4:an
Idag var den stora dagen...jag dansade runt här hemma i morse eftersom jag skulle på vårrundan...det innebär att jag kör runt till olika plantskolor och frossar loss...resultatet blev:
en björnbambu
en brunnäva som jag förgäves försökt få upp med frö
en clematis montana superba
en bergvallmo klarar förmodligen inte den men det är som godis man kan inte låta bli
en humle till pergolan
en imperata cylindrica ett rött japanskt gräs
en miscantus sinensis cascade

är en lycklig kvinna som imorgon skall ut och gräva ner allt....! yahoo.gif
Eva i Höga
Grattis till dina inköp, du lyckliga kvinna! Visst blir man lycklig av växter och trädgård!! 000.gif
ja, visst är det skönt! Livet är stressigt i övrigt med jobb, pluggande och kampsportsträning men när jag kommer till kolonin då andas jag....total avslappning....ok det är så med träningen också där måste man fokusera och då är det här och nu som gäller men det är olika slags avslappning!!! Har upptäckt en kärlek till aklejor och riddarsporrar som jag inte visste att jag besatt!!
Alba
Åh det låter fantastiskt. Här dröjer det läääänge innan det går sätta spaden i jorden.
Just nu snöar det som ett extra pålägg till vår redan meterdjupa snö.

Jag har köpt Dahliaknölar idag.....har väntat länge att de ska komma i affärerna så nu känner jag också att våren är liiite på väg.
Vilken dag idag! + 10 grader och sol....vad kan man mer begära...?? Jag vet att jag är ivrig, men det struntade jag i idag...jag planterade allt idag! Dahlior i mängd, bambu, gladiolous, ja bara nämn det så har jag grävt ner det! Alla möblerna kom ut och kaffe i bambuhörnan och nu är jag rosig på kinderna efter första riktiga vårsolen....!
kasam
CITAT (4:an @ 29-03-2009, 18:33) *
Vilken dag idag! + 10 grader och sol....vad kan man mer begära...?? Jag vet att jag är ivrig, men det struntade jag i idag...jag planterade allt idag! Dahlior i mängd, bambu, gladiolous, ja bara nämn det så har jag grävt ner det! Alla möblerna kom ut och kaffe i bambuhörnan och nu är jag rosig på kinderna efter första riktiga vårsolen....!

Javisst har det varit en fantastisk härlig vårdag!!!! yahoo.gif
Jag har legat på knä och rensat ogräs... De där trädgårdsmusklerna har ju inte varit igång på länge, så det blir nog träningsvärk imorrn giggle.gif
jag har kravlat runt som en liten bäver i rabatterna idag....jag var så smutsig och svettig...men vilken skön känsla när man är helt slut av allt släpande på jord och krukor!!!! och vatten hit och vatten dit! men så nöjd jag är nu ikväll och vädret ser ut att bli helt ok i veckan så nästa helg då kör man igen! blush.gif
kasam
CITAT (4:an @ 29-03-2009, 19:00) *
jag har kravlat runt som en liten bäver i rabatterna idag....jag var så smutsig och svettig...men vilken skön känsla när man är helt slut av allt släpande på jord och krukor!!!! och vatten hit och vatten dit! men så nöjd jag är nu ikväll och vädret ser ut att bli helt ok i veckan så nästa helg då kör man igen! blush.gif

Kan se det framför mig o känna igen mig... jag blir alltid väldigt smutsig när jag fixar i trädgården... Har gamla slitna kläder som är bekväma o mjuka (hm, ej vackra precis) och bara njuter av att bara.... vara.... Grannflickan, som ibland sitter på deras uthustak o snackar med mig, frågade mig en gång - smått oroligt o undrande - ifall jag inte hade några ordentliga kläder giggle.gif
Ja, det är en härligt med trädgård: Kreativt o skapande, fysiskt ansträngande, väder o vind o sol, kaffepausen, se det som växer, känslan av att ha gjort något, veta att det finns så mycket mer.... Ja, du 4:an o alla här fattar ju att det där med trädgård är så mycket... wub.gif

tepa
Jag blir riktigt avis på er Malmöbor, som får börja rensa, påta och gräva redan. Själv får jag väl vänta en par tre veckor, eftersom jag bor lite högre upp i breddgraderna. Skulle helst vilja börja om en vecka, då jag har vintersemester. Den varar iofs över en vecka, så de två sista dagarna kanske...Idag kändes det som att det skulle kunna bli möjligt, snön försvinner nog på en vecka, hoppas jag. Men det ska ju helst inte bli någon värre frost sen, när man röjt bort allt det skyddande skräpet ! Något nytt har jag nog inte tänkt plantera förrän i maj.

Hälsn Tepa
Överbölingen
Plantera! Åter ett bevis på att vårt land är stort på fel ledd. Än har vi 60 cm ner till trädgården och där råder permafrosten än.

Men jag är inte avundsjukare än jag kan gratulera dig till inköpen och att du kan gräva för dem. Själv skall jag köra ut jakttorn med skotern i veckan. Glo litegrann på innomhusfrösådderna för att få fart på dem och förbereda mig för allt som måste göras den dagen det är vår. Förmodligen är det försommar samma eftermiddag. Förbaskat lite arbetstid vid rätt tid.
Erika i Sandviken
Kan trösta Överbölingen med att här grävs det inte heller på mycket länge,vi åker fortfarande skoter och har massor av snö för årstiden...
Jag kan knappt se mina rosor för dom är så insnöade..

Jag har medkänsla med er där uppe!!! Förstår att det är frustrerande...men det kommer och hoppas bara att ni kan tima in det med ledigheter så inte lagen slår till...får jag tar på den där Murphy så skall han få sig en omgång.... naughty.gif idag ligger dimman tät så att jag inte såg mina fötter när jag gick ut på morgonen! Min balkong är fullkomligt täckt av odlingar och jag börjar fundera på om det närmar sig att jag kan avlasta balkongen lite och börja ta ut lite av odlingarna till kallväxthuset i kolonin....är kanske lite tidigt ännu...!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon