Full version: Chilin blommar nu
symmetri
Mina ettåriga chiliplantor börjar redan få knoppar och blommor. Det känns lite tokigt, lite för tidigt? Ska man klippa bort de första knopparna?

Jag omskolade dem precis innan den här knopp-perioden och då hade de stått i väldigt små krukor. Efter det har det kommit en massa nya små gröna blad och knoppar. Och löss, men det är en annan historia. smile.gif

De har belysning 15 h och vattnas varannan-tredje dag, ingen näring.
Nauti
Jag tar bort blommorna på alla mina förutom en. Vissa här på forumet har sagt att det fungerar bra att ta bort blommorna medan andra säger att det inte gör någon större skillnad. Så jag har testat att ta bort blommorna på en sort som jag har två plantor av för att se hur stor skillnad det gör.

Klipp bort dem ända fram tills det att du vill ha dem att blomma, vilket man nog vill en bit in på våren åtminstone, så att de får tillräckligt med ljus.
symmetri
Tack för svaret. Jag följde ditt exempel och klippte ner så många knoppar jag kunde på en av mina plantor. Vi får väl se. Nånstans lång inne oroar jag mig för att det inte kommer bli några knoppar senare men flrhoppningsvis är det obefogat. smile.gif
Preussen
det kommer nya knoppar så det är bara din oro som spökar. sen brukar ej pollinerade blommor trilla av sig själv så plantorna sköter oftast det på egen hand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon