Full version: Murgröna
Monica B
Alla har vi ju olika inställning till vad som är ogräs eller inte. För mig så är murgröna ett riktigt ogräs. Jag köpte mitt nuvarande hus för ca 1 år sedan och har under denna tid fört en kamp mot murgrönan. Den täckte stora delar av trädgården utmed ena tomtgränsen. Den har också klättrat upp för träden som står vid tomtgränsen. Eftersom murgrönan är en klängväxt så är ju det precis vad den skall göra men det kan bli lite för mycket av det "goda". Tidigare ägare till huset har planterat några jättefina Prunus som idag är riktigt stora träd. Blommorna är fantastiska, rosa, fyllda och täcker helt träden vid blomningen. Ett av dessa står bredvid grindhålet och i denna så klänger det en jättestor murgröna. Nu menar jag jättestor! Den täcker den fina prunusstammen totalt och nästan hela kronan. När jag först såg den så trodde jag att det var en jättestor klätterhortensia men när jag kom närmare insåg jag att det var en enorm murgröna som i princip täckte hela trädet. Jag har funderat över hur jag skall bli av med murgrönan och jag har gjort mina försök med att helt enkelt såga av dom stammar som kommer upp ur jorden nere vid marken. Det verkar inte bekomma murgrönan något som gladeligen växer vidare. Varför vill jag nu bli av med murgrönan undrar ni? Jo, den drar till sig så mycket spyflugor, getingar, osv på sommaren, framför allt på sensommaren när den blommar. I somras var den fullkomligt översållad av dessa flygande besökare. Eftersom den nu då växer bredvid grinden där man går in till trädgården så passerar man precis intill murgrönan med alla dess besökare och det är inte så himla kul att få ett moln av spyflugor eller getingar surrande runt huvudet när man skall gå in i trädgården. Dessutom tycker jag att det luktar hemskt när den blommar eller har blommat. Jag skulle hellre vilja se på den fina prunusstammen istället när jag skall gå in i trädgården.
Övriga platser som murgrönan har brett ut sig på är på marken utefter en stor del av tomtgränsen mot grannen. Jag har för ett krig här under året med att dra revor men det är ju inte helt lätt att få upp hela rötterna när man drar, är desstuom revorna så man drar en till ett par cm tjocka så går dom oftast av i den vedartade biten.
Är det någon som har något tips på hur man skall bli av med detta ogräs, eller ivarje fall kunna begränsa det till några få ställen i trädgården?
Bassam

Tack för frågan

Du kan klippa ut till marken och sedan täckas på markduk.

H:Bassan
embees
När det gäller den beväxta Prunusstammen så är det nog bara handkraft som gäller. Ett tips är att kapa alla revor som går upp i trädet, då dör de och du kan dra ner dem från trädet. De som växer på marken får du gräva upp rötterna på för att få bort.
Att täcka dem med markduk är bara slöseri med arbetsinsats och pengar. Det är ju vedartade grova stammar som inte lär förmultna i första taget så som vanligt ogräs hade gjort.

I lagom mängd är det en fin marktäckare. Tyvärr täcker den allt.
Monica B
Den stora murgrönan som klättrar i en av mina Prunus, den har jag kapat vid marken. Jag vet dock inte om det går att dra bort den efter den så småningom dött. När det gäller omfånget av de "lianer" som går upp på stammen så är dessa ungefär 5 cm i diameter (kanske mer). Luftrötterna har med andra ord verkligen "bosatt" sig på stammen (i stammen?) men jag hoppas att den ger med sig och släpper sitt grepp om stammen.
Jag var lite "rädd" för att rådet för att få bort murgrönan skulle bli handkraft och jag förmodar att det är så. Hmmm, när den täcker ett antal kvadratmeter så är det ingenting som man direkt ser fram emot.
Som du säger, murgröna är ju en ypperlig marktäckare men förr eller senare täcker den allt i sin väg om man inte håller efter den. När jag "inspekterade" området med all murgrönan och började slita upp rankorna förra året, upptäckte jag till min stora förvåning att det fanns flera pioner planterade där. Dom såg jag ju ingenting av förra sommaren. Dessutom har jag nu i vår också upptäckt att jag har miljontals med scilla där också tillsammans med ett antal narcisser och tulpaner. Det var ju en trevlig överraskning faktiskt.
Men som sagt, handkraft är väl det som gäller.
Bassam

Tack för frågan
om vi clipper och täcka rötter på marktäck, rötter ska inte få näring så de ska dö.
Obs om man vill ha bra resultaten ska inte tänka på pengar och arbeta.
H:Bassam
Navigo
Oj då. Jag som idag fick massa murgröna av en kompis och har stoppat ner den lite här och var i trädgården. I slänten för att slingra sig över några stubbar, vid tråkiga delen av stenpartiet och vid ett gammalt träd. Ska kanske rycka upp dem imorgon igen. För jag börjar inse att risken är stor att den inte bara stannar där jag vill ha den utan även kommer att slingra kring massa annat också. Är det någon som har bra erfarenhet av murgröna?
Gossen Ruda
Det är nog slita och klippa som gäller. Så småningom kan du säkert riva ner murgrönan från träden med den kan nog ta några år innan den släpper, möjligen får du klättra upp och klippa bort dom bit för bit. Jag hade kanske också satsat på nån ecoplug(Roundup) i dom grövsta stammarna. Hade du följt Bassams "råd" hade även lökväxterna strukit med, jag är mycket tveksam till marktäckning. Då måste man först veta att man inte skadar något viktigt.
Ciczi
Jag har också en murgröna som är mera vild än tam.... Det är slita för hand som gäller här eftersom den växer lite dumt till. Men på vissa ställen kan jag ta en vanlig spade och gräva av rankorna.

//Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon