PeterDeleter
Skämt åsido....

Men jag har en fundering och undrar om någon här kan eventuellt ge svar.

Funderar på ifall man inte kan göra växthuset svagt strömförande. Ungefär som staketen i en hästhage. Har massa vanliga sniglar samt dom tråkiga mördarsniglarna. Om man mycket svagt strömsätter växthuset borde dessa aldrig lyckas komma in. Aluminiumprofilerna leder ju ström och marken borde väl kunna fungera som jord?

Tänkte inte dra på så mycket ström så att pallande barn ligger utslagna whist.gif

Hoppas någon kan ge svar ifall det kan fungera.

/PeterDeleter
Tosan
Det borde ju fungera att sätta ett elstängsel på det, men frågan är om det fungerar på hela sockeln. Annars kan du ju sätta dit isolatorer och elstängslet. Finns på typ granngården osv...
Azur
Elstängsel funkar genom att det finns potentiell ström i stängslet som inte kommer nånstans pga att den inte har kontakt med jord. När ett djur kommer åt stängslet så sluts kretsen genom att strömmen går från stängslet genom djuret ner i marken.

Så, såvitt jag kan förstå vore enda sättet det skulle funka med ett växthus om växthuset var isolerat från marken, för annars går strömmen rakt ner i backen utan att passera snigel.

Jag är tveksam till om det skulle fungera på sniglar heller. Kretsen sluts ju bara om offret samtidigt har kontakt med både ledningen och jord, är sniglar så pass stora? Är de inte det händer samma sak som när en fågel landar på en el-ledning: ingenting.

Pallande barn stoppas väl däremot rätt effektivt av ett elstängsel med två elband.
Red Top
Det finns speciella elstängsel för sniglar, men de är ganska dyra.

Det Azur säger stämmer; växthuset måste vara isolerat från marken för att det ska ha någon effekt.

Är inte huset isolerat och det sen regnar, fungerar vattnet som ledare och det kan ju få lite oanade konsekvenser. smile.gif
PeterDeleter
Tack för svar

Lämnar en länk nedanför till det som hör ihop med detta lite. Hoppas det går för sig.

Pallgragar/växthus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon