Full version: Röd buskros
Labrat
Undrar om det är någon som har något bra tips på någon buskros med röda (riktigt röda, inte åt det rosa hållet) som passar bra i zon 4.
Kajsa

Hansaland en Rugosa hybrid som är tomteröd, den fryser aldrig ner ett dugg här, det är en zon 5 ros. Doftar väl inget, men är istället frisk. Rosen blir 1.5 - 2 m. Och blommar tills frosten kommer.

Hansaland

En annan tuff röd ros är F.J Grootendorst, den blir 1.80 - 2 m och zon 7, blommar också till frosten tar den.
Blommorna är nog rödare än min bild visar. Helt frisk ros, men taggig, passar i en tomtgräns som ett stopp. Ingen doft.

Här lite svårt med en starkväxande klematis. Blomman liknar en nejlika med fransade kronblad, denna ros finns även i vitt och rosa, kallas också Nejlikerosen. Jag har alla tre för den är så fin i blomman.

Välkommen till oss på Odla rose.gif
Kajsa
En lite lägre tuff Kanadaros är Hope for Humanity, planterade min i höstas så jag har inget foto, men kolla här i
Roslistan
Rosen doftar kryddigt och blir ca 1.20 - 1.5 m och zon 6, den är mörkt röd.
Christina i Taxinge~
Ååå, 'Hansaland' favoritros!

Om man kan avvara doft, så är 'Hansaland' helt underbar!!!!

Labrat
Tack för svaren! Hansaland såg fin ut, är den taggig? Har tänkt plantera buskrosor framför vår altan så det gör inget om de inte luktar jättemkt, bara de ser fina ut!
Är nybörjare på allt vad trädgård heter, har precis köpt hus så jag har många planer för vår stora trädgård. smile.gif
Kajsa
Nej den är inte så taggig som F.J Grootendorst ! Det är en rugosa och dom brukar ha lite skrynkliga blad men det är en hybrid med blanka blad.

Här en tidigare bild av Hansaland där du ser bladen.
Ezereht
Jag tycker Hansaland är underbar. Den har ganska stora taggar, men inte så jättetaggig.

Här är min enda lilla bild. De rosa är Louise Odier, och den röda i mitten Hansaland.

Labrat
Ja hansaland är fin.. nu ska man bara få tag på den oxå.. verkar inte vara helt vanlig.. sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hansaland finns hos rosenposten (postorder) ifall du inte hittar den i trädgårdsbutiken, de har svenskt postgironummer så det brukar inte vara något problem med betalning och liknande.

(+Den går även att köpa i Kordes webbutik, Kordes är de som förädlat fram rosen)
Christina i Taxinge~
Den kan också köpas hos Hortogreen, svensk postorderfirma med mycket bra plantor.
89,- kostar den hos dem.

Hortogreen shop

Ezereht
Den fanns på alla plantskolor här förra sommaren. Så om man bor norröver tror jag dom tar in den.
Labrat
Nu har jag beställt 3 st Hansaland från Hortogreen! Fanns inte på någon plantskola här i trakten..Hoppas det blir så bra nu som jag vill att det ska bli giggle.gif
Tack för all hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon