Nu har jag läst femtioelva åsikter om stallgödsel eller inte på pioner.
Har någon erfarenhet av hur bra/dåligt det är.
Jag har inget kompostmaterial till min nyanlagda pionrabatt, däremot bra tillgång på brunnen hästgödsel.
Ska man passa sig?
Undrar
Maria
Ingrid på Västkusten
29-09-2003, 20:48
Jag hade kört lite gödsel åsså en massa benmjöl,
Hälsar ingrid
Bettson
30-09-2003, 21:55
Hur bra eller dåligt det är, beror på utgångsläget hos dig. Det kan ingen ge ett generellt svar på.
Men om du kan beskriva din jord, är den plastisk som modell-lera eller rinner det genom fingrarna. Då är det lättare att tala om vad din jord behöver.
Och vad då hästgödsel! Det är inte bara skiten som är betydeslefull. Strömedlet i dyngan har stor betydelse för vilka effekter det har på jorden.
Har man strött med spån, torv eller halm?
Ingrid på Västkusten
01-10-2003, 06:53
Ja för nyförtiden är itne dynga bara dynga och samma över hela linjen :-/ detta förbenade SPÅN stökar ju till allt!
Hälsar Ingrid
Eivor E på Väddö
01-10-2003, 21:39
När jag skulle plantera min vita doftpion, hade jag läst att man skulle gräva en ordentlig grop och bottna den med hästgödsel. Det gjorde jag, och fortfarande efter många år blommar den rikligt och blir mer än 1,5 m hög, varje sommar. Så jag tror att hästgödsel är väldigt bra för pioner.
Rogerzon3
03-10-2003, 01:19
Hej!
Jag har en stor pion som förmodligen är jättegammal.
Min pappa lade varje år på rikligt med aska och då blommade den väldigt mycket och växte kraftigt.
Sedan blev det lite slarv med det där och då blev blommorna färre.
Sedan kom droppen som jag ABSOLUT INTE rekomenderar... en vår tillsatte vi hönsgödsel i mindre mängd och det tålde den inte alls.
Den fick gråmögel direkt och blommorna blev inte många det året.
Hästgödsel + aska/benmjöl måste vara riktigt bra. Hästgödseln är mer kaliumrikt än hönsgödsel och inte lika stark och borde därför vara mer lämpad om man vill gynna blommning mm.
Kan det vara så?

MVH Roger!
Bettson
06-10-2003, 20:59
Höga kvävegivor gynnar svampangrepp. Det spelar ingen större roll var kvävet kommer ifrån. Kväve är kväve. Eftersom hönsgödsel är kväverikt så blev resultatet som det blev.
Väldig förenklat brukar man kunna säga att av macronäringämnena kväve fosfor och kalium så kan man göra en lätt tumregel som stämmer ofta men inte alltid. Mycket kväve i förhållande till fosfor och kalium ger stora mängder bladmassa och fukt i växten. Mycket bladmassa ger mindre luftgenomsläpp. Därmed ökar svampangrepp.
Lite kväve i förhållande till fosfor och kalium gynnar blomning och fruktsättning. Vedaska innehåller mycket P och K.
Roger zon 3 har gjort en alldeles korrekt iaktagelse.
Har tillgång till väldigt mycket hästgödsel där man använt torv som strö, vad tror ni om att gödsla pionerna med med?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.