|
hej
Jag köpte en Påskkaktus i fjol. Har övervintrat den svalt, och nu ska den tacka mig med blommor. Fick också en ny Påskkaktus av maken. Jag tror det är samma sort. Men det finns väl olika ? Andra färger och former ? Skulle ni kunna visa era, tack.
Mvh Tepa
Har inte era Påskkaktusar börjat blomma än ?
Hälsn Tepa
jan_malmberg
29-03-2009, 21:30
CITAT (tepa @ 28-03-2009, 11:26)  hej
Jag köpte en Påskkaktus i fjol. Har övervintrat den svalt, och nu ska den tacka mig med blommor. Fick också en ny Påskkaktus av maken. Jag tror det är samma sort. Men det finns väl olika ? Andra färger och former ? Skulle ni kunna visa era, tack.
Mvh Tepa Hej Tepa!! Får väl bifoga en bild på en annan färg på just påsk kaktus.... Mvh Janne[attachment=32529:pask_kaktus.jpg]
Vad är skillnaden mellan julkaktus och påskkaktus....när den blommar? Måste man ställa undan dem? Jag köpte en förra hösten och nu till jul så blommade den fantastsikt, men nu inget.... Blommar de bara en gång per år? Ska de stå kallt och när, jag har haft en i vardagsrummet året om. Antar att du inte vill ha bild ¨på en som inte blommar
Hej
Det finns nog en skillnad på dom. Julkaktusen blommar också till Påsk, men inte alltid, ibland gör min äldsta det, men iår, ingenting ännu. Påskkaktusen blommar nog inte till Jul, iaf inte den jag köpte i fjolpåskas, den blommade inte till jul. Dom har nog lite olika latinska namn, Schlumberga någonting, kommer inte ihåg. Det där "någonting" är olika på Påskkaktus och Jul dito.
Tack Janne för din bild på din jättefina Påskkaktus, vilken vacker färg !
Mvh Tepa
jan_malmberg
30-03-2009, 09:50
Det är nog som du antar Tepa, att det är två olika arter. Man ser det ju även på blad struktur och blommorna. Men är själv helt kass på namn vare sig det är svenskt eller latinskt *Ler* Ha en bra dag. Janne
Hej
Långfredag i övermorgon och ingen har Påskkaktus som blommar. bara jag och Janne ??? Pibe, hur är det hos dig ? Nu måste ni visa. Dessa krukväxter som är SÅÅÅ vackra.
Hälsn Tepa
Lady Hamilton
08-04-2009, 20:34
Så här ser min kaktus ut som blommar nu [attachment=32925:DSCN2332.JPG]
Tack, Lady H. Men är inte detta en Novemberkaktus/Julkaktus ? (egentligen)
Hälsn Tepa
Lady Hamilton
08-04-2009, 21:01
 Har ingen aning.......  men eftersom den blommar nu så trodde jag att den skulle "platsa" i tråden
Ha ha ha hi hi , visst visst. Men jag var nog lite mera ute efter riktiga Påskkaktusar. Dessa blommor ser ju helt annorlunda ut, det finns säkert flera färger och former, flera än den "vanliga" orange som jag har.
Hälsn Tepa
Fågelvägen
08-04-2009, 22:00
Vi har 2 st. kaktusar som ser likadana ut som på Lady Hamiltons bild. De blommar varteviga år först vid jul och sedan ännu flitigare vid påsk. Inget däremellan. Den ena har nu minst 30 blommor. Dethär är alltså uttryckligen JULKAKTUS? Vilar svalt ? - nej. Utomhus på sommaren? - nej pga rådjur. Hålls ganska torrt på sensommaren/hösten. Näringstillskott ca oktober-december och februari-augusti.
CITAT (Lady Hamilton @ 08-04-2009, 21:34)  Så här ser min kaktus ut som blommar nu [attachment=32925:DSCN2332.JPG] Din plante er en novemberkaktus ( Schlumbergera truncata hybrid ). De blommar i oktober / november / desember , men også om våren om de mår bra. Grattis med din fine plante ! Påskkaktus , som vi ser på bildet i første melding i denne tråden , heter Rhipsalidopsis gartnerii. Så vi talar om 2 helt olika planter.
Sunny, mina Novemberkaktusar blommar INTE nu, betyder de att de inte mår bra ? I November blommade de ju för fullt ! Vad ska jag göra ?
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 09-04-2009, 21:16)  Sunny, mina Novemberkaktusar blommar INTE nu, betyder de att de inte mår bra ? Oj , nei , jeg ser at man kan tolke hva jeg skrev på det settet ... Nei , hva jeg mente er at om planten liksom har "ekstra krefter" , så gjer den oss blommor også om våren. Min erfarenhet er at de skal ha mycket ljus for at blomma om våren. Bare novemberkaktus som står helt nær fønsteret blommar nå. Og de blommar nå bare på den siden som vender mot fønsteret. Hos meg er det slik at noen av mine novemberkaktus blommar om våren , men det er ikke de samme varje år ... Dine novemberkaktus kan være friske og fine even om de ikke blommar nå !!!
Tack Sunny. Skönt att höra. Dom står i ett fönster, visst. Men inga knoppar syns till ändå. Kanske dom borde ha fått ännu mindre vatten nu ? Jag har vattnat en skvätt en gång i veckan, översta jordlagret känns torrt, men jag kanske borde ha vattnat bara varannan vecka ?
Hälsn Tepa
Krolliljan
10-04-2009, 06:53
Glömde att ta en bild i förra veckan då var den översållad av blommor [attachment=33041:IMG_0001_452.JPG]
Denna blommar i november och i april. Den får inte mycket vatten däremellan och den står lite skuggigt .
Hej
Vackert med vita blommor, Krolliljan. Såhär ser fjolårs Påskkaktusen ut nu. Den verkar vara lite mörkare i färgen än den jag fick av maken för någon vecka sen. Denna blommar fint ännu.
Hälsn Tepa
Så här ser min ut nu. Den är lite rödare i verkligheten än det ser ut som på kortet (är nog blixtens fel). Känns som att den blev lite galen när den skulle blomma, Jag har inte ens lyckats räkna hur många blommor det är. [attachment=33288:PICT4354.JPG]
Oj oj oj, Scout, vad fin den är !
Tepa
Krolliljan
15-04-2009, 21:10
De två som blommade för några veckor sedan har fått nya knoppar och blommor.
[attachment=33375:IMG_0001_475.JPG][attachment=33376:IMG_0001_473.JPG]
Säger du det, Krolliljan. Vad trevlig din Påskkaktus är.
Mvh Tepa
Hej! Krolliljan, din är en julkaktus. Det är ingen skillnad mellan novemberkaktus och julkaktus. Men det är skillnad mellan julkaktus och påskkaktus. Julkaktusen blommar mestadels när dagarna blir kortare i oktober - december och sedan kan de blomma vidare under våren. Man skiljer på dessa två genom blommorna (även "bladen"). Påskkaktusen har mer runda och näckroslika blommor medans julkaktusen har något droppformade blommor. Påskkaktus, RhipsalidopsisJulkaktus, Schlumbergera
Krolliljan
16-04-2009, 21:09
Ja så är det tydligen.  Välblommande är de i alla fall. De blommar i november och nu. Vet i katten om de inte blommar igen senare. Då får jag återkomma.
Hej
Jag har haft mina Påskkaktusar och November dito ute hela sommaren. Några har jag hängande i träden. Nu tror ena Påskkaktusen, att det är Påsk, men en av Novemberkaktusarna håller inte med, den säger att det är November !
Hälsn Tepa
Hej
Påsken närmar sig...
Hälsn Tepa
Så här ser min nyinköpta ut! Jag trodde att den skulle tappa alla knopparna men så blev det inte, som tur är!
[attachment=48063:026_1.jpg]
CITAT (mbn @ 13-03-2010, 15:12)  Så här ser min nyinköpta ut! Jag trodde att den skulle tappa alla knopparna men så blev det inte, som tur är!
[attachment=48063:026_1.jpg] Oj vilka vackra blommor, mbn. Jättevackra! Hälsn Tepa
Någon här som råkar ha en orange påskkaktus? ☺️😊
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|