Full version: när kogödsla tomat?
lovwal
hej! mina tomatplantor är nu mellan 8-10 cm höga och står i blomjord i avklippta mjölkpaket ca 8 cm höga. de växer bra och behöver en hel del gödning i vattnet. jag har läst här på forumet att det går fint att plantera tomaterna i kogödsel, men när bör jag göra det? confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om de bara är 8-10cm så borde du inte behöva näringsvattna, näringen i jorden räcker ju i runt 1månad och tomat planterar man ju hela tiden gradvis i större byttor = de får hela tiden ny näringsrik jord (för mycket näring är inte bra för en liten pytteplanta på 8-10cm). Det är väl möjligtvis när de suttit i några veckor i den sista krukan då de väntar på utplantering som man ev. börjar pytsa på mera näring.

Planteringen i kogödsel brukar vara då man planterar dem utomhus i ex. hinkar och ofta kan man inte plantera ut plantorna förren i början av juni om man nu inte har ett växthus med värme el dyl.
lovwal
tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon