|
Mycket intressant program just nu om problemet med att renrasiga hundar (i Storbrittanien). Skrämmande hur utställningarna har utvecklat hundraserna till vandrande genetiska monster.
Myosotis
29-03-2009, 21:40
Satt just och skulle starta samma tråd. Så förbannad jag blir!  Fy fan. Jag visste inte att Rhodesian Ridgebackvalpar avlivas om de inte har någon ridge.
Jag hoppas verkligen att det inte är lika illa i Sverige. Hur en hund kan bli champion när den är opererad för att ens kunna andas  . Nu vann en Cockerspaniel med nervsjukdom wow vad lycklig ägarinnan blev  . Han har blivit pappa till 26 kullar sedan diagnosen blev ställd.. Snart får jag hjärtattack av ilska!!
Myosotis
29-03-2009, 21:55
Inte lika illa men är det inte samma standarder som gäller i Sverige? Jag har personligen träffat en flatcoated retriever-tik somsärskilt i samband med löpperioderna kliade sig så våldsamt att hon blev naken, tydligen en ärftlig sjukdom; det avlades friskt på kullsyskonen enligt matte. Utställningsschäfrarna ser för jävliga ut, mopsar kan knappt andas osv. osv.
Jo, det är samma inom all djuravel som man har utställningar eller tävlingar verkar det som. Hästarna börjar också bli bedrövliga. Trist värre. Känner en katt, sådan där utan ansikte, som knappt kan andas. Hon ser så onaturlig ut att jag blir rädd när jag ser stackarn.
Mycket i aveln är helt absurt !man kan undra varför ingen vågar stå upp och säga att nu får det vara nog  Har hört på omvägar att labradorvalpar avlivas i vissa kretsar om de föds med vit bröst tex.Nä man blir skrämd av hur det få gå till,mycket få nog skyllas på domare och utställningar och naturligtvis uppfödaren.
Problemet är att ras-standarderna är textbeskrivningar av utseende. Om det står att rasen skall ha kullig panna kan den alltid bli kulligare. Och kulligare. Och kulligare. Och plötsligt har man ett missfoster.
Finns två sätt att komma runt. Ena vore att ha foto som rasstandard, dvs ju mer lik fotot desto högre poäng. Då kunde inte standarden "glida iväg" mot extremer. Det andra vore att ha t.ex. ett agility-avsnitt i bedömningen, för att låta andra egenskaper än utseende spela roll.
eugenia
30-03-2009, 09:28
Uppfödarna verkar nästan ha hamnat i ett beteende som liknar missbruk. Total förnekelse av problemen och aggresiva när någon försöker använda sunda argument. Aggressiviteten visar hur känsligt detta är för uppfödarna som ibland lagt ner hela sin själ på sin hundavel. Någon utomstående (vi andra) måste agera för att göra sådan avel förbjuden tycker jag.
Huggorm
30-03-2009, 09:34
Detta problem är ju sedan länge känt. Schäfern är en av våra vanligaste hundraser, och den är ju sönderavlad och har många kroppsliga defekter som dåliga leder och ryggar
Gossen Ruda
30-03-2009, 09:44
Problemet är universellt vad gäller människans förhållande till sin omvärld. Vi har en benägenhet att hela tiden omskapa omvärlden för våra egna behov och värderinger. Det ovanliga och extrema är mer värt än det som naturen genom det naturliga urvalet skapat. Det finns dock en skala från det knappt påverkade till det som är helt sjukt, var går gränsen? Skall man acceptera att ett djur bara är lite påverkat, annan färg exempelvis, eller var går gränsen?
De kunde ju börja med att djur som är sjuka inte ens får delta på utställningar, ha friskintyg? Att skylla på att alla är sjuka.. Ja, men avla inte på dem då. Ash, jag vet inte. Lustigt att de faktiskt kommit fram till att korsningarna är friskare där, det får man ju alltid höra är en myt.
DragonLady
30-03-2009, 11:34
Usch vad jag mår illa av sådant här djurplågeri.. för det är vad det är... klarar inte att se filmen, får så ont i hjärtat när oskyldiga djur plågas och har ont
Har en bekant vars vän som hade tingat en valp. När det började närma sig hämtning hörde hon av sig till uppfödaren och fick då höra att denna avlivat valpen. Öronen hade inte rest sig som de skulle. När den blivande ägare sa att det inte hade gjort henne något om hur öronen såg ut svarade uppfödaren att hon inte kunde ha sitt kennelnamn på en hund med sånna öron...
Myosotis
30-03-2009, 15:56
Det är ju så dumt! Då kunde de väl sälja hunden billigare utan kennelnamn, kanske mot löfte om kastrering, till en som inte vill ställa ut! Jag skulle kunna tänka mig en ridgeback utan ridge.
Aqvakul
30-03-2009, 16:27
CITAT (Miro @ 30-03-2009, 16:00)  Har en bekant vars vän som hade tingat en valp. När det började närma sig hämtning hörde hon av sig till uppfödaren och fick då höra att denna avlivat valpen. Öronen hade inte rest sig som de skulle. När den blivande ägare sa att det inte hade gjort henne något om hur öronen såg ut svarade uppfödaren att hon inte kunde ha sitt kennelnamn på en hund med sånna öron... Det visar väl med all tydlighet hur snett det kan bli när djuruppfödning mest har blivit tävling och kommers.
kicki.p
30-03-2009, 16:51
Känner att jag måste svara i den här debatten!!! Jag blev vilt förälskad i min hunds mamma, och när rätt tid kom, tingade jag en valp. Mamman blev sjuk under dräktigheten, och fick tillbringa halva dräktigheten på djursjukhus. En valp tillbakabildades, en föddes delvis utan päls, en vet jag inte vad det var för fel på, så två avlivades, och så var det Cryddan. Han har ett brott på svansen, gravt underbett, bara en pungkula och helt oacceptabel till avel enligt Norfolkterrierförbundet! Men fullt pris fick jag betala ändå. (Hade gärna betalat det dubbla) Och ändå är han den mest underbara lilla kompis man kan tänka sig... Problemet är att uppfödarna har såååå stora krav på sig själva, att de ska få så många rosetter som möjligt. Många kennlar säljer inte ens sina valpar till någon som inte vill ställa ut! Det är här vi kan påverka!!! Vägra vara med på dessa utomordentligt löjliga krav. En hund är en hund, och har rätt att leva ett lyckligt liv utan utställningskrav! MVH kicki.p
kicki.p
30-03-2009, 17:51
Nu är jag riktigt irriterad som tom skriver utan att invänta kommentarer!!!
Riktigt skrämmande är att importerade hundar= kuperade hundar= stympade hundar ofta vinner på utställningarna!!! Och att läsa domarnas kommentarer: Borde haft mörkare ögon, tydligare stop, högre mankhöjd, kraftigare bringa; det säger mer om domarna än det säger om hundarna!!! Tidningen Hundsport är ingen rolig läsning precis! Det viktiga är väl att hunden är följsam, lydig, vältränad, artig och lycklig, eller hur?????
MVH kicki.p
Biggan_
30-03-2009, 18:07
CITAT (Wilmer @ 29-03-2009, 22:29)  Mycket intressant program just nu om problemet med att renrasiga hundar (i Storbrittanien). Skrämmande hur utställningarna har utvecklat hundraserna till vandrande genetiska monster. Nu har jag tittat på filmen och det är avskyvärt vad de här uppfödarna gör, för att inte tala om kennelklubben och domarna som hejar på det hela. Allt för pengar och berömmelse! Stackars, stackars djur! Här är en LÄNK om ni missade programet.
Är man en medveten hundköpare så kan man ju välja från en uppfödare som tänker djurhälsa, men många litar ju på att uppfödare är lika med seriös på alla sätt. I programmet framkom det att det var så i Storbrittannien, där var det en drabbad köpare (drabbade hundar  ) som startade en kampanj för upplysning och ändring. Hon hade köpt två Cockerspaniels som det visade sig att båda var sjuka, vilken smärta både för hundar och ägare. Kostnader också, för sedan gör ju många allt för att få det stackars djuret att bli friskare.
SannaLasso
31-03-2009, 14:56
Oj så många felaktigheter och så mycket okunnighet i den här tråden!
Vill gärna rätta till några detaljer: "Skrämmande hur utställningarna har utvecklat hundraserna till vandrande genetiska monster."
Utställningarna är till för utvärdering av uppfödarnas avel. Om det inte fanns köpare till alla dessa mer eller mindre groteska hund/katt/häst/marsvin mm raser skulle de inte se ut som de gör eftersom uppfödarna vill kunna sälja sina uppfödda djur.
SVENSKA Kennelklubben är en föregångare inom världens renrasiga hundavel, bl.a. genom att kräva hälsotester och mentalbeskrivningar på flertalet "sjuka" raser och sedan lägga ut resultaten på sin hemsida (sök på Hunddata och Avelsdata) där vem som helst kan kolla upp föräldrar och övriga släktingar till den valp man ev. är intresserad av.
Svenska Kennelklubben anordnar också domarkonferenser där domarna får ta del av läget inom aktuell ras och vad de ska titta särskilt efter, och dra ner betyget för, när de dömer. Ytterst ansvarig för vad som tas upp är SKK men konferensernasköts av rasklubbarna, som också tar fram materialet i form av väl kommenterande kompendier, foton och levande hundar som domarna får kommengtera och diskutera.
Senaste stora grejen från SKK är att de har gåttt ut med en lista äver ett sjuttiotal riskraser som domarna ska bedöma extra strängt när de upptäcker avvikelser från normal hundhälsa (rörelser, andning, ögon, hud etc.).
"Jag visste inte att Rhodesian Ridgebackvalpar avlivas om de inte har någon ridge"
Långt ifrån alla uppfödsare avlivar otypiska men fullt friska valpar! En rr-tik får ofta mååånga valpar och för att underlätta för tiken - och för att slippa sälja valpar till kreti och plleti för att bli av med dem innan de river huset- händer det att uppfödarna gallrar bort nyfödda valpar. Då tar man oftast såna som är defekta eller inte motsvarara rasens standard eftersom det är det enda man kan se på så små valpar.
Detta gäller även för t.ex felfärgade schäfrar och grand danois, dalmatiner med stora fläckar istället för prickar - såna som kommer att få stora fläckar syns redan vid födelsen, de prickiga föds helt vita, vita boxer - den vita färgen hos boxer medför ofta dövhet.
Det avlivas ganska ofta "överblivna" eller rasotypiska valpar av raser som kräver vissa köpare för att bli hanterbara och som vanligen får för stora kullar i förhållande till avsättinngen. Personligen tycker jag att det är bättre att avliva valparna som nyfödda än när de hunnit bli några månader och inte blivit sålda, eller att de avlivas i ettårsåldern för att ägarna inte klarar av dem längre. ALLRA bäst vore förstås att inte para tikar alls innan man VET att man har BRA köpare till alla valpar även ur en rekordstor kull...
"Jag har personligen träffat en flatcoated retriever-tik somsärskilt i samband med löpperioderna kliade sig så våldsamt att hon blev naken, tydligen en ärftlig sjukdom; det avlades friskt på kullsyskonen enligt matte."
Det är inte alls säkert att alla syskonen hade ärvt samma anlag för klåda... Några kanske t.o.m. var helt fria från anlaget och skulle därför kunna bli värdefulla för att kunna avla bort klådan. Lite riskabelt att chansa på det dock...
"Jag hoppas verkligen att det inte är lika illa i Sverige. Hur en hund kan bli champion när den är opererad för att ens kunna andas . Nu vann en Cockerspaniel med nervsjukdom wow vad lycklig ägarinnan blev . Han har blivit pappa till 26 kullar sedan diagnosen blev ställd.. Snart får jag hjärtattack av ilska!!"
Så länge vi har en fungerande djurskyddslag så ska detta inte kunna förekomma i Sverige. Man får INTE avla mera på den spanielhanen om han bodde i Sverige, varken för SKK eller Jordbruksverket. (det var f.ö,. en Cavalier King Charles spaniel, inte en cocker)
"Finns två sätt att komma runt. Ena vore att ha foto som rasstandard, dvs ju mer lik fotot desto högre poäng. Då kunde inte standarden "glida iväg" mot extremer."
SKK har sedan många år illustrerade rasbeskrivningar. Och domarkonferenser (se ovan).
"De kunde ju börja med att djur som är sjuka inte ens får delta på utställningar, ha friskintyg? Att skylla på att alla är sjuka.. Ja, men avla inte på dem då. Ash, jag vet inte. Lustigt att de faktiskt kommit fram till att korsningarna är friskare där, det får man ju alltid höra är en myt."
På utställning kan man ju bara bedöma det som syns, arvsanlag syns sällan utanpå. Hundar som verkar sjuka eller har defekter som starkt påverkar hälsan ska dömas ut och det har blivit ändå hårdare nu. Dock tycker jag att en hund inte ska kunna bli champion om den inte är helt frisk när det gäller sådana kända sjukdomar/defekter som resp. ras har bekämpningsprogram för.
Blandraser ligger i mitten när det gäller försäkringsbolagens "riskgrupper" som försäkringspremierna bygger på. Vore de friskare än renrasiga skulle de ligga i lägsta billigaste gruppen! För mig är det helt OK med blandraser, men då ska BÅDA föräldrarna ha genomgått samma hälsotester som behövs för de raser som ingår i föräldrarna. Parar man t.e.x en labrador med t.ex. en pudel så blir inte valparna automatiskt friskare eftesom båda raserna har bekämpningsprogram för samma ärftliga defekter och detta måste kollas upp INNAN parning. Vanligen är det helt otestade hundar, eller såna som inte duger inom renrasig avel som används i blandrasaveln. Om man VET vad som krävs för att få en frisk blandras och om man VET att valparna har de föräldrar som uppges och om man VET att dessa föräldrar inte har sjuka anlag så kan man få en utomordentligt trevlig och frisk hund - men varför chansa när det sällan går att kontrollera hälsan hos blandrasvalpars släktingar?
"Då kunde de väl sälja hunden billigare utan kennelnamn, kanske mot löfte om kastrering, till en som inte vill ställa ut! Jag skulle kunna tänka mig en ridgeback utan ridge."
Medlemmar i SKK måste registrera samtliga valpar som föds i kullarna och som uppnår registreringsbar ålder. Detta bl.a. för att det inte ska gå att "gömma undan" sjuka, defekta eller otypiska valpar! Uppfödare med lite skalle låter avelsspärra valpar med felaktigheter och i många fall "kräver" de att hunden ska kastreras - dock kan sedan köparen göra vad den vill med sin ägodel... sålt är sålt nämligen. En ridgelös RR är inte automatiskt en frisk RR, den sjukdom som omtalades i BBC-programmet kan drabba både ridgade och ridgelösa hundar, de MED ridge blir INTE automatisk sjuka vilket programmet ville få oss att tro.
"Riktigt skrämmande är att importerade hundar= kuperade hundar= stympade hundar ofta vinner på utställningarna!!! Och att läsa domarnas kommentarer: Borde haft mörkare ögon, tydligare stop, högre mankhöjd, kraftigare bringa; det säger mer om domarna än det säger om hundarna!!! "
Hundar som är kuperade och födda från och med 1 januari 2008 får INTE ställas ut på svenska utställningar oavsett om de är kuperade i u-länder där man fortfarande får stympa hundar.
Domarnas kommentarer utgår från vad som står i rasernas standard. Det är just typ såna detaljer som du nämner som skiljer raser åt. Många gånger har dessa detaljer med rasens ursprungliga ändamål att göra. I andra fall är det önskemål man har för att hundarna ska se mer tilltalande ut - mörka ögon upplevs t.ex. vanligen som vackrare och "snällare" än ljusa.
Varför valde du själv en norfolkterrier förresten? Tydligen var det väldigt viktigt för dig att få just en norfolk eftersom den du valde hade så många fel redan från början och du ändå köpte honom. Valde du inte just norfolk för att den såg ut på ett visst sätt och hade en viss storlek och en viss mentalitet? Varför valde du inte kusinrasen norwich istället? Eller t.ex. en Jack Russell? Eller en whippet? Förmodligen för att du ville ha en hund som ser ut som en norfolk, har storlek som en norfolk, päls som en norfolk och uppför sig lika glatt coh vänligt som en norfolk. Eller?
Så länge köparna inte ställer högre krav, inte är bättre pålästa och vill ha dessa extremer kommer vi inte att bli av med skituppfödarna heller! Efterfrågan skapar tillgång... det har inte minst alla insmugglade dvärghundsvalpar visat.
Gossen Ruda
31-03-2009, 15:11
Beträffande principen att avliva nyfödda djurungar som inte passar, så är det bara en variant av Darwins toerier. En av hans grundtankar som ledde fram utvecklingsteorin var att det föds många gånger fler djur än vad som överlever, och det är bara dom som är bäst rustade som klarar sig. För att en djurart skall hålla sin population stabil skall bara varje djurhona i genomsnitt få 2 ungar under sin livstid som själv får ungar. Blir det fler ökar beståndet, blir det mindre minskar beståndet. Beträffande hundar så är det ju många som inte får ungar men trots detta så är det inte tillräckligt många för att uppfödarna skall kunna behålla alla ungar.
Orkar inte läsa hela ditt inlägg just nu, men var i denna tråden har vi kritiserat SVENSKA KENNELKLUBBEN även, om jag kunde haft lust i vissa avseenden för de är inte felfria de heller, precis som inga föreningar eller männsikro är felfria även om man gärna vill tro det. Detta program handlade om STORBRITANNIEN, så hur det går till i Sverige kan du ta upp i en annan tråd i första hand. Trampad på en öm tå kanske? Ajajaj.. CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2009, 16:11)  Beträffande principen att avliva nyfödda djurungar som inte passar, så är det bara en variant av Darwins toerier. En av hans grundtankar som ledde fram utvecklingsteorin var att det föds många gånger fler djur än vad som överlever, och det är bara dom som är bäst rustade som klarar sig. För att en djurart skall hålla sin population stabil skall bara varje djurhona i genomsnitt få 2 ungar under sin livstid som själv får ungar. Blir det fler ökar beståndet, blir det mindre minskar beståndet. Beträffande hundar så är det ju många som inte får ungar men trots detta så är det inte tillräckligt många för att uppfödarna skall kunna behålla alla ungar. I naturen dör de som är svagast eller har otur, på så sätt stärks rasen. Inte hade mopsen eller vad det nu var som fick ligga på is för att inte dö levt många sekunder i naturen, men avlas på den skulle det
kicki.p
31-03-2009, 16:11
Oj, oj, oj.... Jag förstår att det här är jobbigt, speciellt för de som håller på med utställningar. Och ja, jag valde hund på grund av kynne, styrka, uthållighet och storlek. Jag har inte läst at man ändrat kriterier på utställningar för kuperade hundar. Jag har faktiskt slutat läsa Hundsport!!! Men , min hunds pappa, Maxell Red Devil, har sååååå många BIS och BIR, är kuperad och från U-landet Norge.
Anki på Öland
31-03-2009, 18:36
CITAT (SannaLasso @ 31-03-2009, 15:56)  Oj så många felaktigheter och så mycket okunnighet i den här tråden!
Vill gärna rätta till några detaljer: "Skrämmande hur utställningarna har utvecklat hundraserna till vandrande genetiska monster."
Utställningarna är till för utvärdering av uppfödarnas avel. Om det inte fanns köpare till alla dessa mer eller mindre groteska hund/katt/häst/marsvin mm raser skulle de inte se ut som de gör eftersom uppfödarna vill kunna sälja sina uppfödda djur.
SVENSKA Kennelklubben är en föregångare inom världens renrasiga hundavel, bl.a. genom att kräva hälsotester och mentalbeskrivningar på flertalet "sjuka" raser och sedan lägga ut resultaten på sin hemsida (sök på Hunddata och Avelsdata) där vem som helst kan kolla upp föräldrar och övriga släktingar till den valp man ev. är intresserad av.
Svenska Kennelklubben anordnar också domarkonferenser där domarna får ta del av läget inom aktuell ras och vad de ska titta särskilt efter, och dra ner betyget för, när de dömer. Ytterst ansvarig för vad som tas upp är SKK men konferensernasköts av rasklubbarna, som också tar fram materialet i form av väl kommenterande kompendier, foton och levande hundar som domarna får kommengtera och diskutera.
Senaste stora grejen från SKK är att de har gåttt ut med en lista äver ett sjuttiotal riskraser som domarna ska bedöma extra strängt när de upptäcker avvikelser från normal hundhälsa (rörelser, andning, ögon, hud etc.).
"Jag visste inte att Rhodesian Ridgebackvalpar avlivas om de inte har någon ridge"
Långt ifrån alla uppfödsare avlivar otypiska men fullt friska valpar! En rr-tik får ofta mååånga valpar och för att underlätta för tiken - och för att slippa sälja valpar till kreti och plleti för att bli av med dem innan de river huset- händer det att uppfödarna gallrar bort nyfödda valpar. Då tar man oftast såna som är defekta eller inte motsvarara rasens standard eftersom det är det enda man kan se på så små valpar.
Detta gäller även för t.ex felfärgade schäfrar och grand danois, dalmatiner med stora fläckar istället för prickar - såna som kommer att få stora fläckar syns redan vid födelsen, de prickiga föds helt vita, vita boxer - den vita färgen hos boxer medför ofta dövhet.
Det avlivas ganska ofta "överblivna" eller rasotypiska valpar av raser som kräver vissa köpare för att bli hanterbara och som vanligen får för stora kullar i förhållande till avsättinngen. Personligen tycker jag att det är bättre att avliva valparna som nyfödda än när de hunnit bli några månader och inte blivit sålda, eller att de avlivas i ettårsåldern för att ägarna inte klarar av dem längre. ALLRA bäst vore förstås att inte para tikar alls innan man VET att man har BRA köpare till alla valpar även ur en rekordstor kull...
"Jag har personligen träffat en flatcoated retriever-tik somsärskilt i samband med löpperioderna kliade sig så våldsamt att hon blev naken, tydligen en ärftlig sjukdom; det avlades friskt på kullsyskonen enligt matte."
Det är inte alls säkert att alla syskonen hade ärvt samma anlag för klåda... Några kanske t.o.m. var helt fria från anlaget och skulle därför kunna bli värdefulla för att kunna avla bort klådan. Lite riskabelt att chansa på det dock...
"Jag hoppas verkligen att det inte är lika illa i Sverige. Hur en hund kan bli champion när den är opererad för att ens kunna andas . Nu vann en Cockerspaniel med nervsjukdom wow vad lycklig ägarinnan blev . Han har blivit pappa till 26 kullar sedan diagnosen blev ställd.. Snart får jag hjärtattack av ilska!!"
Så länge vi har en fungerande djurskyddslag så ska detta inte kunna förekomma i Sverige. Man får INTE avla mera på den spanielhanen om han bodde i Sverige, varken för SKK eller Jordbruksverket. (det var f.ö,. en Cavalier King Charles spaniel, inte en cocker)
"Finns två sätt att komma runt. Ena vore att ha foto som rasstandard, dvs ju mer lik fotot desto högre poäng. Då kunde inte standarden "glida iväg" mot extremer."
SKK har sedan många år illustrerade rasbeskrivningar. Och domarkonferenser (se ovan).
"De kunde ju börja med att djur som är sjuka inte ens får delta på utställningar, ha friskintyg? Att skylla på att alla är sjuka.. Ja, men avla inte på dem då. Ash, jag vet inte. Lustigt att de faktiskt kommit fram till att korsningarna är friskare där, det får man ju alltid höra är en myt."
På utställning kan man ju bara bedöma det som syns, arvsanlag syns sällan utanpå. Hundar som verkar sjuka eller har defekter som starkt påverkar hälsan ska dömas ut och det har blivit ändå hårdare nu. Dock tycker jag att en hund inte ska kunna bli champion om den inte är helt frisk när det gäller sådana kända sjukdomar/defekter som resp. ras har bekämpningsprogram för.
Blandraser ligger i mitten när det gäller försäkringsbolagens "riskgrupper" som försäkringspremierna bygger på. Vore de friskare än renrasiga skulle de ligga i lägsta billigaste gruppen! För mig är det helt OK med blandraser, men då ska BÅDA föräldrarna ha genomgått samma hälsotester som behövs för de raser som ingår i föräldrarna. Parar man t.e.x en labrador med t.ex. en pudel så blir inte valparna automatiskt friskare eftesom båda raserna har bekämpningsprogram för samma ärftliga defekter och detta måste kollas upp INNAN parning. Vanligen är det helt otestade hundar, eller såna som inte duger inom renrasig avel som används i blandrasaveln. Om man VET vad som krävs för att få en frisk blandras och om man VET att valparna har de föräldrar som uppges och om man VET att dessa föräldrar inte har sjuka anlag så kan man få en utomordentligt trevlig och frisk hund - men varför chansa när det sällan går att kontrollera hälsan hos blandrasvalpars släktingar?
"Då kunde de väl sälja hunden billigare utan kennelnamn, kanske mot löfte om kastrering, till en som inte vill ställa ut! Jag skulle kunna tänka mig en ridgeback utan ridge."
Medlemmar i SKK måste registrera samtliga valpar som föds i kullarna och som uppnår registreringsbar ålder. Detta bl.a. för att det inte ska gå att "gömma undan" sjuka, defekta eller otypiska valpar! Uppfödare med lite skalle låter avelsspärra valpar med felaktigheter och i många fall "kräver" de att hunden ska kastreras - dock kan sedan köparen göra vad den vill med sin ägodel... sålt är sålt nämligen. En ridgelös RR är inte automatiskt en frisk RR, den sjukdom som omtalades i BBC-programmet kan drabba både ridgade och ridgelösa hundar, de MED ridge blir INTE automatisk sjuka vilket programmet ville få oss att tro.
"Riktigt skrämmande är att importerade hundar= kuperade hundar= stympade hundar ofta vinner på utställningarna!!! Och att läsa domarnas kommentarer: Borde haft mörkare ögon, tydligare stop, högre mankhöjd, kraftigare bringa; det säger mer om domarna än det säger om hundarna!!! "
Hundar som är kuperade och födda från och med 1 januari 2008 får INTE ställas ut på svenska utställningar oavsett om de är kuperade i u-länder där man fortfarande får stympa hundar.
Domarnas kommentarer utgår från vad som står i rasernas standard. Det är just typ såna detaljer som du nämner som skiljer raser åt. Många gånger har dessa detaljer med rasens ursprungliga ändamål att göra. I andra fall är det önskemål man har för att hundarna ska se mer tilltalande ut - mörka ögon upplevs t.ex. vanligen som vackrare och "snällare" än ljusa.
Varför valde du själv en norfolkterrier förresten? Tydligen var det väldigt viktigt för dig att få just en norfolk eftersom den du valde hade så många fel redan från början och du ändå köpte honom. Valde du inte just norfolk för att den såg ut på ett visst sätt och hade en viss storlek och en viss mentalitet? Varför valde du inte kusinrasen norwich istället? Eller t.ex. en Jack Russell? Eller en whippet? Förmodligen för att du ville ha en hund som ser ut som en norfolk, har storlek som en norfolk, päls som en norfolk och uppför sig lika glatt coh vänligt som en norfolk. Eller?
Så länge köparna inte ställer högre krav, inte är bättre pålästa och vill ha dessa extremer kommer vi inte att bli av med skituppfödarna heller! Efterfrågan skapar tillgång... det har inte minst alla insmugglade dvärghundsvalpar visat.  - men tyvärr ingen idé att föra denna diskussion på detta forum, det har gjorts innan och den allmänna meningen är att renraser ÄR sjuka och blandraser ÄR friska........ Som renrasuppfödare vill jag bara tjäna pengar, blandrasproducenter gör det för att dom har så gulliga/trevliga hundar som dom unnar andra att få ta del av. Det är den sammanfattningen jag kunnat göra när detta diskuterats förut. Anki
kicki.p
31-03-2009, 20:04
......och det verkar som om endast jakt/ eller inte jakt kan få känslorna att svalla lika mycket......
SannaLasso
31-03-2009, 22:39
CITAT (kicki.p @ 31-03-2009, 17:11)  Oj, oj, oj.... Jag förstår att det här är jobbigt, speciellt för de som håller på med utställningar. Och ja, jag valde hund på grund av kynne, styrka, uthållighet och storlek. Jag har inte läst at man ändrat kriterier på utställningar för kuperade hundar. Jag har faktiskt slutat läsa Hundsport!!! Men , min hunds pappa, Maxell Red Devil, har sååååå många BIS och BIR, är kuperad och från U-landet Norge. Rätt ska vara rätt! Din hunds pappa kommer från en känd amerikansk kennel som heter Max-Well's, inte Maxell, och han är uppfödd i USA - ett land där man fortsätter att knipsa av både svansar och öron på sina valpar och även på äldre okuperade hundar som kommer dit från bl.a Europa. Även några (okuperade) svenska och norska norfolkterriers har exporterats till USA och blivit svansstympade sedan de kommit dit. Norge var f.ö. första landet i hela världen som förbjöd svanskupering, Sverige kom in som god tvåa ett halvår senare, det har nu varit svanskuperingsförbud i Norge och Sverige sedan 20 år tillbaka.
SannaLasso
31-03-2009, 23:12
CITAT (Wilmer @ 31-03-2009, 16:16)  Orkar inte läsa hela ditt inlägg just nu, men var i denna tråden har vi kritiserat SVENSKA KENNELKLUBBEN även, om jag kunde haft lust i vissa avseenden för de är inte felfria de heller, precis som inga föreningar eller männsikro är felfria även om man gärna vill tro det. Detta program handlade om STORBRITANNIEN, så hur det går till i Sverige kan du ta upp i en annan tråd i första hand.
Trampad på en öm tå kanske? Ajajaj.. Du får gärna trampa på alla mina tår - jag är tjockhudad och inte så särskilt tå-öm. Eftersom ni som sett den engelska filmen tycks tro att vi har samma förhållanden i Sverige som i England tyckte jag allt att det kunde vara ett bra tillfälle att försöka upplysa om vad som gäller här. Många som redan har skrivit har ju dragit in svenska förhållanden och bl.a. undrat om det som visades häromdagen också gäller och förekommer i Sverige. Den som vill besvära sig med att närmare kolla upp vad SKK gör för att förbättra hälsan hos svenska hundar kan lämpligen läsa följande pressmeddelande: http://www.skk.se/pdf/press/p2009/p090326.pdf
Ursäkta mig, men dra i allafall inte in mig i NI Sanna. Jag tror att jag för att undvika rabbiata mäniskor som du Sanna att explodera, nästan överallt poängterade Storbritannien. Ser inte att du någonstans kritiserade det som förekommer i Storbritannien, lustigt att du bara försvarar Sverige. Tycker du det är OK som förekommer där eller? Jag är ingen hundmänniska och kommer aldrig bli. Jag såg detta program och upprördes, precis som jag skulle uppröras om jag såg ett program från barnhem i långtbortistan. Skulle för den skull inte dra parallellerna att det är likadant på barnhem i Sverige. Men jag kanske skulle bli nyfiken och börja ta reda på hur det är här hemma. Jag förutsätter att vi i Sverige har bättre skydd för hundar än i Storbrittannien faktiskt så det oroar mig inte så mycket! Dina kommentarer ang. försäkringar etc. är ganska ointressanta för mig, för tex. så ÄR enligt programmet blandraserna de friskaste i Storbritannien med lägst försäkringspremie. Hur det är i Sverige skiter jag faktiskt i. Nästa gång kanske du kan försöka vara trevlig när du kommenterar, i mina ögon har du just lärt mig att hundmänniskor kan vara riktigt jäkla otrevliga rabbiata översittande nedlåtande människor. Hoppas det är få av er som är likadana, för jisses vad otrevligt att bli bemött så som novis, då måste ni bli en klubb av inbördes beundran!! Jag upprörs fortfarande av det som förekom i programmet. I Storbritannien!!!! Sedan är jag även ganska intelligent och kan räkna ut att alla program är vinklade, även detta. WOW det trode du kanske inte? CITAT Du får gärna trampa på alla mina tår - jag är tjockhudad och inte så särskilt tå-öm. Det märks inte.
SannaLasso
01-04-2009, 09:17
Trots att jag har så många negativa karaktärsdrag kan jag ärligt säga att jag inte är kolerisk och aldrig har hyperventilerat. För övrigt stavas rabiat med ett b.
Jag är lite osäker på hur man stavar Storbritannien, jag har varierat stavningen här i tråden, vet du inte det heller eftersom du inte korrigerat det?
Hundägare är väl dom enda rumsrena rasbiologerna för övrigt.
För övrigt stavas det Storbritannien.
 Tack Ralf, du är pålitlig
CITAT (Wilmer @ 01-04-2009, 12:24)   Tack Ralf, du är pålitlig  Ehh jaaa host host harkel harkel Jag kollade först på http://lexin.nada.kth.se/sve-sve.html, men där fanns svaret inte! Då beslöt jag mig för att öppna stavvningskontrollen i Wörd, men där fanns svaret felstavat.... så till slut blev det wikipedia... och Vikipedia har väl alltid rätt eller hur va? För övrigt så hade jag bekanta som hade flera olika ras-hundar på prov o åkte på långa resor för att hitta hund. Samtliga var dock sjuka. Till slut köpte dom en blandras som dom påstod var det mest pigga o friska som dom sett på lång tid.
Haha, ja, men du tog dig besväret att kolla, mer än vad jag orkade.. Pladdrar på ändå. Jag känner två rasrena älsklingar som är friska och fina isa.jpg hugo
Sussie F-Flower
01-04-2009, 12:09
CITAT (Wilmer @ 01-04-2009, 12:53)  Haha, ja, men du tog dig besväret att kolla, mer än vad jag orkade.. Pladdrar på ändå. Jag känner två rasrena älsklingar som är friska och fina isa.jpg hugoÅhh, en sån där terriertik (för visst är det det?) hade min storebror för många år sedan. Han använde henne till grytjakt, det var hon enormt duktig på. Cissi hette hon och hon var det snabbaste jag har skådat.  Noll inkallning!!! Noll uppfostran!! Han fick överta henne från någon som inte hade tid. Gissa hur det gick...? Vad heter rasen? (vilket fint trägolv du hade, hemtrevligt med trasmattor! Preciiis "mina" färger...  )
Dansk-Svensk gårdshund (terrier) heter den väl? Eller något liknadne. Hon är 100% aktiv eller 100% gosig. När hon blev ett år så började hon lyssna, nu är hon riktigt väluppfostrad  . Hon bor på en stor gård, så där kan hon rasa av sig. På bilden spanar hon in mina marsvin (hon är väldigt förtjust i dem). Hon sitter vid sorkhålen i trädgården hur länge som helst, det är så härligt att se henne busa och rasa lilla energiknippet  . Golven är härliga, i sommar när det blivit varmt ska jag knäskrubba dem ordentligt det är nog inte gjort på evigheter! Jag tycker trasmattorna matchar övriga huset så de fick åka fram ur förrådet. Varmt för små marsvinstassar (två med stamtavla och en bara söt  ).
kicki.p
02-04-2009, 21:06
CITAT (SannaLasso @ 31-03-2009, 23:39)  Rätt ska vara rätt! Din hunds pappa kommer från en känd amerikansk kennel som heter Max-Well's, inte Maxell, och han är uppfödd i USA - ett land där man fortsätter att knipsa av både svansar och öron på sina valpar och även på äldre okuperade hundar som kommer dit från bl.a Europa. Även några (okuperade) svenska och norska norfolkterriers har exporterats till USA och blivit svansstympade sedan de kommit dit.
Norge var f.ö. första landet i hela världen som förbjöd svanskupering, Sverige kom in som god tvåa ett halvår senare, det har nu varit svanskuperingsförbud i Norge och Sverige sedan 20 år tillbaka. Helt rätt; han heter Usch Such Max Well's Red Devil, född i USA, mellanspelat i Norge, avlats på i Kennel Easy, var han finns nu vet jag inte. Men...... det jag vände mig emot, var att man i Sverige premierat kuperade hundar (senast såg jag det 2005) trots att förbud mot kupering då förbjudits sedan 15 år tillbaka!!! Strongt att SKK äntligen ändrat reglerna!!!Önskar bara av hela mitt hjärta att andra länder i Europa kunde se mer till hundarnas( och alla andra djurs) behov /intressen... Jag tycker att renrasig / blandras har väldigt liten betydelse, om bara hunden/djuret får sina behov tillfredsställda; motion, diciplin, utmaning, uppskattning. Djur är djur, natur är natur, något vi ömt måste ta hand om och vårda, om det så gäller småfåglar eller igelkottar. Vi har det bara till låns.....
Meriona
03-04-2009, 10:34
CITAT (kicki.p @ 02-04-2009, 22:06)  Jag tycker att renrasig / blandras har väldigt liten betydelse, om bara hunden/djuret får sina behov tillfredsställda; motion, diciplin, utmaning, uppskattning. Djur är djur, natur är natur, något vi ömt måste ta hand om och vårda, om det så gäller småfåglar eller igelkottar. Vi har det bara till låns..... Det var förbaske mig det klokaste jag läst på riktigt länge!  Delar din inställning till fullo!
SannaLasso
03-04-2009, 10:54
Jag håller helt med dig, ´kicki.p´!
Trots att jag själv har haft "kuperingsraser" och kunnat se att själva svanskuperingen egentligen är en bagatellartad sak för valparnas del om man vet hur man gör och gör det hemma i lugn och ro (många rycker bara till och somnar om) så anser jag att det är horribelt att ta bort en individs kroppsdelar bara för syns skull - någon vettig anledning till "rasstympning" finns inte!
Det har varit både skamligt och fegt av SKK att tillåta kuperade hundar tävla med okuperade på högst olika villkor sedan kuperingsförbudet infördes här! Det har importerat massor av kuperade hundar från "kuperingsländer", många för avelns skull - och det får man kanske vara tacksam för - men många har tagits hit bara för att ägarna vill vinna och synas med sina stympade hundar. SKK hade lätt kunnat göra vissa ändringar i sina regler så att dessa importerade och redan lagligt kuperade hundar kunnat få en bedömning på utställning inför ev. avelsanvändning men de skulle naturligtvis inte få tävla om placeringar med okuperade hundar utan bara få sin bedömning och sen åka hem. På SKKs första utställning för i år placerades en både svans-och öronkuperad hund som "Best in Show". Eftersom just den rasen (dvärgpinscher) i rasstandarden har tydliga anvisningar om att den INTE ska vara kuperad är det dubbelt skamligt att den ens premierades i rasringen!
Anledningen till svans- och öronkupering är enbart kosmetiskt. Det har snackats om att terriers "måste" svanskuperas för att inte rävar och grävlingar ska få tag i svansarna. Schnauzers "måste" öronkuperas för att inte råttorna ska kunna hänga sig fast i öronen... Bullshit! TAXAR har haft exakt samma uppgifter som terriers men har aldrig svanskuperats. Taxar har också gärna tagit råttor och sorkar utan att man för den skull behövt kupera deras stora tunna öronlappar... Några få raser borde kanske svanskuperas i förebyggande syfte pga vanligt förekommande svansskador men de raser som vanligast drabbas av svårläkta svansskador är grand danois, greyhound och pointer, dessa raser har aldrig kuperats (annat än som en sista behandling när det inte gått att läka svansarna igen)!
Det finns en del tyska raser som har kuperats, ofta både öron- och svanskuperats. Dessa raser fick nya rasbeskrivningar som godkändes internationellt, även av SKK, redan för 8-9 år sedan och som säger att de från då ska ha okuperade öron och svansar. Det finns också beskrivningar om hur svansar och öron hos dessa raser ska se ut och bäras. Trots att SKK uppmärksammats på dessa ändringar vid flera tillfällen har man låtit kuperade hundar av dessa raser att ställas ut och vinna i stora sammanhang fastän de egentligen inte skulle prisbelönas alls för att de saknar vissa kroppsdelar. Raserna det gäller är boxer, rottweiler, alla schnauzer-pinscherraser (utom dobermann) och grand danois. Domarna som dömer dessa raser bryr sig inte om vad som står i standarden, med SKKs goda minne.
FINLAND, som varit det nordiska land som sist beslutade om kuperingsförbud, blev ändå det första att totalförbjuda kuperade hundar på utställningarna, oavsett var och när de hade kuperats. Det kommer tyvärr att dröja länge än innan vi slipper se kuperade hundar på svenska utställningar - men vi är ÄNTLIGEN på väg!
Euphorbia
19-04-2009, 11:52
CITAT (Wilmer @ 01-04-2009, 07:35)  Ursäkta mig, men dra i allafall inte in mig i NI Sanna. Jag tror att jag för att undvika rabbiata mäniskor som du Sanna att explodera, nästan överallt poängterade Storbritannien. Ser inte att du någonstans kritiserade det som förekommer i Storbritannien, lustigt att du bara försvarar Sverige. Tycker du det är OK som förekommer där eller? Jag är ingen hundmänniska och kommer aldrig bli. Jag såg detta program och upprördes, precis som jag skulle uppröras om jag såg ett program från barnhem i långtbortistan. Skulle för den skull inte dra parallellerna att det är likadant på barnhem i Sverige. Men jag kanske skulle bli nyfiken och börja ta reda på hur det är här hemma. Jag förutsätter att vi i Sverige har bättre skydd för hundar än i Storbrittannien faktiskt så det oroar mig inte så mycket! Dina kommentarer ang. försäkringar etc. är ganska ointressanta för mig, för tex. så ÄR enligt programmet blandraserna de friskaste i Storbritannien med lägst försäkringspremie. Hur det är i Sverige skiter jag faktiskt i. Nästa gång kanske du kan försöka vara trevlig när du kommenterar, i mina ögon har du just lärt mig att hundmänniskor kan vara riktigt jäkla otrevliga rabbiata översittande nedlåtande människor. Hoppas det är få av er som är likadana, för jisses vad otrevligt att bli bemött så som novis, då måste ni bli en klubb av inbördes beundran!!
Jag upprörs fortfarande av det som förekom i programmet. I Storbritannien!!!! Sedan är jag även ganska intelligent och kan räkna ut att alla program är vinklade, även detta. WOW det trode du kanske inte? Det märks inte. Tydligen är marsvinsmänniskor inte långt efter ibland.......
ängsvädd
19-04-2009, 15:33
CITAT (SannaLasso @ 01-04-2009, 00:12)  Du får gärna trampa på alla mina tår - jag är tjockhudad och inte så särskilt tå-öm. Eftersom ni som sett den engelska filmen tycks tro att vi har samma förhållanden i Sverige som i England tyckte jag allt att det kunde vara ett bra tillfälle att försöka upplysa om vad som gäller här. Många som redan har skrivit har ju dragit in svenska förhållanden och bl.a. undrat om det som visades häromdagen också gäller och förekommer i Sverige. Den som vill besvära sig med att närmare kolla upp vad SKK gör för att förbättra hälsan hos svenska hundar kan lämpligen läsa följande pressmeddelande: http://www.skk.se/pdf/press/p2009/p090326.pdfJag har inte sett filmen men har sedan lång tid tillbaka tyckt att hundaveln är åt helvete. Jag har varit emot renrasig hundavel sedan jag fick reda på att inom vissa raser kan tikarna inte föda naturligt - de måste förlösas genom kejsarsnitt, hundarna inom vissa hundraser har svårt för att andas pga för korta och trubbiga nosar, inom de flesta hundraser finns det vanligt förekommande genetiska sjukdomar. Linjeavel - inavel - är vanligt förekommande - för få hanar används - därför ökar inaveln. En hund måste vara funktionellt uppbyggd, den ska ha lätt att röra sig och andas, den ska vara proportionerlig och naturligt byggd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|