Katarina i Skåne
28-03-2009, 19:36
Hej,
Funderar på att sätta ett staket/plank för att skärma av uteplatsen. Nån egentligt tid för att fixa det finns inte så det ska göras så enkelt som möjligt dvs det är färdigköpta längder som gäller. Ja, jag vet att det blir bättre om man bygger helt själv, men just nu finns inte det alternativet.
Jabo har fina men de är så himla dyra. Jag har sett andra på Hornbach som är billigare. Nån som har erfarenhet av dem? Är Jabos så mycket bättre att det motsvarar prisskillnaden?
Jag vet inget alls om dessa, men många av de billiga plankten är riktigt dåliga, med klent virke. Efter bara ett par år brukar de luta. Men man måste nog helt enkelt titta på de enskilda modellerna, och det är väl så viktigt att man verkligen sätter upp dem stabilt och rakt.
CITAT (KURT @ 29-03-2009, 07:42)

Jag vet inget alls om dessa, men många av de billiga plankten är riktigt dåliga, med klent virke. Efter bara ett par år brukar de luta. Men man måste nog helt enkelt titta på de enskilda modellerna, och det är väl så viktigt att man verkligen sätter upp dem stabilt och rakt.
Att de lutar har väl inte med själva kvaliten på planket att göra. Det är väl snarare att förankringen i marken är för klen och hur högt planket är. Jag har grannar som satte ett 180 cm högt plank för drygt fem år sedan. Det har tålt både Gudrun och Per.....
Mariette
29-03-2009, 10:22
Vi hade den billigaste sorten från Hornbach när vi bodde i lägenhet. Det höll superbra skulle jag säga men visst hade vi förankrat dem väl
ingrids
29-03-2009, 12:55
Håller med om det där med förankring, om man fäster billigare sorters element i stadiga stolpar som är fästa i stadiga plintar kan de hålla riktigt bra, sätter man fast ett klent element direkt i en plint viker den sig lätt.
Alltså - elementet viker sig, inte plinten.
Ibland kan kvalitén vara så dålig att hela planet vrider sig även om det är bra förankrat.
blomkronan
29-03-2009, 13:11
Dom duger dom billiga... Förankrar du stolparna väl så står den!

Plankorna kan sitta fast dåligt... jag fick sätt några extra skruv på några som lossnade.
I en annan tråd fick jag tipset att skaffa en jordborr på jula för 249:-
Det är mycket lättare att få ett djupare hål för stolparna med den, så du kan få ner gjutröret ordentligt
SWE_Monstro
30-03-2009, 06:19
Hejsan...
De är som tidigare har skrivits både klent virke samt mycket dåligt ihop skruvade (små skruvar som bara går in några mm) MEN om man kan tänka sig o göra som någon skrev, att sätta dit lite nya skruvar när plankorna ramlar så är det nog ett bra alternativ... men det kanske inte håller i 20 år (men det kanske inte är så viktigt...allt går att laga...)
Hur hårt man måste förankra stolparna beror på hur högt planket blir, men även utformningen... ett rakt plank, är ganska lätt att välta, men om du kan få plats och bygga en vinkel (tex som ett L uppifrån) så står det mycket stabilare... Om det är ett högt rakt plank måste du gjuta rejäla fundament, men om du har en eller två vinklar längs staketet, samt ett relativt lågt staket så kan det räcka med jordspjut som du slår ner i marken...
elvisjö
01-04-2009, 12:33
Kan bara hålla med Kurt,jag har sett för många billiga "plank"som ser snea och vinda ut, bara efter en säsong och hur snyggt är det ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.