En ca 50-60 cm hög växt, välblommande, väldoftande samt bär/fruktproducerande som är möjlig att ha i en blomlåda mot väggen i en söderbalkong.
Finns det något sådant?
Åsa, mälardalen zon 2
29-03-2009, 12:38
Någon dvärgväxande ros som bildar nypon är nog det närmaste jag kan komma på som passar din beskrivning. Fast jag tror att det är stor risk att det kan bli för varmt och torrt för rosor på balkong = stor risk för mjöldagg.
Hmm... Tack för svaret, men jag får nog tänka om lite.
Vad sägs som hibiskus? Klarar det en söderbalkong?
Hibiskus är ju möjligen lite svårsmält - om det nu var något ätligt du var ute efter. Men släpper du den tanken skulle jag föreslå kaprifol - som jag också tror är lättare att övervintra än hibiskus.
Haha, nej jag hade inte tänkt äta hibiskusen

Lättare att övervintra? Jag kanske borde ha sagt att jag har en inglasad, isolerad balkong som hålls frostfri under vinterhalvåret.
Har ni andra tips på någonting man kan ha under ett fönster mot en vägg på balkongen? Det måste kunna passa en vanlig blomlåda. Jag har visserligen redan massa saker man kan äta på balkongen, så det kanske skulle vara ett trevligt tillskott med någonting speciellt vackert som luktar gott.
robertgoulet
03-04-2009, 14:00
Hibiskus har väl ingen direkt doft vad jag vet, men jag är svag för Heliotrop, som jag själv haft i balkonglådan. Kanske ingen slående skönhet och inget ätbart heller, men en mycket inbjudande och trevlig doft! Blir runt 50 cm som högst har jag för mig.
Om balkongen är inglasad och frostfri så är det väl perfekt med citrus. De både blommar och har frukt samtidigt och blommorna doftar ju helt underbart! Det finns väl en lång citrustråd här på balkong/terassforumet där du kan läsa allt om citrusväxter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.