Marla5
Hej
Jag har lite funderingar kring hur tidigt man kan så tomat, paprika och gurka och få frukt på dem. Jag sådde början på februari i år och gurkorna kanske blommar om 1 vecka, men tomat och paprika går det inte så fort med. Är det någon som har erfarenheter av detta ? Är det någon som lyckats övervintra paprika eller tomat, hur länge gav de i så fall frukt på hösten och när började de växa och blomma igen?
thanks.gif
rosita
Jag övervintrade en tomatplanta i höstas. Den var ny i augusti (självsådd) och jag provade att övervintra den. I december plockade jag ca 1-2 tomater i veckan, i november lite mindre. I januari verkade plantan inte gilla att det var fuktigt och jag behövde plats, så jag kasserade plantan efter att ha tagit 2 sticklingar. Den ena av dessa bär redan frukt, en är stor som en rädisa och en som ett plommon. Den andra plantan blommar, men det gör även mina nysådda plantor. Alla dessa är ca 40 cm höga.

Paprika är ju ganska långsam, medan gurka är snabb. Har du dem i växthus?
Nauti
Jag sådde tomater, chili och gurka i januari. Tomaterna är påväg och jag har ett halvdussin fullstora tomater, men de är fortfarande gröna. Chilisarna blommar. Gurkan råkade jag ha ihjäl så den fick jag så om för ett tag sedan.
Marla5
Hej
Tack för era svar, jag har ett växthus, men använder bara det som kallväxthus, bor dessutom i zon 5 så det är ett tag kvar innan man kan plantera ut ngt där. Rosita hur tidigt satte du dina tomater som är 40 cm höga nu ? Ta sticklingar? visste inte jag att man kunde på tomater, hur fungerar det. Har ni använt mycket extrabelysning till era planter som ni sätter i januari ? Funderar på att köpa någon bättre belysning några tips, som inte är alltför dyr? smile.gif
rosita
CITAT (Marla5 @ 30-03-2009, 08:39) *
Hej
Tack för era svar, jag har ett växthus, men använder bara det som kallväxthus, bor dessutom i zon 5 så det är ett tag kvar innan man kan plantera ut ngt där. Rosita hur tidigt satte du dina tomater som är 40 cm höga nu ? Ta sticklingar? visste inte jag att man kunde på tomater, hur fungerar det. Har ni använt mycket extrabelysning till era planter som ni sätter i januari ? Funderar på att köpa någon bättre belysning några tips, som inte är alltför dyr? smile.gif

4 av plantorna sådde jag första veckan i januari och 2 är sticklingar från en planta tagna tredje veckan i januari. Jag tog en toppstickling och en tjuv som stickling och satte dem direkt i jord i en kruka.

Jag sår inomhus och sätter dem under en vanlig skrivbordslampa när de grott. Där får de stå tills de omskolas efter ca 4 veckor och efter ytterligare 2 veckor under lampan, åkte de ut i mitt lilla bubbeltält i växthuset. Där hade jag värmen på minst 10 grader och extraljus 4 timmar/dygn tills vi har dagsljus 12 timmar/ dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon