Full version: Två Austinrosor
Kajsa

Queen of Sweden, rosen kom 2004. Namnet efter ett svensk-engelskt vänskapstraktat som slöts för 350 år sedan mellan Drottning Kristina och Oliver Cromwell. Har haft rosen några år och i sommar drog den iväg och blev nästan 1.5 m. Doftar myrra, bittermandel enligt doftexperterna.

Queen of Sweden, också frisk. Blommorna har mycket av pioner i formen.

Crown Princess Margareta, rosen kom 1999. Kronprinsessan Margareta/England gifte sig med vår kung Gustav VI Adolf 1905. Dom tillsammans skapade sedan den vackra parken på Sofiero Slott/Helsingborg. Antar vi är många trädgårdsvänner som vandrat bland alla Rhododendronbuskar i parken.

Det var en av mina första Austinrosor jag vågade köpa, jag var så skeptisk till Austinrosor i början, vilket förstås var överdrivet. Det är en tuff zon 4 eller mer så den är ännu kvar. Blir ca 1.5 m eller högre, ljuvliga aprikos färger och doftar fruktigt. Den här rosen har varit med ett tag nu så man vet att den tål lite kyla. Blir stora tunga blommor, även denna ros är frisk.
renate
Vackra rosor Kajsa men jag är också lite skeptiskt till Austin rosor men jag tror de går i min zon.Ska se hur min Leander uppför sig(den står kvar i sin kruka i uterummet).
noranettan
Kronprinsessan funderar jag på att köpa till min gubbe som gillar oranga/guldgula rosor. Queen of Sweden är underbart vacker. Plantmarknaden i Lindesberg har haft den de sista två åren, stora vackra (och dyra) plantor som snabbt tagit slut. Jag kanske får fundera på den med.....
Ezereht
crown princess margaretha har jag tänkt plantera i sommar hoppas det går bra. Queen of Sweden var också superfin biggrin.gif En bollig ros!! Men det får nog ni andra pröva först *muahahah laugh.gif

strandskatan
Jag planterade en CPM i höstas och ser verkligen fram mot att den ska blomma i sommar! Queen of Sweden är också vacker, men undrar om jag verkligen skulle gilla doften, bittermandel och myrra låter lite skumt...
Heidi24
Jag planterade en CPM sommaren 2007. Den har vackra blommor och doftar gott.
Queen of Sweden ser riktigt läcker ut. Jag är tokig i Ausin rosor.
[attachment=32517:Crownpri...629liten.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon