Full version: Hyfer i jorden?
sillamor
Jag grävde om i pallkragen idag och hittade massvis av fina vita trådar i jorden. På insidan av den nedre kragen fann jag två ställen som var angripna av svamp. Därför misstänker jag att trådarna är hyfer.

Kragarna är köpta begagnade, jag har inte behandlat eller plastat och fyllde dem med jord i höstas.

Kan jag slänga på koskit och odla mina grönsaker som planerat, eller behöver jag byta all jord?
Åsa, mälardalen zon 2
Odla som vanligt. Majoriteten av svamparna är inte farliga för växter de flesta är nedbrytare och går på dött material.
sillamor
Tack, Åsa.

Här ska odlas!

Bassam

Tack för frågan
Jag föredrar att ändra jorden och behandlar platsen med Lösning ( ATAMON +vatten ).
H:BASSAM
embees
CITAT (Bassam @ 29-03-2009, 03:17) *
Tack för frågan
Jag föredrar att ändra jorden och behandlar platsen med Lösning ( ATAMON +vatten ).
H:BASSAM

Läs vad Åsa skriver. Man ska undvika saker i jorden som inte hör hemma där, speciellt som det inte behövs.
Piccante
Ett bra sätt att få mer svamp är att försöka utrota de man har kemiskt. Det finns inga kemikalier (inga man bör använda i sin grönsaksodling iaf) som tar död på alla svampar. Risken är mer att man utrotar den normal förekomsten av nedbrytande svampar i marken och minskar även konkurrensen mellan olika svampar och någon art kan ta över helt.
Svampar i mark är ofta nedbrytare och behövs för näringsomsättningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon