömt att vattna eller något annat. en nu när jag läser detta blir jag sugen igen. När jag far till stan nästa gång så skall jag fara och titta om jag hittar någon lämplig blomma t ex fikus. Det skulle vara kul att utbyta erfarenhet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon