Full version: Pasta Carbonara
skånepåg
Ja hur gör ni eran??
Brukar mest bara göra med en gräddförpackning tror det är 2 dl i den och vispa ihop med ett äg och steka baconen tongue.gif
Chamomille
Koka spagettin enligt anvisningen på paketet. Sen stekt rökt sidfläsk och grädde och en äggula på toppen.
Piccante
gör både med eller utan grädde;

utan; stekt bacon/sidfläsk, riven ost, en äggula och nykokt varm pasta, rör om, ät!

med grädde; stekt bacon/ sidfläsk, grädde gärna lite klippt/ finhackad persilja, en nypa ost (parmesan) inget ägg i.
*Ulrica*
Jag har creme fraishe istället för grädde. Gott! Samt MYCKET nymalen svartpeppar!
skånepåg
Smaskens, tack biggrin.gif
Vippan
Carbonara så här gör jag,,,jättegott
Koka spagetti,blanda 2äggulor med lite grädde och salt,rör ner i spagettin.
Stek bacon knaprigt och blanda ner,riv massor med parmesanost,ät och njut.

lotte.schioler
Jag gör två olika pasta alla Carbonara - Som i Rom, där man blanar HELA ägget med parmisan + grädde.
Stek (helst pancetta) lättrökt fläsk i lite smör/olivolja, blanda i den nykokta spaghettin och ägg/oströran i stekpannan och blanda runt hastigt tills man ser att äggen börjar tjockna. Ännu mer parmisan och glöm inte massor av nymalen svartpeppar!
Eller som i Florens, vid sidan om spisen - endast äggulor, grädde och ost som blandas tillsammans med den nykokta pastan och fläsket tills den bli krämig! Åsså svartpepparn!
Carbonara = kolarns hustru heter rätten pga svartpepparn

Salt behövs inte, både fläsk och pariggiano är salt nog!
tongue.gif
skånepåg
CITAT (lotte.schioler @ 18-04-2009, 12:32) *
Jag gör två olika pasta alla Carbonara - Som i Rom, där man blanar HELA ägget med parmisan + grädde.
Stek (helst pancetta) lättrökt fläsk i lite smör/olivolja, blanda i den nykokta spaghettin och ägg/oströran i stekpannan och blanda runt hastigt tills man ser att äggen börjar tjockna. Ännu mer parmisan och glöm inte massor av nymalen svartpeppar!
Eller som i Florens, vid sidan om spisen - endast äggulor, grädde och ost som blandas tillsammans med den nykokta pastan och fläsket tills den bli krämig! Åsså svartpepparn!
Carbonara = kolarns hustru heter rätten pga svartpepparn

Salt behövs inte, både fläsk och pariggiano är salt nog!
tongue.gif

Mums biggrin.gif
Chamomille
CITAT (*Ulrica* @ 30-03-2009, 18:03) *
Jag har creme fraishe istället för grädde. Gott! Samt MYCKET nymalen svartpeppar!

Japps. Glömde svartpepparn blush.gif Och den skall vara nymalen yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon