tepa
Hej

Fick en par rosa ampelkrukor att hänga i mitt sovrumsfönster. Rummet går i rosa och blått och fönstret vätter mot sydost, blir alltså ganska varmt på förmiddagarna. Förslag på något att hänga där ? Skulle gärna vilja ha en Rosenskärm, men har för mig att de är svåra. Något annat förslag på hängande saker med rosa blommor ? Nu har jag diverse rosa grejer där, men vill ha mera. Och Azaleans tid är ju förbi...Novemberkaktusar Red Lion har jag, men de vägrar säta knopp!

Hälsn Tepa
anne-li i olofstorp
Men kära nån, nu har det brutit ut! Jag har kommit till z i alzheimer...... blink.gif
Kan dom heta rosenstänk?????

Gröna blad med rosa fläckar på.....
Jaja du får säker fler och bättre förslag, men dom är hemskt söta......
mojan
I amplarna vore det jättesött med Arons skägg (Saxifraga stolonifera). wub.gif
Maebel
Någon sorts oxalis kanske?
Det finns flera rosablommande varianter som gillar sol, t.ex oxalis articulata, populärt kallad Lyckoklöver.
tepa
Tack för era förslag. Rosenstänk har jag googlat på. Den är ju jättefin. Oxalis är ju också fina. Arons Skägg ska jag lite titta på, men blommar den ? Kom på själv, att det ju finns rosablommande Begonior och ros Sankt Paulior. Men Pauliorna kanske inte tycker om platsen, sydost. Jag skulle ju kunna sätta en sådan bakom en annan växt, utifrån sett, kanske bakom Aralian, så får den lite skugga. Vad tror ni om det ?

Hälsn Tepa
mojan
Mina "Arons skägg" blommar visserligen inte men småplantorna som kommer på tunna trådar är som söta blommor, tycker jag. Jättegullig växt!
embees
Så finns det den underbara Rosenskärmen

http://hibiscus.freeservers.com/hibiscus/rosenskarm.htm
tepa
Jo, Embees, visst är den Magnific !!! Men jag vågar mig nog inte på den. Är den inte svår ? Sen har väl vissa Kamelia rosa blommor, men vet inte om jag vågar mig på en sån heller. De verkar jättesvåra. Kanske man skulle prova en Rosenskärm iaf.

Hälsn Tepa
Bassam
Tack för frågan

om man vågar inte gör nånting , så man kan inte göra något hela liv.

H:Bassam
embees
CITAT (Bassam @ 30-03-2009, 18:20) *
Tack för frågan

om man vågar inte gör nånting , så man kan inte göra något hela liv.

Så sant som det är sagt!
Friskt vågat, hälften vunnet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mojan @ 29-03-2009, 21:04) *
Mina "Arons skägg" blommar visserligen inte men småplantorna som kommer på tunna trådar är som söta blommor, tycker jag. Jättegullig växt!

Arons skägg är Grön, men det finns en form som är brokbladig med vita och rosa mönster/fläckar.

för att den ska blomma vill den ha sval vinter. den är ju också vinterhärdig i södra Sverige.

CITAT (tepa @ 29-03-2009, 20:15) *
Tack för era förslag. Rosenstänk har jag googlat på. Den är ju jättefin. Oxalis är ju också fina. Arons Skägg ska jag lite titta på, men blommar den ? Kom på själv, att det ju finns rosablommande Begonior och ros Sankt Paulior. Men Pauliorna kanske inte tycker om platsen, sydost. Jag skulle ju kunna sätta en sådan bakom en annan växt, utifrån sett, kanske bakom Aralian, så får den lite skugga. Vad tror ni om det ?

Hälsn Tepa

Kamelia är nog inget bra val för ett varmt syd/ost fönster + ska kamelian vara ute från tidigt vår till sen höst-tidig vinter och sedan övervintras kallt-svalt och ljust. Oxalis kan ju bli fula på vintern då dom vilar svalt och torrt, annars finns där ju många vackra med rosa blommor. och dom tål sol och värme.

nåt som trivs i sol och värme är ju vanliga rosa hibiskusar, dock är det ju inga ampelväxter.
cistus
Rosenkaktus har underbara små symmetriska blommor - men kanske inte i din ampelskära färgton? Har du funderat på havre förresten?

/cistus
evaisa
Tepa!

Jösses vad finstämt! Borde det inte vara en aning eldigare i sovrummet? Orange blommor? Mörkröda? Köttätande?

Men, Påskkaktusar? Visst kan såna vara rosa?

Sov gott!

Eva
tepa
Hej Cistus. Tror du jag är en häst ? rotfl.gif Nej, havre har jag inte funderat på.

Evaisa, "eldigare i sovrummet" rotfl.gif Novemberkaktusar Red Lion, som jag har (vägrar dock blomma iår den här tiden) är ju lite rosa. Köttätande har jag inte börjat med, skulle kanske vara en idé nu till sommarn, med tanke på alla flugor....

Hälsn Tepa
Betty
Varför inte ett par rosa pelargoner, det finns ju hur många som helst att välja på och läget är ju helt rätt. tummenupp.gif
tepa
Hej

Jovisst Betty. Helt rätt. Och rätt årstid också ! Dom börjar väl säljas i butikerna nu ? Och så ska jag inte övervattna denhär gången....

Hälsn Tepa
Scout
Ja alla har vi våra böjelser. Själv försöker jag på alla vis att undvika rosa. Jag letade förut efter hibiskusar med röda blommor men hittade länge bara rosa. Men smaken är som baken...

Ja pelargoner är ju klockrent, det är nästan svårt att inte hitta pelargoner som är rosa.

Det enda jag har med rosa blommor är en epiphyllum-kaktus. Men den blommar bara en gång om året (så här års), med blommor som är ~12cm diameter. Hade 15 knoppar igår, tror att fler är på väg. Så snart blir det fruktansvärt rosa här...
evaisa
mmm.... pelargoner brukar ju lukta apa! Det skulle jag aldrig vilja ha i sovrummet - inte ens om de vore oranga. Skulle vara doftpelargon då, men den har ju inga ståtliga blommor.

Själv har jag minst trettio sansevierior i sovrummet..... så var det med den romantiken!

jag får väl komma med ett snällt förslag också:Flamingoblomma (Anthurium scherzerianum)

De kan ha vackra rosa blommor.
Betty
CITAT (evaisa @ 31-03-2009, 15:07) *
mmm.... pelargoner brukar ju lukta apa! Det skulle jag aldrig vilja ha i sovrummet - inte ens om de vore oranga. Skulle vara doftpelargon då, men den har ju inga ståtliga blommor./...

Men hallå, det gör de väl inte! rotfl.gif Eller förresten, hur luktar apor egentligen... ? g.gif Pellisar luktar friskt och gott tycker jag och de luktar ju knappt nåt alls om man låter bli att ta på dem ju. biggrin.gif
Rosenknoppspelargon 'Apelblossom' tycker jag är jätteromantisk och skulle passa alldeles utmärkt i ett sovrum.
cistus
Havreförslaget anspelade på färgen - skära skära havre - och det var lite sent. Förlåt. /cistus
Bassam
Tack för frågan

Man kan inte vinna hundra procent.

tepa
Hej Cistus, skära skära havre... rotfl.gif Tänkte inte på det....

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Nu har jag köpt en rosa Pelargon och en knallrosa Krukhortensia. Hortensian, den ska väl planteras ut i trädgården sedan ? Hur länge kan jag ha den inomhus och ska jag sätta ut den på dagen, vi har 8-12 plusgrader på dagarna här nu. Plusgrader också på nätterna. Blommar den längre tid om jag tar ut den under tak ? Eller jag kanske borde uppsöka en Hortensiatråd för mina frågor....

hälsn Tepa
tepa
Hej

Bilder på de nya rosa växterna i rosa rummet. Den engelska Pelargonen köpte jag idag, och lyckades faktiskt klämma in den också där på fönsterbänken.

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Såhär ser det nu ut. Köpte i hastigheten två krukväxter, de heter något med "ranka" Doftranka ? Vet ni ? Har ingen aning om skötseln, ska hursomhelst vara inomhus året om. Det ska bli långa rankor sen, sa tanten i affärn. Är det en lättskött växt, som blir många år gammal ?

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon