|
känner mig lurad och bestulen på en hel timma. Visst jag vet att jag får tillbaka den, men jag har anpssningssvårigheter.
Red Top
29-03-2009, 09:17
Du är inte ensam  Men visst är det härligt när det är ljust längre på kvällarna.
Förstår inte heller vad det ska vara bra för.
Det är väl bra att det är ljust länge på kvällarna. På tidiga morgnar sover väl ändå de flesta, eller?
anne-li i olofstorp
29-03-2009, 09:29
Nej Fy 17! Hela jag känner mig alldeles fel! Inte en klocka stämmer, och inte kroppen heller.......
 Såklart klockorna inte stämmer, det är ju därför man måste ställa dem....
anne-li i olofstorp
29-03-2009, 09:46
CITAT (embees @ 29-03-2009, 10:21)  Det är väl bra att det är ljust länge på kvällarna. På tidiga morgnar sover väl ändå de flesta, eller?  Håller med! Toppen med kvällarna!!!!
kicki.p
29-03-2009, 10:09
Jippiey!!Äntligen kan dagens alla hundpromenader ske i dagsljus!!! Toppen att slippa ficklampa för att hita "högarna". Nu kan reflexvästarna tvättas och läggas undan i sex månader...... MVH kicki.p
Fattar inte det här med ljust på kvällarna... Vad spelar det för roll om det är ljust till 7 eller 8 nu, eller 3 eller 4 senare i sommar?
Jag förstår att folk närmare ekvatorn kan gilla sommartid, eftersom solen går ner vid sju-åtta blecket även på sommaren, men här?
Själva har vi lite svårt att förklara det här med sommartid för 7 åringen här, hon tror att vi driver med henne....vaddå sommartid, det är ju en meter snö ute!!!
Jag skulle gärna flytta klockan två timmar året runt.
Japp, jag med  två timmar framåt på kvällarna och två timmar tillbaka på mornarna
Om man har anpassningssvårigheter, så är det väl bara att ta tidsförändringen i lite mindre etapper, t ex 10 min per dag under 6 dagar.
Huggorm
29-03-2009, 14:25
CITAT (Azur @ 29-03-2009, 11:58)  Fattar inte det här med ljust på kvällarna... Vad spelar det för roll om det är ljust till 7 eller 8 nu, eller 3 eller 4 senare i sommar?
Jag förstår att folk närmare ekvatorn kan gilla sommartid, eftersom solen går ner vid sju-åtta blecket även på sommaren, men här? Tja, du får ju en timme extra ljus på kvällen, så du kan vara ute längre efter jobbet? Men vid ekvatorn använder dom inte sommartid, det behövs inte eftersom det inte är någon skillnad på sommar och vinter där
Aqvakul
29-03-2009, 15:50
Jag tycker att sommartid är OK, men inte i slutet på mars. När vi började med sommartid så inleddes den en månad senare, men sen skedde någon form av EU-samordning. Jag sticker till jobbet före halv sju och det blir väldigt mörkt och kallt med sommartid.
Eva i Höga
29-03-2009, 16:58
Jag tycker det är helt perfekt med sommartid!!! Vill ha det året om, ingen idé att ändra klockan i höst, då är det ju mörkt både morgon och kväll.
CITAT (Huggorm @ 29-03-2009, 15:25)  Tja, du får ju en timme extra ljus på kvällen, så du kan vara ute längre efter jobbet? Fast det är ju ljust i alla fall? Vi har ju inte direkt brist på ljus under sommarhalvåret, liksom...
Aqvakul
29-03-2009, 17:18
När jag var verksam inom barnomsorgen så upplevde vi att förmiddagarna, som ofta innehöll utelek, var väldigt kalla och otrivsamma på våren till följd av sommartiden.
Huggorm
29-03-2009, 17:26
CITAT (Azur @ 29-03-2009, 18:07)  Fast det är ju ljust i alla fall? Vi har ju inte direkt brist på ljus under sommarhalvåret, liksom... Men under vår och höst gör det gott
Ändringen till normaltid är värre tycker jag, när det plötsligt blir mörkt på kvällen mycket tidigare....
Huggorm
29-03-2009, 19:30
CITAT (Anma @ 29-03-2009, 20:17)  Ändringen till normaltid är värre tycker jag, när det plötsligt blir mörkt på kvällen mycket tidigare.... Men då får man åtminstone sovmorgon, så det blir en mjukare övergång
CITAT (Aqvakul @ 29-03-2009, 16:50)  Jag tycker att sommartid är OK, men inte i slutet på mars. När vi började med sommartid så inleddes den en månad senare, men sen skedde någon form av EU-samordning. Jag sticker till jobbet före halv sju och det blir väldigt mörkt och kallt med sommartid. Njae, gjorde den det? Den inföll vid vårdagjämningen (sista helgen i mars) och vintertid återkom vid höstdagjämningen (sista helgen i september). Sedan bestämdes det i EU att sommartid skulle gälla ända till oktober i stället. Så numera har vi sju månader sommar och fem månader vinter. Så här säger Wikipedia; Sverige införde 1916, samma år som flera andra länder, sommartid på försök mellan den 15 maj och den 30 september, men bönderna protesterade så mycket att försöket inte upprepades efterföljande år. Efter det impopulära sommartidsförsöket i Sverige, 14 maj–30 september[2] år 1916, infördes sommartiden i landet först år 1980. Det året började sommartiden i Sverige första söndagen i april och avslutades sista söndagen i september, klockan 1.00 UTC. Åren 1981–1995 började den svenska sommartiden sista söndagen i mars och avslutades sista söndagen i september. Sedan 1996 har hela EU gemensam sommartid: den börjar sista söndagen i mars och slutar sista söndagen i oktober. I Sverige regleras sommartiden i förordning 2001:127 om sommartid. Denna lag baseras på EU-direktivet. Under sommartiden står solen som högst cirka klockan 13.00 (Haparanda 12.25, Stockholm 12.50, Göteborg 13.10). Tiden varierar några minuter på grund av jordens elliptiska bana runt solen och jordaxelns lutning och orternas longituder. Skillnaden i sann soltid mellan Koster längst i väster och Haparanda längst i öster är cirka 50 minuter .
Oki doki klockomställningen är genomförd och nu blir det lite segare att komma upp på mornarna eftersom dygnsrytmen blir lite rubbad i början, men snart har kroppen blivit van vid nya tider igen,,,sommar vilket underbart ord smaka på den "sommar" mmmm
Aqvakul
29-03-2009, 21:22
CITAT (embees @ 29-03-2009, 22:13)  Njae, gjorde den det? Den inföll vid vårdagjämningen (sista helgen i mars) och vintertid återkom vid höstdagjämningen (sista helgen i september). Sedan bestämdes det i EU att sommartid skulle gälla ända till oktober i stället. Så numera har vi sju månader sommar och fem månader vinter.
Så här säger Wikipedia;
Sverige införde 1916, samma år som flera andra länder, sommartid på försök mellan den 15 maj och den 30 september, men bönderna protesterade så mycket att försöket inte upprepades efterföljande år.
Efter det impopulära sommartidsförsöket i Sverige, 14 maj–30 september[2] år 1916, infördes sommartiden i landet först år 1980. Det året började sommartiden i Sverige första söndagen i april och avslutades sista söndagen i september, klockan 1.00 UTC. Åren 1981–1995 började den svenska sommartiden sista söndagen i mars och avslutades sista söndagen i september. Sedan 1996 har hela EU gemensam sommartid: den börjar sista söndagen i mars och slutar sista söndagen i oktober. I Sverige regleras sommartiden i förordning 2001:127 om sommartid. Denna lag baseras på EU-direktivet.
Under sommartiden står solen som högst cirka klockan 13.00 (Haparanda 12.25, Stockholm 12.50, Göteborg 13.10). Tiden varierar några minuter på grund av jordens elliptiska bana runt solen och jordaxelns lutning och orternas longituder. Skillnaden i sann soltid mellan Koster längst i väster och Haparanda längst i öster är cirka 50 minuter . Tack för rättelsen - den stora skillnaden var tydligen på hösten...
Jag föredrar vintertid och vintern i största allmänhet
Chamomille
30-03-2009, 04:12
Sambon har inte ställt om sin väckarklocka. Så nu får jag snällt sitta och passa här....
CITAT (Aqvakul @ 29-03-2009, 22:22)  Tack för rättelsen - den stora skillnaden var tydligen på hösten... Ja det är ju tur att man vet vad man klagar på....  Visst är det lite mörkare nu än förra måndan men inte är det kolsvart. Sommartid är helt ok för min del!
Gossen Ruda
30-03-2009, 06:48
Gäääääääsp. Enligt kroppens klocka är jag på jobbet en timme för tidigt. Det tar nästan en vecka för mig att ställa om. För att inte tala om alla klockor som skall ställas om.
Aqvakul
30-03-2009, 06:55
CITAT (Gossen Ruda @ 30-03-2009, 07:48)  Gäääääääsp. Enligt kroppens klocka är jag på jobbet en timme för tidigt. Det tar nästan en vecka för mig att ställa om. För att inte tala om alla klockor som skall ställas om. instänmmer!
Svärord!  Tidningen är nu två timmar försenad. Vilket håll ändrade tidningsbudet sin klocka tro?? Nu kom han! Jag skulle svurit till för länge sen alltså.
160kvm stort hus
30-03-2009, 07:44
Vadå ställa om klockan? ( vi har satelitstyrda, jäääätteskönt! )
Äntligen hinner jag komma hem från jobbet och rida efteråt utan att det är kolmörkt.
För alla jobbar liksom inte 8-15.... Tänk på oss som jobbar sent och / eller desstuom har skitlångt till och från jobbet.
Men det var segt att komma upp i morse. Men det ordnar sig snart.
Sommar sommar sommar!
Hur går det för er? En vecka sen vi ändrade nu, har ni hunnit vänja er? Här funkar det bara fint, det är ju ljust när man går upp nu också. Det hade nog varit värre om det varit mörkt.
Aqvakul
06-04-2009, 07:24
Nu när det vackra vårvädret har anlänt, så spelar det mindre roll vilken "tideräkning" som används...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|