Full version: Hund- och katthår
Monarda
Ni som borstar era skyddslingar tänker väl på att pälshår är ett välkommet tillskott för fåglarna i bobyggartider?
Sätt fast en tuss i ett träd eller buske eller stoppa det i ett talgbollsnät så hjälper ni våra bevingade vänner.
DragonLady
Jag har hört att hundhår skall skrämma bort rådjuren också.. stämmer det?
Hörde av min moster att hon hade en kompis som bad henne om hundhår för att lägga på kyrkogården så inte rådjuren kom dit och åt upp krokusarna g.gif
Monarda
Vet inte hur det är med hundhår men min frissa blev överlycklig när jag för några år sedan kapade mitt långa hår och hon kunde ta hem det och använda det i trädgården som rådjursavskräckare. Nästa fas är väl att man blir uppsatt som fågelskrämma någonstans. ohmy.gif
Motti
Jag vet dom som lagt ut hundhår i trädgården och det sägs vara avskräckande ?men jag vet inte om det fungerar.En del säger att man ska skicka ut gubben och kissa runt i trädgården giggle.gif att urinlukten ska vara avskräckande då.
SannaLasso
CITAT (Motti @ 30-03-2009, 00:19) *
Jag vet dom som lagt ut hundhår i trädgården och det sägs vara avskräckande ?men jag vet inte om det fungerar.En del säger att man ska skicka ut gubben och kissa runt i trädgården giggle.gif att urinlukten ska vara avskräckande då.
Varför gubben? Duger det bara med gubbpiss? Kan man inte använda sitt eget tantkiss, hällt i en flaska som man sen kan dutta runt med?

Är det för tidigt på året att börja vattna med Guldvatten förresten? Det borde väl också hjälpa till att hålla rådjur och annat borta från trädgården? rolleyes.gif
Motti
Det är hormonerna som de känner av !tantkiss !ja då kanske man får hela tomten full av råbockar confused.gif
Myosotis
rotfl.gif
Pius
Tror minsann den här tråden spårade ur en smula. giggle.gif Själv har jag inga rådjur i trädgården, men det kanske skulle gå att kasta ut kattkissklumparna ifall jag hade några rådjur att skrämma bort. laugh.gif

Mina fåglar måste vara bra kräsna, jag kammar röde Rambo ofta och slänger ut hans hårtussar, men inte sjutton vill de ha hans röda hår, men de andras grå-svarta går bra. Är det månne små rasistfåglar jag har som inte gillar röda katter?

Pius
Motti
Jo det spårade allt ur lite giggle.gif Jag tror att fåglar dra sig för färg eftersom de nog vill göra sitt bo så osynligt som möjligt,kanske också beror på vad för sorts fågel det är och om de bygger i holk eller i grenar och träd.Min katt fälle i tussar så det är lite svårt att smala ihop så det blir lönnt.Undrar om fåglar gillar att bygga i katthår -fear-.gif
Fågelvägen
Jag tömde igår en fågelholk som det hade bott en blåmes i förra året. Utom mossa fanns det massor av lurv som såg ut som hundhår. Så visst ska man slänga ut sånt till fåglarna. Jag tror det är bra om det kan ligga ute länge så hund- och kattlukten regnar bort. Fast katt kanske alltid luktar katt?
Gamla fårskinn går också bra! En talgoxe ryckte och slet i ett gammal skinn som hängde ute för att vädras.
short
Hej i vårsolen

Här sitter fåglarna o håller span när hundarna blir kammade.
De allra modigaste törs komma o plocka nästan vid mina fötter smile.gif

Hälsar "Short" o hundgänget från ett soligt o varmt Vingåker
SannaLasso
Jag satte upp en holk förra veckan och idag när jag gick förbi den så pickade det inne i den. Efter en stund kom det ut en liten blåmes.

Jag satte upp lite hundhår i vinbärsbusken nedanför och det dröjde inte så länge innan mesen var där och plockade. Kul att veta att det kan komma små blåmesungar som får boa i hundhåret. Varmt och gott!
Myosotis
Det är märkligt det här, fåglarna är verkligen inte intresserade här. La ut en massa katthår och de ligger fortfarande där. För några år sedan skulle jag vara snäll och plockade hem fårull som jag satte upp i buskarna, den hängde också kvar orört tills den blåste bort. Däremot sliter entitorna av tradition loss trådar i kanten på en gammal mattbit som katten brukar ligga på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon