pibe02
Hej
Funderar på att ordna en kompost och är inte så händig på att snickra så efter läst en del inlägg här så funderar jag om man kunde sätta 2 komposter, och använda 3 pallkragar på varje?

Vad ska jag tänka på när jag gör i ordning dem?
Kan man ha dem helt öppna då?
Ska man klä komposten i invändigt med något?
Hur tömmer jag den?
Är det bara att fylla en, låta den vila och sen lyfta ur för att tömma, för det kommer ju inte finnas någon lucka...

Rör man runt? Hur lång tid tar det att det bryts ner till jord om det mest är gräs och lite gamla växter/grönsaker?

Kan jag bla i papper, kaffefilter, frukt och grönsaker så länge det inte är kött/kykling och fisk eller är det dumt?
Kommer det djur då också?

Tacksam för svar till nybörjare!
Pia
Tosan
Jag har pallkragar som trädgårdskompost. Det fina med dem är att de är ju lätta att lyfta av och på när man ska tömma och fylla på.
Jag gräver runt höst och vår och slänger då det grövre materialet som inte är färdigt i bingen bredvid, som då blir steg2, och tar reda på det färdiga materialet.
Hushållsavfall är ingen höjdare i en trädgårskompost, men nån grönsak då och då ska nog inte vara nåt problem.
pibe02
En fråga till...går det bara på en säsong att det bryts ner och blir jord av gräs menar du?
Mvh
Pia
Tosan
Nja, det var väl att ta i, men det hinner börja iaf, särskilt om man som jag har dit både krukjord och grästorv och allt möjligt. Dessutom bryts det ner mycket bättre om man är där och rör om lite grann...
Det där nästan nedbrytna fyller jag upp pallkragar och rabatter med tillsammans med plantjord, gårdsjord och kodynga så får jag jättefin struktur. Man kan ju även låta det ligga och mogna ordentligt innan man använder det. Men det har jag inte tid med whistling.gif blink.gif

Men om vi säger att jag börjar med en tom krage på våren som jag slänger avfall i under sommaren. Sen på hösten ställer jag en krage bredvid och börjar röra om och slänger det okomposterade materialet i den och sparar det som börjar vara fin jord. I botten är det ofta väldigt fin kompostjord. Beroende på behovet då så låter jag det antingen stå kvar till våren och tömmer den då, eller så kör jag ut den i landen. Samma process på våren sedan och så fyller man på i den bingen som är okomposterad.

Finns säkert många sätt, men så här gör jag och tycker det fungerar jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon